https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy dworzec PKP w Bydgoszczy do 2015 roku. Teraz kolej na autobus

(ak)
Nowy dworzec miałby powstać w Bydgoszczy do 2015 roku.  W ramach tej inwestycji dotowanej z Unii Europejskiej, PKP chce m.in. wyremontować część budynków dworcowych, w tym ten zabytkowy między peronami, zburzyć obecną główną halę dworca, postawić nową, wybudować kładkę obudowaną  połączoną z peronami schodami stałymi i ruchomymi oraz windami.
Nowy dworzec miałby powstać w Bydgoszczy do 2015 roku. W ramach tej inwestycji dotowanej z Unii Europejskiej, PKP chce m.in. wyremontować część budynków dworcowych, w tym ten zabytkowy między peronami, zburzyć obecną główną halę dworca, postawić nową, wybudować kładkę obudowaną połączoną z peronami schodami stałymi i ruchomymi oraz windami. archiwum
PKP ogłosiło przetarg na wykonanie projektu nowego dworca Bydgoszcz Główna. Miasto przy okazji chce wywalczyć stanowiska dla komunikacji międzymiastowej i podmiejskiej.

Nowy dworzec miałby powstać w Bydgoszczy do 2015 roku. W ramach tej inwestycji dotowanej z Unii Europejskiej, PKP chce m.in. wyremontować część budynków dworcowych, w tym ten zabytkowy między peronami, zburzyć obecną główną halę dworca, postawić nową, wybudować kładkę obudowaną (ze ścianami i zadaszeniem) połączoną z peronami schodami stałymi i ruchomymi oraz windami.
Jak podaje PKP powstanie kładki jest uzależnione od powstania dworca autobusowego od północy. A dokładnie - od tego uzależnione jest jej wydłużenie do przystanków autobusowych, które mogłyby zostać zlokalizowane na placu dworcowym.

Przeczytaj także:Dworzec PKP Bydgoszcz Główna. Zobacz, jak się zmieniał!

Na tym zależy mieszkańcom. - Dobrze byłoby mieć PKS koło PKP. Ale wystarczy mi, że będzie dobre połączenie z tymi dworcami, także z Fordonu, gdzie mieszkam - uważa bydgoszczanin Ludwik Ziółkowski.

Miasto chce przystanków

- Mamy sporo do ugrania przy okazji remontu dworca. Ale i kolei zależy, żeby mieć dobre skomunikowanie z miastem i okolicami - podaje Piotr Kurek, dyrektor wydziału promocji miasta. - Zależy nam, by ta przestrzeń przed budynkiem głównym, która zostanie odnowiona w ramach inwestycji, służyła mieszkańcom. Chcemy, aby pojawiły się tam miejsca m.in. dla komunikacji pozamiejskiej.
O tym Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy już w sierpniu ubiegłego roku rozmawiał z członkiem zarządu PKP Piotrem Ciżkowiczem. Od tego czasu trwają rozmowy między gminą a inwestorem.
- Powstał specjalny zespół, z architektem miasta w składzie, który uczestniczy w procesie planowania inwestycji - podkreśla Łukasz Niedźwiecki, wiceprezydent Bydgoszczy. - Dążymy do tego, żeby przed dworcem miały stanowiska pojazdy firm dowożących pasażerów do ościennych gmin. Także PKS - dodaje wiceprezydent.

Parking czy autobus?

Czy będzie jednak na nie miejsce, to się dopiero okaże. - To zależy od powierzchni, jaką PKP zdecyduje się w budynkach kolejowych przeznaczyć na biura. Im więcej jej będzie, tym więcej będzie potrzeba miejsc parkingowych - wyjaśnia Niedźwiecki.

Autobusy w centrum niemile widziane

Takie stanowiska mogą jednak powstać także kawałek dalej, przy pętli przy ul. Rycerskiej. - Docelowo jednak chcemy ruch międzymiastowy i podmiejski wyprowadzić z centrum miasta - podkreśla Niedźwiecki.

Dokąd? - Węzły przesiadkowe mają powstać w ramach projektu BiT City przy stacjach kolejowych na Błoniu, osiedlu Leśnym, Bielawach. Naszym celem jest natomiast przygotować dla pasażerów wygodne skomunikowanie z tymi węzłami z dworca głównego - zapewnia wiceprezydent.
Przesiadki to nie jedyny problem, nad jakim ratusz debatuje z PKP. - Kiedy kolej pokazała proponowaną wizualizację nowego dworca, szczególnie tego budynku przy ul. Zygmunta Augusta, to przez media przewinęła się dyskusja, na temat estetyki elewacji. O tym również rozmawiamy z inwestorem - usłyszeliśmy od Kurka.

Architekt wyrazi opinię

Nas kolej zapewniała już wtedy, że wizualizacja wcale nie jest wiążąca dla firmy, która wygra przetarg na przygotowanie projektu dworca. - To był jedynie szkic pokazujący kubaturę dworca i planowanych obiektów - wyjaśnia Łukasz Niedźwiecki, wiceprezydent Bydgoszczy i dodaje, że miasto będzie mogło zaopiniować estetykę projektu.

Wiadomości z Bydgoszczy

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mati

hmm Zed nick z popularnej gry i komentarz dziecinny, jest tutaj nie na miejscu dzieciaku który siedzi przed kompem, co do dworca uważam że to dobra inwestycja, bo nie jeden narzekał już na dworzec a przychodzi co do czego to tylko skargi lecą że po co remontować... ja uważam że każdy mieszkaniec z poza Bydgoszczy wjeżdżając do tego miasta powie że to nie brzydka okolica i miasto.. 

k
kamil
Wszyscy debatują o budynkach, a tymczsem od nowa należałoby zająć się rozmieszczeniem i budową peronów. Dla mnie, na dzisiejsze warunki (coraz mniejszy ruch kolejowy) mogłyby zostać tylko 3, 4 perony, ale zdecydowanie dłuższe, zadaszone i wyższe. Bydzia jest taką stacją, gdzie często pociągi są rozłączane, nie raz widziałem już sytuację kiedy pociąg mający 13 - 14 wagonów nie mieścił się w długości peronu. Wiele do życzenia pozostawiają też ławki oraz system informacyjny.
P
Pomorzak
Rozumiem, że w przypadku podania informacji o rezygnacji z przebudowy, wasze komentarze byłyby pochwalne?
p
piowel
Znaczy się sporo jest do rozkradzenia, bo nowy dworzec POtrzebny jest jak psu piata noga... Ktoś jeszcze będzie jeździł koleją w 2015 roku?

A może dyliżanse?
z
zed
Już widzę jak PKP dworzec buduje buhahaha.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska