https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nie płaciłeś abonamentu RTV? Dług można umorzyć!

(maw)
Ponad 3 miliony Polaków ma zaległości w opłatach na publiczne radio i telewizję
Ponad 3 miliony Polaków ma zaległości w opłatach na publiczne radio i telewizję archiwum mmlublin.pl
Ponad 3 miliony Polaków ma zaległości w opłatach na publiczne radio i telewizję. Niektórzy dostali wezwania do zapłaty opiewające prawie na 1500 zł!

Pani Grażyna z Bydgoszczy w ubiegłym tygodniu dowiedziała się, że musi zapłacić 1020 zł zaległego abonamentu RTV. - Nogi się pode mną ugięły. W piśmie z Poczty Polskiej napisano, że na wpłatę mam siedem dni, bo w przeciwnym razie fiskus wejdzie mi na emeryturę. Nie mam takich pieniędzy. Od dwóch lat jestem wdową, utrzymuję się ze skromnej emerytury. Choruję na serce. Ostatnio tydzień spędziłam w szpitalu. Mam 58 lat, więc nie załapuję się na zwolnienie z płacenia za RTV. Słyszałam, że można starać się o umorzenie zaległości. Jak to zrobić? - dopytuje się Czytelniczka.

Przeczytaj również: Opłaty abonamentowe za radio i telewizję wzrosną od 2014 roku

Podobnych telefonów w ostatnich dniach odebraliśmy kilka. Dzwonili Czytelnicy, którzy mają od ponad 700 do niemal 1500 zł długu z tytułu niepłacenia abonamentu. Wszyscy pytali, czy muszą spłacić zaległości, jak również, czy mogą prosić o rozłożenie jej na raty.

Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej, wyjaśnia: - Nie mamy uprawnień do umarzania czy rozkładania na raty zadłużenia abonenta.

Taką decyzję może podjąć wyłącznie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Zgodnie z ustawą o opłatach abonamentowych, w wyjątkowych sytuacjach może umorzyć lub rozłożyć na raty zaległości w płatności opłat abonamentowych wraz z odsetkami.

Zobacz też: Sygnał analogowy wyłączony. Od dziś w regionie tylko telewizja cyfrowa! [zdjęcia]
Podajemy adres do korespondencji:
Biuro Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Departament Budżetu i Finansów, Skwer Ks. Kard. S. Wyszyńskiego 9, 01-015 Warszawa Email: [email protected]

Wniosek powinien zawierać:
- imię i nazwisko,
- adres abonenta,
- indywidualny numer identyfikacyjny,
- okres i kwotę zadłużenia
- uzasadnienie niepłacenia abonamentu.

Do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzające:
- wyjątkowo trudną sytuację finansową (zaświadczenie z urzędu pracy o bezrobociu, zaświadczenie z urzędu skarbowego o osiąganych dochodach lub kserokopię PIT za ostatni rok, zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej o korzystaniu z pomocy, zaświadczenie z urzędu pracy lub zakładu pracy o pobieraniu zasiłku rodzinnego na dzieci itp.)
- przypadek losowy (śmierć członka rodziny, długotrwała choroba, skutki klęski żywiołowej, skutki przestępstwa itp.),
- szczególne względy społeczne (upadłość lub likwidacja firmy).

Wątpliwości dotyczące wniosków należy kierować do Wydziału Abonamentu RTV w Biurze KRRiT pod numer kontaktowy 22 597 31 01 (w godzinach 8.15-16.15).

Apel do rządu w sprawie abonamentu RTV wystosował senator Jan Rulewski. Jak pisze, bardzo wiele osób przestało płacić na publiczne radio i telewizję po wypowiedzi premiera z 2008 roku o wymuszonym przez państwo nieuzasadnionym haraczu.

Przeczytaj: "Przestałem płacić abonament, bo premier Tusk powiedział, że to haracz"

"Dopiero od 2010 roku poprzez działania Poczty Polskiej rozpoczęto szeroko zakrojoną akcję dochodzenia roszczeń" - pisze senator. Proponuje m.in. przygotowanie rozwiązania prawnego, które złagodzi obciążenia finansowe szczególnie wobec obywateli objętych postępowaniem egzekucyjnym oraz przerwanie "wakacji" w opłacie abonamentowej dla osób i instytucji, które nie rejestrują odbiorników radiowych i telewizyjnych.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 39

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

N
NIEZALEŻNY
W dniu 23.06.2017 o 19:20, komu_umorzyć napisał:

 Popieram. Jestem w takiej samej sytuacji i wścieka mnie gęganie o umorzeniach dla cwaniaków. Inna sprawa, że wielu ludziom w naszej sytuacji nie chciałoby się tłuc po sądach. Na obiecywacza Tuska szkoda słów ale i obecna władza woli się podlizywać kanciarzom niż premiować tych kilkanaście procent rzetelnych płatników. Uczciwie by było: 25 lat płaciłeś - masz dożywotnio ułaskawienie z abonamentu. 

 

Ja płaciłem ponad 30lat  ale wkurrwili mnie kiedy zobaczyłem jak zawłaszczyli  publiczna TV kaczyści i nią manipuliją .Teraz  Kurski może  mnie wraz z Kaczyńskim  w d... całować a placic nie zamierzam! :)

 

ch im w ryje !

k
komu_umorzyć
W dniu 16.12.2014 o 13:45, Stanisław58 napisał:

Nie płacisz, jesteś złodziejem, takim samym jak złodzieje samochodów , kieszonkowcy itp. Jeśli będzie decyzja , że abonament jest bezorawny czy też zaczną umarzać tym co nie płaca, ja składam do sądu wniosek o zwrot pieniędzy za 35 lat, przez które go opłacałem. Jestem gotów złożyć pozew przeciwko pąństwu, nawet w Sztrasburgu. Dosyć cawaniactwa izłodziejstwa w imię prawa.

 


Popieram. Jestem w takiej samej sytuacji i wścieka mnie gęganie o umorzeniach dla cwaniaków. Inna sprawa, że wielu ludziom w naszej sytuacji nie chciałoby się tłuc po sądach. Na obiecywacza Tuska szkoda słów ale i obecna władza woli się podlizywać kanciarzom niż premiować tych kilkanaście procent rzetelnych płatników.

 

Uczciwie by było: 25 lat płaciłeś - masz dożywotnio ułaskawienie z abonamentu.

w
wkorwiony przez publ TV
W dniu 12.06.2017 o 21:53, Gość napisał:

Zacznijmy od tego, że organ pobierający opłaty musi udowodnić mi, że mam odbiornik.Skoro nie mam, to nie płacę, bo niby za co ? Zaraz zaczną zamykać każdego, kto posiada prawo jazdy, bo złapali jednego pijanego kierowce.   

 

Muszę Ciebie zasmucić. Udowodnić  to jest najmniejszy problem, bo w każdym telefonie  komórkowym  jest radio, w każdym aucie tez. Tak wiec to nie będzie takie trudne.

 

Trudniej będą mieli gdy zadasz im pytanie o podstawę prawną. Lub zapytasz czy  musisz z nimi zawierać  umowę  na odbiór sygnału i czy mogą ciebie zmuszać  do zawierania niekorzystnych  i niechcianych transakcji.

G
Gość

Zacznijmy od tego, że organ pobierający opłaty musi udowodnić mi, że mam odbiornik.

Skoro nie mam, to nie płacę, bo niby za co ?

 

Zaraz zaczną zamykać każdego, kto posiada prawo jazdy, bo złapali jednego pijanego kierowce.

 
z
z lekka podkurwiony :)
W dniu 28.01.2015 o 13:36, Gość napisał:

Abonament trzeba placić jesli się odbiorników  nie wyrejestrowało. Zwolnieni są od płacenia inwalidzi oraz osoby po ukonczeniu 75 roku zycia . US wyda tytuł egzekuzyjny i zaplacić trzeba będzie za 4 lata wstecz . Nie wprowadzajcie ludzi w błąd, bo problem będzie tylko narastał wraz z naleznymi odsetkami i kosztami egzucyjnymi ( a te ostatnie  się wcale do małych nie zaliczają :ph34r: )

 

Wyjdzie naród  na ulice i zniesie opłaty  do których  kaczyści  chcieliby go zmusić !

w
wiem
W dniu 28.01.2015 o 13:36, Gość napisał:

Abonament trzeba placić jesli się odbiorników  nie wyrejestrowało. Zwolnieni są od płacenia inwalidzi oraz osoby po ukonczeniu 75 roku zycia . US wyda tytuł egzekuzyjny i zaplacić trzeba będzie za 4 lata wstecz . Nie wprowadzajcie ludzi w błąd, bo problem będzie tylko narastał wraz z naleznymi odsetkami i kosztami egzucyjnymi ( a te ostatnie  się wcale do małych nie zaliczają :ph34r: )

Nie strasz! :angry: można iść na pocztę i płacić np od dnia w którym się weszło na pocztę. KARY NIE BĘDĄ EGZEKWOWANE - bo były NIELEGALNE!

Idź na poczte i się zapytaj.

T
Telewidz :)

Dzień dobry

 

 Tyle ostatnio wrzawy na temat abonamentu RTV że gdzie się człowiek nie odwróci tam ciągle słyszy "Haracz" "Wyciąganie Kasy " .

 Wiadomo że nasi rządzący nie odpuszczą łatwego zarobku oraz upolitycznienia nie komercyjnych stacji    RTV .

 Moja sugestia co do abonamentu niech dostawcy kablowi satelitarni i inni rozpowszechniający

 media wprowadza opłaty jako dodatkowe kanały odpłatne chodzi mi o te kanały o które jest tyle   wrzawy .  Zobaczymy ilu wtedy będzie chętnych na wykupienie owych kanałów

 
j
jumanji
Pięknie wyzelowali ludzi z kasy, ciekawe gdzie te miliardy trafiły ?
G
Gość

Abonament trzeba placić jesli się odbiorników  nie wyrejestrowało. Zwolnieni są od płacenia inwalidzi oraz osoby po ukonczeniu 75 roku zycia . US wyda tytuł egzekuzyjny i zaplacić trzeba będzie za 4 lata wstecz . Nie wprowadzajcie ludzi w błąd, bo problem będzie tylko narastał wraz z naleznymi odsetkami i kosztami egzucyjnymi ( a te ostatnie  się wcale do małych nie zaliczają :ph34r: )

A
Andrzej
W dniu 15.10.2013 o 13:30, nie widz napisał:

a opłacając kablówkę i płacić jednocześnie abonament to nie jest podwójna opłata?

to jest podwójna opłata  oni korzystają z takich ja my i się bogacą 

P
Pszczółka Maja

Zapukał do mnie komornik. Zażądał zaległości sprzed trzech lat. Poprosiłem o przedstawienie mi upomnienia z Poczty. Po kilku dniach przedstawił mi listę podpisów odbierających przesyłki polecone. To nie był mój podpis. Zapytałem kto to podpisał?  Po dwóch dniach przyszedł i powiedział, że postępowanie komornicze anulowano. To zdarzenie miało miejsce około 10 lat temu. Od tej pory regularnie płacę abonament. No chyba, że nie będę miał ochoty, to płacić nie będę. To moja szlachetna wola, aby wspomagać Media.   :)  

Z Kosmosu odbieramy bez przerwy sygnały nadawane przez naszych kosmicznych Braci. Kto będzie pobierał za te sygnały opłaty?  

T
Tofi-likwidator
W dniu 16.12.2014 o 22:56, ula

Jeden z przykładów, dłużników zaległego abonamentu..który finalnie wywalczył anulowanie abonamentu...  "Kobieta dostała na początku stycznia z Centrum Obsługi Finansowej Poczty Polskiej w Bydgoszczy. wezwanie do zapłaty abonamentu za okres od stycznia 2009 do grudnia 2013 r. wraz z odsetkami i kosztami upomnienia, w sumie 1385 zł 81 gr.Ale zamiast płacić postanowiła sprawdzić, czy poczta ma prawo ściągać od niej należność. Co się okazało? Mieszkanka doszukała się rozporządzenia ministra transportu z 25 września 2007 roku, które stanowiło, że wszystkie rejestracje telewizorów straciły ważność w listopadzie 2008 r.Od tego czasu poczta miała obowiązkowo w ciągu roku nadać odbiornikom indywidualne numery identyfikacyjne i powiadomić o tym właścicieli. Inaczej nie miała podstaw ściągać opłat. Mieszkanka Orzesza nie kojarzyła, by dostała takie zawiadomienie. Napisała więc do dyrektora Centrum Obsługi Finansowej pismo, w którym wnosi o wydanie z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów dokumentów, na podstawie których wysunięto wobec niej roszczenia. Kobieta zwróciła się o dokumenty na podstawie art. 73 KPA, który mówi wprost, że strona ma prawo wglądu w akta sprawy, a także żądać uwierzytelnionych odpisów lub kopii, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem strony.W odpowiedzi poczta napisała „Na podstawie ponownej analizy sprawy, uznano, że rejestracja odbiornika telewizyjnego nie dotyczy Pani osoby. Wysłane upomnienie o zaległościach w opłatach nie ma uzasadnienia.”

 mało na parkingu zarabiasz ? płać ten abonament :angry:

S
Stanisław58

Nie płacisz, jesteś złodziejem, takim samym jak złodzieje samochodów , kieszonkowcy itp. Jeśli będzie decyzja , że abonament jest bezorawny czy też zaczną umarzać tym co nie płaca, ja składam do sądu wniosek o zwrot pieniędzy za 35 lat, przez które go opłacałem. Jestem gotów złożyć pozew przeciwko pąństwu, nawet w Sztrasburgu. Dosyć cawaniactwa izłodziejstwa w imię prawa.

p
prawnik
W dniu 16.07.2013 o 01:12, ccc napisał:

Osoby wezwane do zapłaty abonamentu powinny przeczytać Kodeks Spółek prawa handlowego, który stanowi, że abonament jako forma rozliczenia finansowego jest możliwy jeżeli obie strony umowy cywilno-prawnej zaakceptują jej warunki i dojdzie do zawarcia takiej umowy. Telewizja Polska SA jedynie na podstawie takiej umowy może wystąpić do drugiej strony o wypełnienie swojego umownego zobowiązania. Stworzona TVP SA - jest innym podmiotem gospodarczym niż peerelowska TVP i jako osoba prawna powinna takie umowy z odbiorcami swoich programów zawrzeć, gdyż jako Spółka prawa handlowego nie może postąpić inaczej. Żaden posiadacz telewizora w Polsce nigdy nie zawierał umowy ze spółką TVP SA. Ustawa o tzw. abonamencie dotyczyła TVP, która była w PRL-u firmą państwową i która działała na zupełnie innych zasadach, w której obowiązywały ograniczenia płacowe. Ale rządzący się chcieli płacić swoim pupilom krociowe wynagrodzenia to powstała TVP SA jako spółka prawa handlowego mogła już tak działać, biznes - to biznes i co komu do tego, żadne ustawy kominowe już nie obowiązywały. Zapomniano tylko, że ustawa o abonamencie też już ich nie dotyczy i tu popełniono błąd. Reasumując Ci - co płacą datki na TVP SA robią to z przyzwyczajenia oraz z braku wiedzy nie orientują się, że nie muszą tego robić. Rada Nadzorcza TVP Spółka Akcyjna powinna być natychmiast odwołana i postawiona w stan oskarżenia pod zarzutem nienależytego sprawowania swoich funkcji, które są wysoko opłacane, a Zarząd Spółki również za bezczynność i świadome generowanie strat Spółki. Planowane na ten rok straty to ponad 60 mln zł. Pytanie co na to właściciel udziałów - pewnie też liczy na narodową zrzutkę, bo "ciemny" lud jest cyklicznie straszony w mediach komornikami, wpisaniem do rejestru dłużników, egzekucjami i firmami windykacyjnymi, a pranie mózgów powoduje, że ludzie coraz mniej kumają i ze strachu lub dla świętego spokoju w zębach kasę przyniosą.Finansowanie spółek z powszechnych danin jest niedozwoloną pomocą publiczną, niezgodną z prawem polskim i unijnym.Poczta Polska nie ma prawa ścigać za nie zapłacony abonament, bo też jest spółką handlową. Równie dobrze można by powierzyć te obowiązki sieci Biedronka.Poczta Polska nie ma prawa do wystawiania tytułów egzekucyjnych (odkąd przestała być "urzędem pocztowym" stając się Pocztą Polską Spółka Akcyjna). Aby ściągnąć "dług" za abonament, musi tak jak każdy podmiot gospodarczy wystąpić do sądu i wykazać, że dług jest wymagalny, a następnie z wyrokiem do komornika.Abonament nie leży w kompetencji urzędów skarbowych.Wszelkie artykuły na temat abonamentu na tym i innych portalach są niczym innym jak tylko "lokowaniem produktu" i straszeniem sponsorowanym. Obecny stan prawny jest taki, że jak ktoś się uprze że abonamentu nie zapłaci, to można mu skoczyć. A ci, co nigdy nie zarejestrowali odbiornika mogą już wogóle spać spokojnie.7 grudnia 2011 pobieranie opłaty radiowo-telewizyjnej kwestionuje Komisja Europejska. System finansowania Telewizji Polskiej jest bowiem niezgodny z unijnym prawem (albo reklama albo abonament!). Komisja Europejska poinformowała, że pobieranie abonamentu radiowo-telewizyjnego przez publiczną Telewizję Polską stoi w sprzeczności z prawem europejskim. Oświadczenie takie przekazała Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji oraz Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zaznaczyła w nim, że dalsze, nieuzasadnione łamanie przepisów może mieć poważne konsekwencje. Do tego stopnia, że KE może nakazać KRRiT zwrot wszystkich środków pozyskanych z abonamentu. Dodam, że prawo unijne jest prawem nadrzędnym nad prawem polskim. Jeżeli rząd polski nie dostosuje się do nakazów, będzie można domagać się również odszkodowania za szantaż! Oświadczenie takie przekazała Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji oraz Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zaznaczyła w nim, że dalsze, nieuzasadnione łamanie przepisów może mieć poważne konsekwencje. Do tego stopnia, że KE może nakazać KRRiT zwrot wszystkich środków pozyskanych z abonamentu 

IDIOTA....pier***i głupoty i doradza ludziom żle....niestety ostatni wyroku TK określa prawną stan, potwiedzający uprawnienie do wystawienia tyt. wykonawczego, który w konsekwencji egzekwuje US....
 

ł
łajza
W dniu 31.12.2013 o 09:07, ona napisał:

Co to znaczy ,że wszyscy będą musieli płacić? Jeśli mieszkam z rodzicami to każdy z nas bedzie musiał wnosic opłate za ten sam JEDEN  odbiornik?

Od gospodarstwa domowego za jeden odbiornik radiowo telewizyjny ,można miec wiecej

inaczej ma się sprawa w przedsiębiorstwach tam sie płaci od kazdego odbiornika

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska