https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoskie torowiska są w fatalnym stanie. Tramwaje jeżdżą nawet 10 km/h...

(bog)
Tylko na Babiej Wsi tramwaje muszą kilka razy zwalniać - do 20, a nawet do 10 km/h.
Tylko na Babiej Wsi tramwaje muszą kilka razy zwalniać - do 20, a nawet do 10 km/h. Jarosław Pruss
Bydgoskie torowiska są w tak fatalnym stanie, że średnia prędkość tramwajów wynosi ledwie 17,9 km/h, i jest o prawie pięć kilometrów niższa niż średnia prędkość... autobusów.

Niestety, minie wiele czasu nim ta sytuacja się zmieni.

Już w najbliższy weekend - sobotę i niedzielę (25-26 maja) - drogowcy zamkną i zaczną remont torowiska na ulicy Fordońskiej. - Chodzi o wymianę około 30 zniszczonych podkładów drewnianych - wyjaśnia rzecznik ZDMiKP Krzysztof Kosiedowski.

Przeczytaj również: Wypadki tramwajowe w historii Bydgoszczy: Dworcowa

To jednak kropla w morzu potrzeb. Fatalny obraz miejskiej sieci torów dobitnie pokazuje raport zawarty w Planie transportowym. Wynika z niego, że w 2012 roku na terenie Bydgoszczy było 16 różnych miejsc, w których ze względów bezpieczeństwa ograniczono prędkość tramwajów do 25, 20, a w kilku przypadkach nawet do 10 kilometrów na godzinę! To spowodowało, że ich średnia prędkość wynosi ledwie 17,9 km/h przy średniej prędkości autobusów na poziomie 22,8 km/h.

Średni wiek torowiska na terenie miasta wynosi 16 lat, przy czym aż około 44 procent torów ma 18 lat i więcej. A - dodajmy - żywotność konstrukcyjna torów to właśnie 18 lat.

Niestety, choć ZDMiKP od kilku lat systematycznie modernizuje tory, to na szybką poprawę nie ma co liczyć. - Jeszcze w tym roku nasze roboty pozwolą zdjąć ograniczenie m.in. z dwóch odcinków Toruńskiej i Chodkiewicza, a w 2014 z dalszej części Chodkiewicza - zapewnia Kosiedowski.

Na kompleksową naprawę torów ZDMiKP, niestety, nie ma pieniędzy.

Wiadomości z Bydgoszczy

Aktualnie obowiązujące ograniczenia prędkości dla bydgoskich tramwajów:

ul. Spadzista
- od Toruńskiej do Hutniczej 25 km/h,
- od Hutniczej do Spadzistej 10 km/h;
ul. Wojska Polskiego:
- od kładki dla pieszych do Magnuszewskiej 20 km/h,
- od Baczyńskiego do pętli "Kapuściska" 20 km/h;
ul. Toruńska:
- od wiaduktu kolejowego do pętli "Stomil" 20 km/h (obustronnie),
- od zajezdni tramwajowej do Spornej 20 km/h (obustronnie),
- od siedziby MWiK do Tesco 20 km/h,
- od Zbożowego Rynku do pętli "Babia Wieś" 20 km/h (obustronnie),
- od wjazdu w rejon hali "Łuczniczka" do wyjazdu 10 km/h (obustronnie),
- od pętli "Babia Wieś" do klubu sportowego "Budowlani" 10 km/h (obustronnie);
ul. Focha od Królowej Jadwigi do ronda Grunwaldzkiego 20 km/h (obustronnie);
ul. Chodkiewicza:
- od Wawrzyniaka do Wybickiego 10 km/h (obustronnie),
- od Gdańskiej do Sułkowskiego 20 km/h (obustronnie).

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Michał
Poza tym zapraszam pana panie Kosiedowski do przejechania tramwajem z prędkością 10km/h. Wie pan jakie tom jest tempo? Więc proszę zmienić te idiotyczne ograniczenia prędkości w dół na Perłowej i Spadzistej bo technicznie żaden motorniczy do 10km/h tam nie pojedzie bo się nie da. 20km/h z góry tak ale nie 10!
M
Michał
PO co są ograniczenia 20km/h przy Łuczniczce na Perłowej, na Nakielskiej czy Toruńskiej. ZDMiKP robi sztuczne spowalnianie ponieważ na tych odcinkach tramwaje spokojnie mogą jechać 30km/h. Ciekawe czy pan Kosiedowski chciałby żeby na większości głównych ulic jechał 20km/h bo ja nie. Więc podnieście prędkość bo takie niskie ograniczenia prędkości niczemu nie służą. Albo torowisko nadaje sie do jazdy albo się je zamyka i remontuje. Trasa "6" Bielawy-Łęgnowo:80%trasy ograniczenia do 20 i 10km/h. Torowiska nie widziały tam kapitalnego remontu od 30 lat! Jeżeli nie pożyczycie podbijarki torowej,np. z Niemiec, to za kilka lat na torowiskach, które były niedawno remontowane gruntownie, to zacznie przybywać 20tek i 10tek, a to jest chore! Wąski tor jest szczególnie podatny na odkształcenia ze względu na rozstaw toru 1000mm. Więc remont kapitalny owszem ale potem trzeba dbać a ZDMiKP nie robi z torowiskami nic chyba, że zaczną się sypać, to szybciutko najpierw 20km/h i jakieś prymitywne naprawy. Mamy XXI wiek ale myślenie urzędników zza biurek przy Toruńskiej z lat 50-tych.
m
moherek
A nasi włodarze twierdzą, że jak wybudują tramwaj do fordonu

Niech go najpierw wybudują.
s
simon
A nasi włodarze twierdzą, że jak wybudują tramwaj do fordonu to czas przejazdu do centrum się skróci. Ciekawe w jakich oni żyją realiach. Wszystko ładnie to wygląda na papierku gdy mówią o tramwaju do fordonu, a jak już zacznie jeździć to dopiero ludzie będą narzekać,bo zamiast 40min dojazdu do centrum będą mieli 1h!
b
bez_beretu
Czemu Bydgoszcz nie może zamontować torowisk o normalnej szerokości 1525 mm zamiast obecnie 1000 mm. Tory są tak wąskie że jadąc tramwajem Pesa linii 2 to nie sunie po szynie a kołysze jak prom po morzu.

W Japoni jeżdżą po jednej szynie i nie kołysze.
g
gość
Wydaje mi się, że ograniczenie na Wojska Polskiego od kładki nie wynika ze starości ponieważ były stosunkowo niedawno wymieniane. Raczej chodziło o skargi mieszkańców z pobliskich bloków na poziom hałasu, jak również zbliżanie się do krzyżówki. Ograniczenia są też na pobliskim wiadukcie...
Oprócz ograniczeń wpływ chyba ma też bezsensowne oczekiwanie na zielone światło.. Rondo Fordońskie przebija wszystko... Ale wiadomo, iż władza i zarząd komunikacją nie jeżdżą więc takie problemy mają w ...
x
xx
Na Fordońskiej też jest ograniczenie. Przed byłym przystankiem 'Towarowa'. Mam nawet zdjęcie słupka.
B
Boddoxx
Więcej pieniędzy należy przeznaczyć na rozwój transportu zbiorowego i remont torowisk w mieście nawet kosztem remontu jezdni. Na razie torowiska są remontowane prawie wyłącznie przy okazji remontu całych ulic.
U
Uthark
dlatego by "usprawnić" ruch należy wyłączyć oddzielne torowizka i zakazać jazdy po nich samochodom! Będzie sprawniej ! Jak na Moście Pomorskim gdzie zlikwidowano dwa pasy ruchu by co pół godziny majestatycznie prześlimaczył się XIX wieczny tramwaj!

Torowiska, kolego.
p
piowel
dlatego by "usprawnić" ruch należy wyłączyć oddzielne torowizka i zakazać jazdy po nich samochodom! Będzie sprawniej ! Jak na Moście Pomorskim gdzie zlikwidowano dwa pasy ruchu by co pół godziny majestatycznie prześlimaczył się XIX wieczny tramwaj!
g
golony_przez_małego
Czemu Bydgoszcz nie może zamontować torowisk o normalnej szerokości 1525 mm zamiast obecnie 1000 mm. Tory są tak wąskie że jadąc tramwajem Pesa linii 2 to nie sunie po szynie a kołysze jak prom po morzu.

A czy wszędzie musi byc tak jak w Rosji? Łódź też tak ma i nie narzeka. Jak się wiele lat nic nie robi to wtedy jest jak jest.
m
mrcn
Czemu Bydgoszcz nie może zamontować torowisk o normalnej szerokości 1525 mm zamiast obecnie 1000 mm. Tory są tak wąskie że jadąc tramwajem Pesa linii 2 to nie sunie po szynie a kołysze jak prom po morzu.
S
Steniu
Zgadza się mamy zakłady Pesa które robi piękne tramwaje, w innych miastach jest od groma nowych tramwai z Pesy no ale niestety w Bydgoszczy jest tak że z Bydgoszczy się wywozi a nie inwestuje w to co mają .
m
m.
Straszna lipa jak na miasto, którego największe przedsiębiorstwo produkuje pojazdy szynowe.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska