https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Prawdziwa rewolucja w bydgoskiej komunikacji miejskiej! [wideo]

Bogdan Dondajewski, [email protected], tel. 52 326-31-50
Czy podróże naszymi autobusami i tramwajami mogą być szybsze, wygodniejsze i tańsze? Mogą! W cztery miesiące poprawiliśmy nieefektywną i pamiętającą jeszcze czasy PRL-u siatkę połączeń. Projekt obejmuje kompleksowe zmiany, również taryfowe, a do tego ma szansę na wdrożenie.

Prace nad zmianami ruszyły w czerwcu. Niemal do dziś uzgadnialiśmy je wspólnie z ekspertami ZDMiKP, pasjonatami komunikacji miejskiej oraz naszymi kolegami z "Expressu Bydgoskiego" i "Gazety Wyborczej".

Punktem wyjścia naszej pracy była istniejąca infrastruktura torowa, tabor, Państwa uwagi, o które na łamach "Pomorskiej" prosiliśmy już w czerwcu, ale przede wszystkim chęć usprawnienia nieefektywnej i pamiętającej jeszcze czasy PRL-u siatki połączeń.

Rewolucja w rozkładach

Efekt? Pomysł na 11 linii tramwajowych oraz 47 autobusowych zwykłych, osiedlowych, pospiesznych, nocnych i międzygminnych.

- Do tego jest plan nowej oferty taryfowej z biletami czasowymi na czele i szereg innych zmian, które razem tworzą zupełnie nową, ale o dużo atrakcyjniejszy system połączeń od obecnego - dodaje Rafał Malewski, który z ramienia Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej kierował pracami naszego zespołu. - Przygotowaliśmy praktycznie nową siatkę, która na pewno będzie oznaczać rewolucję. Ale jesteśmy też pewni, że jej wdrożenie pozytywnie wpłynie na popularyzację komunikacji miejskiej i wzrost liczby pasażerów - dodaje.

Do takich rewolucyjnych korekt na pewno można zaliczyć pomysł likwidacji linii nr 93 i 94, czy zmiany tras innych, równie popularnych połączeń autobusowych i tramwajowych. Z drugiej jednak strony w każdym z tego typu przypadków zagwarantowaliśmy odpowiednią rekompensatę w postaci nowych połączeń.

Ale są jeszcze inne, do tego dużo istotniejsze korekty. Podstawowa dotyczy samej idei funkcjonowania komunikacji miejskiej, w ramach której zagwarantowaliśmy możliwość przejazdu z każdego rejonu miasta w każdy inny z maksymalnie jedną przesiadką. Są też nowe linie, które obsłużą osiedla dotychczas pozbawione dostępu do transportu miejskiego oraz linie pospieszne, dzięki którym np. przejazd z Fordonu przez Śródmieście do Osowej Góry i z powrotem nie dość, że zajmie ok. 40 minut, to jeszcze odbędzie się bez żadnych przesiadek.

Ten pomysł się podoba

- Projekt jest imponujący i rzeczywiście rewolucyjny, a już po wstępnej analizie można powiedzieć, że w równym stopniu ciekawy i wart uwagi - przyznaje Łukasz Niedźwiecki, zastępca prezydenta Bydgoszczy. Dodaje też, że po szczegółowej analizie finansowej zostanie rozpatrzony na prezydenckim kolegium.

Ale do rzeczy. W wielkim skrócie opracowaliśmy zupełnie nową siatkę połączeń, która:
* gwarantuje podróżowanie pomiędzy różnymi rejonami miasta z maksymalnie jedną przesiadką;
* zwiększa tzw. dostępność do komunikacji miejskiej, m.in. na: Osowej Górze (nowa linia nr 61), osiedlu Eskulapa (nowa linia nr 72), czy osiedlu Zawisza (linia nocna nr 31N);
* zakłada uruchomienie nowych linii osiedlowych skomunikowanych z głównymi węzłami przesiadkowymi, np. linia 51;
* przyspiesza podróżowanie pomiędzy skrajnymi osiedlami miasta, np. z Fordonu na Osową górę - z 1,5 godziny do ok. 40 minut linią nr 101, a do tego bez przesiadek;
* ogranicza tzw. warianty tras do tylko i wyłącznie przedłużonych kursów na poszczególnych liniach, np. autobusy nr 52 do Dworca Leśnego, w wariancie jeżdżą aż do Myślęcinka i Podkowy;
* funkcjonuje w oparciu o modułową częstotliwość kursów, co: 15, 20, 30 i 60 minut w określonych porach dnia, dzięki czemu odjazdy autobusów i tramwajów odbywają się w każdej godzinie o tych samych minutach, to wydatnie ułatwi zapamiętywanie rozkładów jazdy;
* wprowadza nową numerację tworzącą tzw. rodziny linii - to natomiast ułatwi przyswojenie nowej siatki, np. Osową Górę obsługują autobusy nr 61, 71, 81, 101;
* w końcu wykorzystuje trasę "W-Z", jak i budowaną jeszcze Trasę Uniwersytecką;
* mocno modyfikuje układ linii nocnych, które w weekendy będą kursować co 30 minut, a w dni powszednie co 60;
* no i utrzymuje dominującą rolę komunikacji tramwajowej, a do tego uwzględnia łatwe zmiany, jakie trzeba będzie wprowadzić po budowie: linii tramwajowej do Fordonu, torowiska w Kujawskiej, oraz kolejnego, łączącego rondo Kujawskiego, przez Solskiego, Piękną, Szubińską i Kruszwicką z rondem Grunwaldzkim.

Szczegółową sieć proponowanych połączeń tramwajowych przedstawiamy razem z opisem na infografikach.

- Zdajemy sobie sprawę, że proponujemy prawdziwą rewolucję - przyznaje wprost Rafał Malewski. - Zmiany są odważne i dla wielu osób z pewnością będą oznaczać utratę ulubionych połączeń. Warto jednak spojrzeć na nie kompleksowo. Oferujemy nie tylko alternatywne połączenia, ale również linie na zupełnie nowych relacjach, które nie były wcześniej obsługiwane, a na które wiemy, że jest spore zapotrzebowanie - dodaje.

A to nie koniec. Nasz projekt uzupełnia jeszcze propozycja ujednolicenia nazw przystanków, no i znaczące korekty w systemie taryfowym.
Zgodnie uznaliśmy bowiem, że aktualny cennik nie zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej na krótkich oraz najdłuższych odcinkach. Dlatego zdecydowanie zachęcamy ratusz do rezygnacji z nieczytelnego systemu "A+T". W zamian, w segmencie biletów jednorazowych proponujemy natomiast system oparty na biletach czasowych:
* 15-minutowych za 2 zł;
* 45-minutowych za 3 zł, zachowujących ważność dłużej, ale tylko w tym pojeździe, w którym został skasowany;
* 90-minutowych za 4 zł;
* 24-godzinnych za 10 zł;
* 72-godzinnych za 20 zł,
* 10-przejazdowych karnetach czasowych, każdorazowo ważnych 45 minut, lub dłużej, ale tylko w tym pojeździe, w którym został skasowany.

Co ciekawe, po podsumowaniu okazało się, że taki układ połączeń jest ledwie o niecałe 7 procent droższy niż obecny. Przypomnijmy, że w tym roku miasto wyda na obsługę komunikacji miejskiej 149,7 mln zł brutto. W naszym układzie byłaby to kwota 160,6 mln zł brutto.
- Liczymy jednak, że połączenia na nowych relacjach oraz pozostałe udogodnienia spowodują znaczący wzrost liczby pasażerów, a co za tym idzie - również przychodów ze sprzedaży biletów - dodaje Rafał Malewski.

- Dlatego trudno na razie jednoznacznie deklarować, czy i kiedy wdrożymy te zmiany. Na pewno za to przeprowadzimy odpowiednie wyliczenia, a potem jeszcze zlecimy ocenę całości przez niezależnych ekspertów - zapewnia Łukasz Niedźwiecki.

Czytaj: Rada miasta przyjęła projekt planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego

A tak prezentuje się nowa siatka połączeń autobusowych

Linie dzienne:
Linia nr 51
Trasa: Garbary - Grunwaldzka - Nad Torem - Krajeńska - Wiejska - Deszczowa - Czyżkówko (Filtrowa - Grunwaldzka - Podmiejska - Srebrna - Niklowa).
- Wprowadzenie obsługi taborem o zmniejszonej pojemności.
- Skrócenie relacji do węzła Garbary w celu koordynacji z liniami tramwajowymi w kierunku Śródmieścia.
- Wycofanie z odcinka Rondo Grunwaldzkie - Plac Kościeleckich z uwagi na wystarczającą podaż oferowaną linią nr 58.
- W godzinach szczytu przewozowego (dojazdy do zakładów pracy w rejonie "dolnej" Osowej Góry) wydłużenie linii do pętli Niklowa. Rozszerzenie oferty przewozowej dla mieszkańców Czyżkówka, Osowej Góry oraz pasażerów przesiadających się z innych rejonów miasta.

Linia nr 52
Trasa: bez zmian.
- Koordynacja z linią nr 59 na odcinku Paderewskiego (powrót R. Ossolińskich) - Błonie (co 7,5 min.).
- Poprawa obsługi komunikacyjnej rejonu Myślęcinka, ul. Zamczysko i Jeździeckiej z uwagi na bardzo wysokie wykorzystanie pojazdów.

Linia nr 53
Trasa: Kapuściska - Wojska Polskiego - Solskiego - Piękna - Szubińska - Błonie
- Wprowadzenie obsługi autobusami standardowymi - krótkimi.
- Nowa relacja os. Kapuściska zastępuje wycofaną linię nr 79 na odcinku Wyżyny - Kapuściska.
- Przyspieszenie podróżowania pomiędzy os. Wyżyny a os. Błonie poprzez skierowanie linii ul. Solskiego, Piękną z pominięciem Wałów Jagiellońskich.

Linia nr 54
Trasa: bez zmian.
- Koordynacja z linią uzupełniającą nr 84 w relacji Błonie - Piaski przez Zaświat, Pileckiego, Kmicica, Ludwikowi i Żeglarską (na odcinku od Ludwikowo do Smukalskiej).

Linia nr 55
Trasa: Skorupki - Piękna - Szubińska - Wały Jagiellońskie - Bernardyńska - 3 Maja - Markwarta (Al. Ossolińskich - Paderewskiego) - Ogińskiego - Powstańców Wlkp. - Gajowa - Głowackiego - Morska.
- Korekta trasy przebiegu w kierunku pętli Skorupki przez Al. Ossolińskich, Paderewskiego i Staszica w celu przyspieszenia przebiegu dzięki "buspasowi" i ominięcie zatorów drogowych na ul. Jagiellońskiej.
- Koordynacja z linią nr 64 pomiędzy R. Jagiellonów i Morską.

Linia nr 56
Trasa: Belma - Łochowska - Nakielska - Kruszwicka - Wały Jagiellońskie - Kujawska - Wojska Polskiego - Magnuszewska - Glinki - Glinki BFM - (Park Przemysłowy Biurowiec)
- Wycofanie linii nr R. Jagiellonów i Placu Kościeleckich - relacja do ul. Nakielskiej zabezpieczona poprzez komunikację tramwajową.
- Od Wałów Jagiellońskich skierowanie linii w kierunku ul. Glinki - zastąpienie linii nr 53 w centrum.
- Zapewnienie bezpośredniego i bezinwazyjnego dla komunikacji tramwajowej nowego połączenia "górnego tarasu" z osiedlami zlokalizowanymi wzdłuż ul. Nakielskiej.
- W godzinach szczytu uzupełnienie oferty na odcinku Belma - Garbary poprzez linię nr 66 w nowej relacji.
- Koordynacja linii nr 56 i 66 na ul. Nakielskiej (średnio co 7,5 min.).
- Koordynacja linii nr 56 i 68 na odcinku Wojska Polskiego - Glinki BFM (średnio co 7,5 min.).
- Koordynacja linii nr 56 i 63 na ul. Wojska Polskiego i Kujawskiej (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 57
Trasa: Błonie - Schulza - Stawowa - Wysoka - Połtyna - Piękna - Solskiego - Wojska Polskiego - Trasa Uniwersytecka - Ogińskiego - Sułkowskiego - Czerkaska - Zaświat - Rycerska - Dworzec Główny.
- Wprowadzenie obsługi autobusami standardowymi - krótkimi.
- Całkowicie nowa linia komunikacyjna obsługująca północną część os. Błonie oraz os. Jary (zwiększenie dostępności do komunikacji) i Trasę Uniwersytecką (przyspieszenie podróżowania pomiędzy "górnym tarasem" a os. Bielawy, Leśne i Zawisza.
- Koordynacja na ul. Powst. W-wy z linią nr 80 (średnio co 15 min.)
- Poprawa obsługi rozbudowującego się os. Zawisza i Szpitala Wojskowego.

Linia nr 58
Trasa: bez zmian
- W godzinach szczytu uzupełnienie oferty na odcinku Chmurna - Garbary poprzez nową linię nr 78.

Linia nr 59
Trasa: bez zmian
- Wprowadzenie obsługi autobusami przegubowymi.
- Na odcinku Skłodowskiej-Curie - R. Jagiellonów koordynacja z linią nr 64 (średnio co 7,5 min.).
- Na odcinku Paderewskiego (powrót R. Ossolińskich) - Błonie koordynacja z linią nr 52 (średnio co 7,5 min.).
- Wydłużenie czasu funkcjonowania linii do godzin wieczornych oraz uruchomienie w dni wolne.

Linia nr 60
Trasa: Wyścigowa - Fordońska - Rejewskiego - Centrum Onkologii - Akademicka - Andersa - Piłsudskiego - Bora-Komorowskiego - Mariampol
- Nowa linia autobusowa wydzielona z linii nr 70 (M).
- Skierowanie trasy przez Centrum Onkologii - zastępuje linię nr 94.
- Koordynacja z linią nr 70 w ciągu ul. Akademicka i Andersa (średnio co 7,5 min.).
- Koordynacja z linią nr 69 przy Centrum Onkologii (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 61
Trasa: Rekinowa - Wielorybia - Kolbego - Kormoranów - Grunwaldzka - Kruszwicka - Stroma - Solskiego - Wojska Polskiego - Kapuściska - (Mokra)
- Wprowadzenie obsługi autobusami standardowymi - krótkimi.
- Nowa linia autobusowa wydzielona częściowo z linii nr 71.
- Skierowanie linii od R. Grunwaldzkiego w kierunku Kapuścisk przez ul. Stromą w miejsce linii nr 79(S).
- Zapewnienie bezpośredniego i bezinwazyjnego dla komunikacji tramwajowej nowego połączenia os. Osowa Góra z "górnym tarasem" miasta.
- Zapewnienie komunikacji wewnątrz osiedla Osowa Góra (zwiększenie dostępności).

Linia nr 62
Trasa: Dworzec Leśny - Sułkowskiego - Ogińskiego - Trasa Uniwersytecka - Wojska Polskiego - Ujejskiego - Glinki - Rupienica
- Wprowadzenie obsługi taborem o małej pojemności.
- Nowa linia autobusowa w miejsce kursującej wariantowo linii nr 66(W).
- Nowa oferta przewozowa poprzez połączenie "górnego tarasu" miasta z rejonem os. Leśnego Trasą Uniwersytecką.

Linia nr 63
Trasa: Rondo Jagiellonów - Kujawska - Wojska Polskiego - Ujejskiego - Glinki - Magnuszewska - Wojska Polskiego - Wyżyny
- Wprowadzenie obsługi taborem o mniejszej pojemności.
- Zmiana oznaczenia z linii nr 66.
- Wycofanie linii z obsługi ul. Cmentarnej i Dobrzyńskiej - zastąpienie przez linię nr 62.
Skierowanie linii do Ronda Jagiellonów - odciążenie linii nr 64 i 80 na odcinku Rondo Jagiellonów - Kujawska.
- Koordynacja linii nr 56 i 63 na ul. Wojska Polskiego i Kujawskiej (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 64
Trasa: bez zmian.
- Koordynacja z linią nr 59 na odcinku Skłodowskiej-Curie - R. Jagiellonów.
- Koordynacja z linią nr 55 pomiędzy R. Jagiellonów i Morską.

Linia nr 65
Trasa: Dworzec Leśny - Sułkowskiego - Ogińskiego - Powstańców Wlkp. - Wyszyńskiego - Fordońska - Bydgoska - Wyzwolenia - Andersa - Piłsudskiego - Nad Wisłą
- Wydłużenie trasy do os. Nad Wisłą i wycofanie z obsługi w kursach wariantowych os. Mariampol.
- Koordynacja z linią nr 68 na odcinku R. Fordońskie - Dworzec Leśny.

Linia nr 66
Trasa: Belma - Łochowska - Nakielska - Garbary
- Wprowadzenie obsługi autobusami standardowymi - krótkimi.
- Nowa linia autobusowa uzupełniająca ofertę linii nr 56 w godzinach szczytu przewozowego.
- Koordynacja z linią nr 56 (średnio co 7,5 min.)

Linia nr 67
Trasa: Rycerska - Dworzec Główny - Śniadeckich - Markwarta (Al. Ossolińskich - Mickiewicza - Hetmańska) - Skłodowskiej-Curie - Kijowska
- Wprowadzenie obsługi autobusami standardowymi - krótkimi.
- Skrócenie przebiegu do przystanku Kijowska (os. Bartodzieje) i wycofanie z obsługi rejonu ul. Przemysłowej - zastąpienie przez całotygodniową linię nr 59 i 75. Skierowanie większego potoku pasażerskiego na pętli Wyścigowa do komunikacji tramwajowej w kierunku Śródmieścia i Dworca Głównego.

Linia nr 68
Trasa: bez zmian
- Koordynacja z linią nr 65 na odcinku R. Fordońskie - Dworzec Leśny (średnio co 7,5 min).
- Koordynacja z linią nr 56 na odcinku Wojska Polskiego - Glinki BFM (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 69
Trasa: bez zmian
- Wydzielenie linii nr 89 w relacji Błonie - Tatrzańskie trasowanej przez Kaliskiego UTP.
- Koordynacja z linią nr 89 na wspólnym odcinku trasy (średnio co 7,5 min.).
- Dodatkowo na odcinku Wyścigowa - Tatrzańskie koordynacja z linią pospieszną nr 102.
- Koordynacja z linią nr 60 przy Centrum Onkologii (średnio co 7,5 min.).
- Obsługa os. Bartodzieje w zamian za linię nr 93.

Linia nr 70
Trasa: bez zmian
- Wydzielenie wariantu do Mariampola jako odrębna linia nr 60.
- Koordynacja z linią nr 60 w ciągu ul. Akademicka i Andersa (średnio co 7,5 min.).
- Koordynacja z linią nr 89 przy UTP (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 71
Trasa: bez zmian
- Likwidacja kursów wariantowych do ul. Niklowej - zastąpienie przez linie nr 51 i 81.
- Koordynacja z linią nr 81 na odcinku Grunwaldzka - Morska (średnio co 7,5 min.).
- Koordynacja z linią nr 61 na odcinku Rekinowa - Grunwaldzka (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 72
Trasa: Wyścigowa - Fordońska - Rejewskiego - Akademicka - Korfantego - Pod Skarpą - Jasiniecka
- Wprowadzenie obsługi taborem o małej pojemności.
- Uruchomienie nowej, całodziennej linii zapewniającej obsługę os. Eskulapa z częstotliwością co ok. 60 minut.

Linia nr 73
Trasa: Wyścigowa - Fordońska - Sporna - Toruńska - Pątnowska - Nowotoruńska - Spółdzielcza (Świetlicowa) - Łęgnowo - Chemiczna - Kapuściska
- Wydłużenie wszystkich kursów do Kapuścisk.
- Wydłużenie wszystkich kursów przez ul. Sporną do pętli Wyścigowa celem skomunikowania Łęgnowa z liniami "fordońskimi".

Linia nr 74
Trasa: bez zmian
- Wydzielenie linii pospiesznej nr 104 kursującej z pominięciem Brdyujścia.
- Koordynacja z linią nr 75 w rejonie Brdyujścia (średnio co 15 min.).

Linia nr 75
Trasa: Wyścigowa - Przemysłowa UKW - Witebska - (Frosta) - Łowicka - Rejewskiego - Centrum Onkologii - Akademicka - Kleeberga - Twardzickiego - Skarżyńskiego - Brzechwy - Fordońska - Bydgoska - Wyzwolenia - Mariampol
- Wprowadzenie obsługi taborem o małej pojemności.
- Linia zastępująca linię nr 81 (Auchan - Tatrzańskie). Zapewni połączenie os. Fordon z rejonem Brdyujścia i ul. Przemysłowej.
- Uzupełnienie oferty linii nr 59 na ul. Przemysłowej.
- Uzupełnienie oferty linii nr 74 na Brdyujściu.
- Skierowanie w Fordonie linii przez ul. Skarżyńskiego i Twardzickiego w celu umożliwienia dojazdu ze wszystkich rejonów osiedla dodatkowo do centrów handlowych i targowiska.

Linia nr 76
Trasa: bez zmian
- Funkcjonowanie linii tylko w godzinach szczytu przewozowego.
- Weryfikacja i ograniczenie częstotliwości kursów poza godzinami dojazdów i powrót z pracy.

Linia nr 78
Trasa: Garbary - Grunwaldzka - Nad Torem - Karolewska - Siedlecka - Chmurna
- Wprowadzenie obsługi taborem o małej pojemności.
- Nowa linia autobusowa wspomagająca linię nr 58 w godzinach szczytu przewozowego na najbardziej obciążonym odcinku trasy, tj. Rondo Grunwaldzkie - Nad Torem.

Linia nr 79
Trasa: Wyżyny - Wojska Polskiego - Piękna - Szubińska - Kruszwicka - Królowej Jadwigi - Dworzec Główny - Rycerska
- Wycofanie linii z odcinka Wyżyny - Kapuściska. Połączenie os. Kapuściska z rejonem Dworca Głównego zabezpieczą linie tramwajowe nr 5 i 8.
- Relację Kapuściska - Szwederowo (wzdłuż górnego tarasu) zabezpieczą linie autobusowe nr 53 i 61 nie powielające relacji obsługiwanych trakcją tramwajową.
- Koordynacja z liniami nr 53 i 61 na ul. Wojska Polskiego i Solskiego (średnio co 5 min.).

Linia nr 80
Trasa: bez zmian
- Wprowadzenie dodatkowych przystanków w obu kierunkach na pętli Rycerska - obsługa os. Bocianowo.
- Koordynacja na ul. Powst. W-wy z linią nr 57 (średnio co 15 min.)
- Poprawa obsługi rozbudowującego się os. Zawisza i Szpitala Wojskowego.

Linia nr 81
Trasa: Morska - Głowackiego - Gajowa - Powstańców Wlkp. - Mickiewicza - Hetmańska - Dworzec Główny - (Mazowiecka) - Królowej Jadwigi - Grunwaldzka - Mińska - Podmiejska - Srebrna - Niklowa
- Nowa linia wydzielona z linii nr 71 i stworzona na bazie linii nr 77.
- Przywrócenie postulowanego przez mieszkańców "dolnej" Osowej Góry oraz dojeżdżających do zakładów pracy połączenia w godzinach szczytu przewozowego z północną częścią Śródmieścia oraz os. Bielawy i Bartodzieje. Po szczycie trasowanie linii do pętli Garbary.
- Koordynacja z linią nr 71 na odcinku Grunwaldzka - Morska (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 86
Trasa: Błonie - Szubińska - Broniewskiego - Władysława IV - Czerwonego Krzyża - Nasypowa - Nakielska - Widok - Leszczyna - Maciaszka - Górny Miedzyń
- Wprowadzenie obsługi taborem o małej pojemności.
- Uruchomienie nowej linii wewnątrzosiedlowej obsługującej rejony os. Miedzyń i Jary dotychczas znacznie oddalone od środków komunikacji miejskiej.
- Zapewnia dowóz do podstawowych linii tramwajowych i autobusowych.

Linia nr 89
Trasa: Błonie - Szubińska - Żwirki i Wigury - Inowrocławska - Brzozowa - Kujawska - Wojska Polskiego - Al. Jana Pawła II (Ujejskiego) - Most Pomorski - Wyszyńskiego - Skłodowskiej-Curie - Łęczycka - Fordońska - Kaliskiego UTP - Korfantego - Twardzickiego - Pelplińska - Tatrzańskie
- Wydzielenie z linii nr 69 kursów obsługujących ul. Kaliskiego i kompleks UTP.
- Koordynacja z linią nr 69 na wspólnym odcinku trasy (średnio co 7,5 min.).
- Dodatkowo na odcinku Wyścigowa - Tatrzańskie koordynacja z linią pospieszną nr 102.
- Koordynacja z linią nr 70 przy UTP (średnio co 7,5 min.).
- Obsługa os. Bartodzieje w zamian za linię nr 93.

Czytaj: Prezydent Bydgoszczy jednym ulgi daje, a drugim... zabiera. Dlaczego?

Linie dzienne pospieszne:
Linia nr 101
Trasa: Tatrzańskie - Pelplińska - Twardzickiego - Korfantego - Kaliskiego UTP - Fordońska - Kamienna - Artyleryjska - Pileckiego - Grunwaldzka - Kolbego - Rekinowa
- Zmiana oznaczenia z linii nr 93.
- Wycofanie z obsługi rejonu Dworca Głównego i północnej części Śródmieścia w celu skierowania potoku pasażerskiego do komunikacji tramwajowej.
- Wydłużenie i zmiana trasy od ul. Kamiennej trasą W-Z do Osowej Góry. Ograniczona liczba przystanków.
- Znaczne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy 2 skrajnymi dzielnicami nawet do ok. 40 min. Obecnie czas przejazdu na tej trasie z co najmniej 2 przesiadkami wynosi ok. 1,5 godz.
- Koordynacja z linią nr 106 na odcinku Kaliskiego UTP - Rondo Maczka.

Linia nr 102
Trasa: Wyścigowa - Fordońska - Kaliskiego UTP - Korfantego - Twardzickiego - Pelplińska - Tatrzańskie
- Uruchomienie nowej, szczytowej linii dowozowej o charakterze pospiesznym pomiędzy pętlą tramwajową przy ul. Wyścigowej a osiedlami w Fordonie.
- Funkcjonowanie linii wyłącznie w dni powszednie (rok szkolny).
- Koordynacja z liniami nr 69 i 89 w ciągu ul. Twardzickiego i Fordońskiej (średnio 3,5 min.).

Linia nr 103
Trasa: Tatrzańskie - Pelplińska - Twardzickiego - Korfantego - Akademicka - Lewińskiego - Inwalidów - Kamienna - Sułkowskiego - Modrzewiowa - Gdańska - Myślęcinek
- Uruchomienie nowej linii uzupełniającej o charakterze pospiesznym kursującej: w dni powszednie poza godzinami szczytu oraz w dni wolne w okresie wiosenno - letnim.
- Pospieszne połączenie Fordonu z Myślęcinkiem.
- Przejęcie obsługi ogródków działkowych przy ul. Inwalidów (aktualnie linia nr 81).

Linia nr 104
Trasa: Wyścigowa - Fordońska - Brzechwy - Skarżyńskiego - Tatrzańskie
- Uruchomienie nowej linii uzupełniającej, wydzielonej z linii nr 74, o charakterze pospiesznym.
- Zapewni szybki dojazd z Fordonu (głównie os. Bajka) do pętli Wyścigowa z pominięciem Brdyujścia.

Linia nr 105
Trasa: Wyścigowa - Fordońska - Rejewskiego - Akademicka - Andersa - Wyzwolenia - Bydgoska - Most Fordoński - Strzyżawa - Ostromecko
- Wprowadzenie obsługi taborem o małej pojemności.
- Zmiana numeracji z linii nr 91.
- Ograniczenie liczby przystanków - połączenie o charakterze pospiesznym.
- Funkcjonowanie tylko w okresie wiosenno - letnim w dni wolne.
- Wprowadzenie standardowej taryfy opłat.

Linia nr 106
Trasa: Tatrzańskie - Mariampol - Bora Komorowskiego - Piłsudskiego - Andersa - Akademicka - Kaliskiego UTP - Fordońska - Kamienna - Artyleryjska - Pileckiego - Flisacka - Mińska - Bronikowskiego - Nakielska - Prądy - (Belma)
- Zmiana oznaczenia z linii nr 94.
- Skierowanie wszystkich kursów do os. Mariampol.
- Wycofanie z obsługi rejonu Dworca Głównego i północnej części Śródmieścia w celu skierowania potoku pasażerskiego do komunikacji tramwajowej.
- Wydłużenie i zmiana trasy od ul. Kamiennej trasą W-Z na Miedzyń. Ograniczona liczba przystanków.
- Znaczne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy 2 skrajnymi dzielnicami nawet do 40 min. Obecnie czas przejazdu na tej trasie z co najmniej 2 przesiadkami wynosi ok. 1,5 godz.
- Koordynacja z linią nr 101 na odcinku Kaliskiego UTP - Rondo Maczka.
- Połączenie rejonu ul. Bora-Komorowskiego z pętlą autobusową na os. Tatrzańskim.

Linie nocne:
Linia nr 31N
Trasa: Dworzec Leśny - Sułkowskiego - Czerkaska - Powstańców Warszawy - Zaświat - Dworzec Główny - Mazowiecka - Cieszkowskiego (Hetmańska) - Gdańska - Jagiellońska - Bernardyńska - pl. Kościeleckich - Kujawska - Wojska Polskiego - Magnuszewska - Glinki - Szpitalna - Wojska Polskiego - Planu 6-letniego - Toruńska - Hutnicza - Łęgnowo (powrót trasą okrężną: Spółdzielcza - Nowotoruńska - Plątnowska - Toruńska - …)
- Objęcie komunikacją nocną os. Zawisza i ul. Gdańskiej.
- Wprowadzenie przebiegu okrężnego w Łęgnowie w celu racjonalizacji pracy przewozowej.
- Skrócenie części kursów do Zajezdni Tramwajowej przy ul. Toruńskiej.
- Wprowadzenie modułowej częstotliwości kursów: co 60 min. w dni powszednie oraz co 30 min. w noce weekendowe.
- Dodatkowy kurs do ul. Mokrej (zakłady pracy) w niedziele w godzinach rannych.

Linia nr 32N
Trasa: bez zmian
- Wprowadzenie modułowej częstotliwości kursów: co 60 min. w dni powszednie oraz co 30 min. w noce weekendowe.

Linia nr 33N
Trasa: Rekinowa - Kolbego - Podmiejska - Kruszyńska - Mińska - Flisacka - Pileckiego - Żeglarska - Dworzec Główny - Królowej Jadwigi - Kruszwicka - Wały Jagiellońskie - Plac Kościeleckich - Gdańska - Mickiewicza - Powst. Wlkp. - Gajowa - Głowackiego - Bałtycka - Skłodowskiej-Curie - Łęczycka - Fordońska - Rejewskiego - Centrum Onkologii - Akademicka - Andersa - Piłsudskiego - Nad Wisłą - Bora-Komorowskiego - Mariampol
- Skierowanie linii od pl. Kościeleckich do Osowej Góry w celu dostosowania podaży miejsc (tabor) do istniejącego zapotrzebowania.
- Wycofanie linii z obsługi os. Piaski.
- Obsługa ul. Gdańskiej.
- Bezpośrednie połączenie nocne Fordonu z Osową Górą i Dworcem Głównym.
- Wycofanie linii z obsługi Brdyujścia i Stary Fordon w celu skrócenia trasy przebiegu i czasu jazdy - zastąpiona przez linię nr 36N.
- Zapewnienie dojazdu pracownikom do CH Auchan i Centrum Onkologii w godzinach nocnych.
- Wprowadzenie modułowej częstotliwości kursów: co 60 min. w dni powszednie oraz co 30 min. w noce weekendowe.

Linia nr 34N
Trasa: bez zmian
- Wprowadzenie modułowej częstotliwości kursów: co 60 min.

Linia nr 35N
Trasa: Plac Kościeleckich - Focha - Królowej Jadwigi - Dworzec Główny - Żeglarska (wariantowo przez Pileckiego) - Saperów - Smukalska - Piaski
- Zastąpienie linii nr 33N na odcinku Plac Kościeleckich - Piaski.
- W niedziele w godzinach rannych kursy do zakładów pracy zlokalizowanych w rejonie ul. Pileckiego.
- Wydzielenie linii w celu dostosowania podaży miejsc (tabor) do istniejącego zapotrzebowania.
- Obsługa taborem o małej pojemności.
- Wprowadzenie modułowej częstotliwości kursów: co 60 min.

Linia nr 36N
Trasa: Tatrzańskie - Wyzwolenia - Bydgoska - Fordońska - Wyszogrodzka - Witebska - Przemysłowa - Sporna - Toruńska - Plac Kościeleckich - Kujawska - Solskiego - Stroma - Kruszwicka - Nakielska - Prądy - (Belma)
- Nowa linia autobusowa zastępująca na os. Miedzyń i Wilczak okrężną linię nr 35N.
- Obsługa Szwederowa, rejonu ul. Toruńskiej, Przemysłowej komunikacją nocną.
- Bezpośrednie nocne połączenie wschodniej i zachodniej części miasta.
- Obsługa Brdyujścia i Starego Fordonu w miejsce linii nr 33N.
- Wprowadzenie modułowej częstotliwości kursów: co 60 min.

Linia nr 37N
Trasa: Plac Kościeleckich - Kujawska - Jana Pawła II - Port Lotniczy
- Nowa linia nocna wykonująca kursy w określonych godzinach (obsługa Portu Lotniczego) i zastępująca kursy linii nr 80 w godzinach nocnych.

Linia nr 38N
Trasa: Plac Kościeleckich - Kujawska - Wojska Polskiego - Ujejskiego - Glinki - Glinki BFM - (Park Przemysłowy - Exploseum)
- Nowa linia nocna wykonująca kursy w godzinach porannych w niedziele i święta (obsługa zakładów pracy) i zastępująca kursy linii nr 53 i 68 w tym okresie.

Autobusowa linia międzygminna:
Linia nr 92
Trasa: bez zmian

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 51

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
tomas

kiedy to wprowadzicie bo na miedzyniu ani sladu

 

z
zibi

moze  skierowac dalej liinie 56 do lochowa  ,,ludzie chodza pieszo z lisiego ogona i lochowa do belmy na autobus 56 propozycja godna uwagi""""""""""""""

N
Nieznajoma

Po co wg bylkraca linia 79 z Kapuścisk na Rycerka czy ona komus przeszkadzała?
Tyle os jezdzi ta linia. Na moje jest dobrze jak jest teraz tylko ze bilety sa za drogie. No jedynie wiecej tranwaji by na babia wies. Po co wg robicie to cale zamieszanie w komunikacji.

K
Klemens

Bzdura jak dla mnie

G
Gość

"Autobusowa linia międzygminna:
Linia nr 92
Trasa: bez zmian"

 

No tak, bo po co ...

M
Michał

Mam jedno pytanie: dlaczego 10 albo 11 nie zostanie skierowana przez Babią Wieś tylko tyle linii pojedzie Jagiellońską przez PKS? Zero myślenia. Poza tym wielkie mi usprawnieie skoro nowe trasy będą obsługiwane pojedynczymi wagonami i będzie tłok jak teraz w '1" lub "5".

B
Basia

Witam czekam na połączenie Bartodziej Morskiej  Curie - Skłodowskiej z Wyżynami i Kapuściskami

                                                           pozdrawiam Basia

P
Piotr_kb
W dniu 10.11.2013 o 18:52, www.karachan.org/b napisał:

jedni się cieszą, drudzy plują wam w ryj. znam osoby dojeżdżające z chemika na warszawską i rycerską taaaak najebcie over 9000 linii na kapy i musiejcie skracać 79 do gównopętli wyżyny

Na Rycerską pojedzie tramwaj nr 8.

I po co popisywać się swoim chamstwem na forum?

S
Sebastian

Super pomysły!!!

K
Kaziu
Tak kiedyś była linia 75, lecz było to za czasów A.T.R-u teraz też by się przydała ale władze gminy nie spieszą się do rozmów z bydgoskimi drogowcami
a
adam
W dniu 08.11.2013 o 13:01, yok432 napisał:

Te nowe propozycje to jakiś bełkot. Może jedynie linia z Fordonu na Osową Górę przez Kamienną jest potrzebna. Poza tym komunikacja w przedstawionym tu kształcie, zdecydowanie uderzy po kieszeniach pasażerów. A największy bezsens to kluczenie autobusu 61 uliczkami Osowej Góry oraz linia 57 i jazda z dworca pkp na Błonie przez trasę Uniwersytecką....Linia 61 super mieszkanka osowej góry

I
Irena

Jestem za zmianami. Mieszkam na osowej górze jak będzie linia 61 na kapuściska, do pracy będę jeździła tylko jednym autobusem. Teraz jeżdże dwoma. Korki z kolbego na grunwaldzką niesamowite.

S
SANDIEGO

   - Gęsina zawsze była związana z niepodległością - mówił Adam Gessler, szef jury konkursu na najlepszą potrawę z gęsi, którą ogłoszono tatar z gęsiej piersi. :rolleyes:

 

 Bardziej durnej wypowiedzi już dawno nie czytałem. :wacko:  To teraz, kiedy Polska jest niepodległa wszyscy Polacy gęsinę zajadają. Jak nie, jak tak. :P  A mnie uczono, kiedy byłem małym chłopcem, że surowego ptactwa się nie jada. No cóż, czasy się zmieniają. Adam Gessler wie lepiej. :unsure:
D
Damian

Witam, jestem za zmianami. Więcej linii poprawi obsługę osiedli. Linie wariantowe jak 56,69, 70, 71  wprowadzają zamieszanie.Obecnie linie autobusowe jeżdżą wieczorami za rzadko.Oby jak najszybciej wprowadzono zmiany... 

m
malgosia

linia numer 61 super

malgosia

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska