https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miejskim autobusem za darmo? W Inowrocławiu to niemożliwe

(FI)
Inowrocławskim autobusami MPK za darmo mogą jeździć osoby, ktore ukończyły 65 lat.
Inowrocławskim autobusami MPK za darmo mogą jeździć osoby, ktore ukończyły 65 lat. Dominik Fijałkowski
Gdyby w Inowrocławiu wprowadzić darmową komunikację miejską, ratusz musiałby z publicznych pieniędzy wydać na jej utrzymanie ponad 13 milionów złotych - szacuje Mariusz Kuszel, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

W Polsce są jednak miejscowości, gdzie mieszkańców wozi się za darmo. Dzieje się tak m.in. w Żorach, w Ząbkach czy też w Nysie.

Przeczytaj także: Autobusem MPK za darmo? Niekoniecznie...

Różne rozwiązania

Kto ma prawo do jazdy miejską komunikacją za darmo? W jednym z miast są to posiadacze samochodów. Przy wsiadaniu do autobusów muszą mieć przy sobie dokument poświadczający własność pojazdu.

Inni poszli jeszcze dalej. Każda osoba, która zadeklaruje, że jest mieszkańcem danego miasta, a więc udowodni swój meldunek lub fakt odprowadzania tam podatków lokalnych otrzymuje specjalną kartę ze zdjęciem i może korzystać bezpłatnie z kilku środków lokalnej komunikacji. Co ciekawe, karta upoważnia też do wielu innych zniżek na terenie miasta.

Wraz z wprowadzeniem darmowych przejazdów uporządkowano trasy autobusów miejskich tak, by komunikowały najważniejsze punkty użyteczności publicznej, a więc szkoły, przedszkola, urzędy i dworce.

Dobre w teorii

- Całkowicie darmowa komunikacja miejska jest dobra, ale tylko w teorii. W praktyce raczej nie będzie się sprawdzać - komentuje Mariusz Kuszel. Prezes zauważa, że rozwiązanie takie można zastosować w miejscowościach, w których komunikacja jest szczątkowa. Samorząd dokłada milion złotych i to wystarczy. W większych miastach koszty są znacznie wyższe.

- Inowrocławski ratusz już dotuje nasze MPK kwotą siedmiu i pół miliona złotych. Gdybyśmy świadczyli darmowe przewozy, musiałby dołożyć jeszcze sześć milionów złotych. Nie wiem, czy stać na to budżet miasta - podsumowuje Kuszel.

Na pewno nie. Tym bardziej, że według wyliczeń ratusza dołożyć trzeba byłoby nie 6 mln, a 7,5 mln zł. - Musielibyśmy zrezygnować z wielu inwestycji. Wprowadzenie przywileju mogłoby spowodować także drastyczne okrojenie autobusowych linii - komentuje wiceprezydent Ireneusz Stachowiak.

Jednocześnie przypomina on, że Inowrocław jest jednym z nielicznych miast w kraju, w którym utrzymano darmowe przejazdy dla emerytów. Miasto przymierza się też do obniżenia cen za korzystanie z karty elektronicznej w autobusach.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
marko

Lublin jest miastem troszeczkę z większą ilością mieszkańców i wszyscy którzy ukończyli 75 lat jeżdżą MPK za darmo.Dziwi mnie MPK Inowrocław ,ale zdzierać za powietrze( o wątpliwej czystości) w sanatoriach 4,20 zł to nie jest wam wstyd.

c
czytelnik

Jeżeli  kierowca jest już na emeryturze to nie powinien jeździć autobusem MPK i wozić pasażerów. Przecież to jest niebezpieczne dla ludzi, wyjeździł już swoje i niech odpoczywa , inni też chcą pracować a  w naszym mieście wiemy jakie jest bezrobocie, niech dyrekcja MPK i jej zwierzchnicy to wezmą pod uwagę. Podobnie powinno być w oświacie, czy w samorządach, tam też  można by się doszukać ludzi, którzy mają pełne emerytury i jeszcze pracują i to napewno nie za marne grosze.  A co najgrsze to to,że niektórzy prawdopodobnie twierdzą, że nie ma chętnych na ich miejsce-ha, ha !!!!! tak należy to skomentować, tematem tym należy zainteresować szerokie gremia.

 

 




Podobnie jest w inowrocławskich szkołach . Tam też  mimo dużego bezrobocia wśród nauczycieli, dyrekcje zatrudniają nagminnie znajomych emerytów !Emerytowani nauczyciele niech sobie już odpoczną , bo jeszcze ktoś pomyśli , że ten zawód nie jest taki wyczerpujący , jak się powszechnie uważa!!!

 

 

 

Temat jest bardzo ważny ale jak widać nie wzbudził on dalszego zainteresowania czytelników, czyżby w naszym mieście nie było bezrobocia?????

p
pasażerka
W dniu 12.09.2013 o 13:20, pasażer napisał:

Czy jeżdzi się bezpiecznie autobusami MPK ??? wątpliwe skoro niektórzy kierowcy autobusu MPK to już emeryci dostają pewnie pełną emeryturę i nadal pracują, czyżby w Inowrocławiu nie było bezrobocia, zatrudnić tych którzy nie mają pracy a ci niech już odpoczywają!!! pod rozwagę dla dyrekcji i ich zwierzchników!!!

Jeżeli  kierowca jest już na emeryturze to nie powinien jeździć autobusem MPK i wozić pasażerów. Przecież to jest niebezpieczne dla ludzi, wyjeździł już swoje i niech odpoczywa , inni też chcą pracować a  w naszym mieście wiemy jakie jest bezrobocie, niech dyrekcja MPK i jej zwierzchnicy to wezmą pod uwagę. Podobnie powinno być w oświacie, czy w samorządach, tam też  można by się doszukać ludzi, którzy mają pełne emerytury i jeszcze pracują i to napewno nie za marne grosze.  A co najgrsze to to,że niektórzy prawdopodobnie twierdzą, że nie ma chętnych na ich miejsce-ha, ha !!!!! tak należy to skomentować, tematem tym należy zainteresować szerokie gremia.

b
bezrobotny nauczyciel
W dniu 12.09.2013 o 13:20, pasażer napisał:

Czy jeżdzi się bezpiecznie autobusami MPK ??? wątpliwe skoro niektórzy kierowcy autobusu MPK to już emeryci dostają pewnie pełną emeryturę i nadal pracują, czyżby w Inowrocławiu nie było bezrobocia, zatrudnić tych którzy nie mają pracy a ci niech już odpoczywają!!! pod rozwagę dla dyrekcji i ich zwierzchników!!!

Podobnie jest w inowrocławskich szkołach . Tam też  mimo dużego bezrobocia wśród nauczycieli, dyrekcje zatrudniają nagminnie znajomych emerytów !Emerytowani nauczyciele niech sobie już odpoczną , bo jeszcze ktoś pomyśli , że ten zawód nie jest taki wyczerpujący , jak się powszechnie uważa!!!

r
r
W żorach tylko planowano taka komunikację. Niestety jej nie uruchomiono jeszcze.
r
r
W żorach tylko planowano taka komunikację. Niestety jej nie uruchomiono jeszcze.
P
Pensioner

Czytamy: cyt."Jednocześnie przypomina on ( wiceprezydent Stachowiak) , że Inowrocław jest jednym z nielicznych miast w kraju, w którym utrzymano darmowe przejazdy dla emerytów."

 

Nieprawda!

 

Dla ścisłości. Emeryci w Inowrocławiu płacą 50% jeśli nie ukończyli 65 roku życia.Niżej skopiowane ze str.MPK

 

"Emeryci i renciści mający ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, przed ukończeniem 65 roku życia, nie
osiągający wynagrodzenia lub dochodu określonego w odrębnych przepisach, powodującego zawieszenie świadczeń
emerytalnych oraz ich współmałżonkowie, którzy zostali zgłoszeni do ubezpieczenia społecznego"
 
Natomiast bezpłatne przejazdy są dla wszystkich, którzy ukończyli 65 lat życia.
p
pasażer

Czy jeżdzi się bezpiecznie autobusami MPK ??? wątpliwe skoro niektórzy kierowcy autobusu MPK to już emeryci dostają pewnie pełną emeryturę i nadal pracują, czyżby w Inowrocławiu nie było bezrobocia, zatrudnić tych którzy nie mają pracy a ci niech już odpoczywają!!! pod rozwagę dla dyrekcji i ich zwierzchników!!!

 

G
Gość

Jak widać z przedstawionego artykułu, to dotowanie miejskiego przewoźnika jest na bardzo wysokim poziomie. Tylko stan konkurencji powoduje obniżenie kosztów społecznych funkcjonowania danej sfery usług komunalnych. Czy nie lepiej byłoby MPK sprzedać,a przewozy w drodze koncesji przydzielać prywatnym przewoźnikom? Podejrzewać trzeba, że prywatny jeździłby dużo taniej niż monopolista komunalny. Dopasowano by spokojnie linie do potrzeb mieszkańców nikt by nie podnosił cen, bo pasażerowie mogliby przejść do konkurencji. Czyli zysk dla mieszkańców i budżetu. 

g
gość

A może rada nadzorcza MPK "pracowałaby" za darmo? Przecież to są znajomi króliczka!

 

Obecny sład Rady Nadzorczej:
1. Jan Gapski - przewodniczący
2. Rafał Szczerkowski - z-ca przewodniczącego
3. Zbigniew Pomianowski - członek

 

J
Joko

Władza ma "ważniejsze" sprawy na głowie niż zajmowanie się przejazdami, tym bardziej bezpłatnymi. :D Wybory zbliżają się wielkimi krokami.

G
Gość

No więc jak się chce to mozna cos zrobic dla miasta i jego mieszkancow a nie klapki na oczach i patrzenie w jeden punkt,no i tak trzymac

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska