https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sąd Najwyższy wydał uchwałę: sprzedaż budynków należących do TBS-u jest niedopuszczalna

(PA)
Do tej pory w dwóch rozpatrywanych sprawach ( Libelta 5 i Libelta 15) Sąd Okręgowy w Toruniu przyznał też rację mieszkańcom.
Do tej pory w dwóch rozpatrywanych sprawach ( Libelta 5 i Libelta 15) Sąd Okręgowy w Toruniu przyznał też rację mieszkańcom. sxc.hu
- Od początku wierzyliśmy, że sprawiedliwość wygra! - cieszą się mieszkańcy ze sprzedanych przez GTBS kamienic przy ul. Libelta i Żeromskiego.

Sąd Najwyższy w piątek (6 czerwca) wydał uchwałę dotyczącą sprzedaży bloków z mieszkańcami przez TBS-y.

W opinii, którą "Pomorska" uzyskała od Teresy Pyźlak z zespołu prasowego Sądu Najwyższego w Warszawie, czytamy m.in.:. "Zbycie przez towarzystwo budownictwa społecznego nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, w którym znajdują się wynajmowane lokale mieszkalne, jest niedopuszczalne".

W uchwale jest też mowa o wyjątkach, które należy już rozstrzygać w konkretnych przypadkach.

Sądy radzą się

O ocenę Sądu Najwyższego, dotyczącą stanu prawnego transakcji jakiej dokonał GTBS, poprosił Sąd Apelacyjny w Gdańsku. Tutaj bowiem" utknęło" postępowanie w tej sprawie. Teraz gdy opinia jest znana, SA będzie mógł wydać wyrok.

Przeczytaj również: GTBS kolejny raz przegrał sprawę w sądzie z mieszkańcami z ul. Libelta

Racja po stronie ludzi

Przypomnijmy. Chodzi o sprzedaż prywatnym właścicielom kilku kamienic przy ul. Libelta i Żeromskiego, której dokonało Grudziądzkie Towarzystwo Budownictwa Społecznego pod koniec w 2012 r. Do transakcji doszło bez wiedzy lokatorów. I to większość z nich wytoczyła procesy sądowe miejskiej spółce o uznanie sprzedaży za bezprawną.

Do tej pory w dwóch rozpatrywanych sprawach ( Libelta 5 i Libelta 15) Sąd Okręgowy w Toruniu przyznał rację mieszkańcom.

Z wyrokami nie zgodził się GTBS i o ponowne rozpatrzenie zwrócił się do Sądu Apelacyjnego w Gdańsku, a ten do Sądu Najwyższego z prośbą o interpretację przepisów prawnych dotyczących zapisów ustawy o działalności TBS-ów.

Walczą z władzą

Mieszkańcy - po wydaniu, korzystnej w ich odczuciu, uchwały Sądu Najwyższego - są pełni wiary i optymizmu. - Stoczyliśmy ogromną i długą walkę z władzą - mówią ludzie. - Niektórzy z nas przypłacili zdrowiem. Kosztowało nas to wiele czasu, energii, nerwów i zaangażowania. Ale mamy nadzieję, że jesteśmy już na finiszu.

Katarzyna Kurkiewicz, prawnik i jednocześnie pełnomocnik lokatorów również nie ma wątpliwości: - Grudziądzki TBS przekroczył dopuszczalne przepisy ustawy.

Czytaj też: Mieszkanie od gminy i mieszkanie z TBS - podobieństwa, różnice, zalety i wady obu rozwiązań

Próbowaliśmy skontaktować się z Kazimierzem Piotrowskim, prezesem GTBS-u, ale w sekretariacie poinformowano nas, że jest w delegacji i nie ma możliwości skontaktowania się.

O ostatecznym rozstrzygnięciu sprawy przez Sąd Apelacyjny w Gdańsku będziemy informowali na łamach "Pomorskiej".

Czytaj e-wydanie »

Nieruchomości z Twojego regionu

Komentarze 58

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 09.06.2014 o 23:11, Gość napisał:

Żadnych ruchów nie daje, Sąd Apelacyjny wcześniej już stwierdził że GTBS nie miał prawa sprzedawać budynków, ale chciał wyczerpać prawną konsultację i skierował zapytanie do   SN, który uznał że sprzedaż jest NIEDOPUSZCZALNA, czy rozumiecie co to znaczy, czy, nie ?

że niedopuszczalne to napisali redaktorzy gazety pomorskiej, a czy tak naprawdę była niedopuszczalna to się okaże za kilka miesięcy.

G
Gość
W dniu 09.06.2014 o 22:56, uchwałaSN napisał:

Oczywiście, że będzie tę kwestię badał sąd. Niemniej we wszystkich komentarzach, jak i samym artykule, i nawet jak czytam na konferencji PIS nikt nie analizuje co orzekł SN. Wszyscy starają się wybrać to co jest dla nich wygodne. Przesądzanie tej kwestii z pominięciem faktu, iż faktycznie kwestia ta nie została jednak przesądzona nie jest prawidłowe.Sama analiza art. 27 wskazuje, iż TBS maja szeroką działalność. Stąd ogłoszenie sukcesu w swojej sprawie bez analizy przesłanek nie wydaje się rozsądne.

u
uchwałaSN

Panu również.

L
Leszek Siwik
W dniu 09.06.2014 o 23:27, uchwałaSN napisał:

No w tym wypadku ma Pan rację. Chociaż nie wydaję jednoznacznych opinii, lecz wyrażam swoje wątpliwości w obu aspektach. Stąd może niefortunne "komentowanie" co słuszenie Pan podniósł.

Dobrej nocy Panu życzę

u
uchwałaSN

No w tym wypadku ma Pan rację. Chociaż nie wydaję jednoznacznych opinii, lecz wyrażam swoje wątpliwości w obu aspektach. Stąd może niefortunne "komentowanie" co słuszenie Pan podniósł.

G
Gość
W dniu 09.06.2014 o 23:23, Leszek Siwik napisał:

Jasne, ale to tylko Pańskie przekonanie i jednak Pan komentuje

Komentarz jest obiektywny brawo dla komentatora :)

L
Leszek Siwik
W dniu 09.06.2014 o 23:18, uchwałaSN napisał:

Art. 27 określa dzialalność TBS w sposób szeroki. Stąd moje osobiste przekonanie, iz w przypadku stwierdzenia przez sąd, iż faktycznie sprzedaż miała realizować cel określony w tym przepisie to umowa sprzedaży nieruchomości była ważna. Niemniej to wynikać będzie z postępowania dowodowego przed sądem. Myślę, że o ile Sąd Okręgowy przeprowadził postępowanie dowodowe w tym zakresie to Sąd Apelacyjny rozstrzygnie to zagadnienie.Dopóki nie będzie jednak uzasadnienia uchwały to na tą chwilę powstrzymałbym się z komentarzami.

Jasne, ale to tylko Pańskie przekonanie i jednak Pan komentuje

u
uchwałaSN

Art. 27 określa dzialalność TBS w sposób szeroki. Stąd moje osobiste przekonanie, iz w przypadku stwierdzenia przez sąd, iż faktycznie sprzedaż miała realizować cel określony w tym przepisie to umowa sprzedaży nieruchomości była ważna. Niemniej to wynikać będzie z postępowania dowodowego przed sądem. Myślę, że o ile Sąd Okręgowy przeprowadził postępowanie dowodowe w tym zakresie to Sąd Apelacyjny rozstrzygnie to zagadnienie.

Dopóki nie będzie jednak uzasadnienia uchwały to na tą chwilę powstrzymałbym się z komentarzami.

G
Gość
W dniu 09.06.2014 o 18:44, Gość napisał:

Ten punkt piąty daje za dużo ruchów do wykonania. 

Żadnych ruchów nie daje, Sąd Apelacyjny wcześniej już stwierdził że GTBS nie miał prawa sprzedawać budynków, ale chciał wyczerpać prawną konsultację i skierował zapytanie do   SN, który uznał że sprzedaż jest NIEDOPUSZCZALNA, czy rozumiecie co to znaczy, czy, nie ?

L
Leszek Siwik
W dniu 09.06.2014 o 22:59, Gość napisał:

Wreszcie rozsądny komentarz, bo tak naprawdę na tej sprawie, wszyscy sobie budują kapanię wyborczą, a odpowiadać powinien Prezes, szef rady nadzorczej i ewentualnie główny udziałowiec (bezpośredni)

Hm, gdzie konie kują i koza kopyto do podkucia wystawi

G
Gość
W dniu 09.06.2014 o 22:56, uchwałaSN napisał:

Oczywiście, że będzie tę kwestię badał sąd. Niemniej we wszystkich komentarzach, jak i samym artykule, i nawet jak czytam na konferencji PIS nikt nie analizuje co orzekł SN. Wszyscy starają się wybrać to co jest dla nich wygodne. Przesądzanie tej kwestii z pominięciem faktu, iż faktycznie kwestia ta nie została jednak przesądzona nie jest prawidłowe.Sama analiza art. 27 wskazuje, iż TBS maja szeroką działalność. Stąd ogłoszenie sukcesu w swojej sprawie bez analizy przesłanek nie wydaje się rozsądne.

Wreszcie rozsądny komentarz, bo tak naprawdę na tej sprawie, wszyscy sobie budują kapanię wyborczą, a odpowiadać powinien Prezes, szef rady nadzorczej i ewentualnie główny udziałowiec (bezpośredni)

L
Leszek Siwik
W dniu 09.06.2014 o 22:56, uchwałaSN napisał:

Oczywiście, że będzie tę kwestię badał sąd. Niemniej we wszystkich komentarzach, jak i samym artykule, i nawet jak czytam na konferencji PIS nikt nie analizuje co orzekł SN. Wszyscy starają się wybrać to co jest dla nich wygodne. Przesądzanie tej kwestii z pominięciem faktu, iż faktycznie kwestia ta nie została jednak przesądzona nie jest prawidłowe.Sama analiza art. 27 wskazuje, iż TBS maja szeroką działalność. Stąd ogłoszenie sukcesu w swojej sprawie bez analizy przesłanek nie wydaje się rozsądne.

Z takim podejściem do problemu się zgadzam, z zastrzeżeniem do zdania podkreślonego

u
uchwałaSN

Oczywiście, że będzie tę kwestię badał sąd. Niemniej we wszystkich komentarzach, jak i samym artykule, i nawet jak czytam na konferencji PIS nikt nie analizuje co orzekł SN. Wszyscy starają się wybrać to co jest dla nich wygodne. Przesądzanie tej kwestii z pominięciem faktu, iż faktycznie kwestia ta nie została jednak przesądzona nie jest prawidłowe.

Sama analiza art. 27 wskazuje, iż TBS maja szeroką działalność. Stąd ogłoszenie sukcesu w swojej sprawie bez analizy przesłanek nie wydaje się rozsądne.

G
Gość
W dniu 09.06.2014 o 21:36, Kosa napisał:

Czas wielki odsunąc władzę tzw Maliniaka. Sprawdzic należy wszystkie działania. śmierdzi na odległość. Brawo mieszkańcy. ten gest  zostawcie na jesienne wybory i pokażcie komu trzeba .

te kosa, ty pewnie jesteś pestka po wiśni, podziękuj mu, że oddał twoją ruderę tbsowi

K
Kosa
W dniu 08.06.2014 o 13:36, grudziądzanin napisał:

O Grudziądzu już głośno w Polsce i nie o mądrej jego władzy, ale o mądrości jego mieszkańców, którzy potrafili prezydentowi Malinowskiemu pokazać gest Kozakiewicza !

Czas wielki odsunąc władzę tzw Maliniaka. Sprawdzic należy wszystkie działania. śmierdzi na odległość. Brawo mieszkańcy. ten gest  zostawcie na jesienne wybory i pokażcie komu trzeba .

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska