https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

S5 na razie na papierze. "Nadzieja to za mało!"

Marek Weckwerth
Obwodnica Świecia to istniejący już fragment S5. Jednak nawierzchnia drogi jest w fatalnym stanie (głębokie koleiny).
Obwodnica Świecia to istniejący już fragment S5. Jednak nawierzchnia drogi jest w fatalnym stanie (głębokie koleiny). Andrzej Bartniak
Ten, kto jechał wielkopolskim i dolnośląskim odcinkiem S5 dobrze wie: tam już coś zrobiono! A w Kujawsko-Pomorskiem żyjemy nadzieją.

- Nadzieja to za mało! Obawiam się, że jednak przegramy batalię o kujawsko-pomorską S-piątkę - mówi Pan Waldemar ze Żnina. - Od dłuższego czasu niewiele się o tym nie mówi, pisze, nie ma informacji na stronach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ta podawała wcześniej, że harmonogramy związane z przygotowaniem dokumentacji budowy nie są zagrożone. A jednak są - dochodzę do wniosku. Przecież w sierpniu miała się rozpocząć procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy projektu i robót! I co? Nic!

Czytaj: Walczymy o miliardy na drogi, koleje i szpitale. Uda się je zdobyć?

Przetarg we wrześniu

- Kujawsko-pomorski odcinek S5 zawdzięczamy ostatnim zmianom w rządowym załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych. ,,Piątkę" podzielono na dwa główne zadania: Wrocław - Poznań - Bydgoszcz (200 km) i Bydgoszcz - Nowe Marzy (74 km). Na pierwsze zadanie przeznacza się 8,3 mld zł, na drugie - prawie 3 miliardy.
- Na 130-kilometrowej trasie powstaną 22 węzły drogowe i północo-zachodnia obwodnica Bydgoszczy.
Na północy droga zacznie się w Nowych Marzach, gdzie istnieje już węzeł łączący drogę krajową 91 z autostradą A1. Istnieją też węzły w: Morsku, Przechowie, Dworzysku, Białych Błotach i Szubinie.
- Na odcinku od Kusowa do Aleksandrowa zaprojektowano nowy przebieg trasy. Będzie to odsunięcie o 200-300 metrów od obecnej DK 5, aby zachować zabytkową aleję dębową.
- Od Aleksandrowa S5 odchodzić będzie w kierunku zachodnim, potem południowym, tak aby połączyć się z istniejącą DK 5 w Pawłówku.
W ten sposób powstanie północno-zachodnia obwodnica Bydgoszczy. Standard DK 5 od Pawłówka do Białych Błot podniesiony zostanie do ekspresowej.

- Dokumenty do przetargu są już gotowe. Ustalamy tylko szczegóły przetargowe dotyczące podziału na odcinki - mówi Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Prace przebiegają zgodnie z planem i jest szansa, że jeszcze we wrześniu dojdzie do ogłoszenia przetargu.

O tym, że procedura przetargowa ma się rozpocząć we wrześniu, mówił już pod koniec maja na sesji Rady Miasta Bydgoszczy Mirosław Jagodziński, dyrektor bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji. Prace nad procedurą przetargową trwają od czerwca. Jeśli w tym miesiącu przetarg zostanie ogłoszony, wtedy jest szansa na podpisanie umów z wykonawcami w drugim kwartale przyszłego roku.

O S5 wspomina też kontrakt terytorialny, czyli umowa między samorządem województwa kujawsko-pomorskiego a rządem. Decyzją Rady Ministrów, ma być sfinalizowana 25 września.

Zawirowania polityczne?

Czytelnik wskazuje jednak na zagrożenia, jakie mogą wpłynąć na tę inwestycję: obecne przetasowania w rządzie i odejście do instytucji unijnych wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej, a także przyszłoroczne wybory parlamentarne, które mogą całkowicie przemeblować scenę polityczną.
- Jeśli w tym roku nie zapadną konkretne decyzje, czarno widzę przyszłość tej inwestycji - stwierdza żninianin.
- Nie ma żadnego zagrożenia tej inwestycji z tytułu zawirowań politycznych! - zapewnia z naciskiem poseł PO Paweł Olszewski. - Zabezpieczono już odpowiednią kwotę pieniędzy, jest harmonogram zatwierdzony przez dyrekcję bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji. Wiemy też, jak będzie wyglądał podział trasy na poszczególne odcinki.

Firmy wyłonione w przetargu zaprojektują i zbudują drogę. To dlatego, że inwestycja ma formułę ,,projektuj i buduj!" - ta sama firma projektuje i buduje.
Wykupy gruntów ruszą pełną parą nie wcześniej niż na początku 2016 roku. W tym samym roku ma ruszyć sama budowa. Kierowcy będą mogli przejechać całą S5 przez województwo kujawsko-pomorskie w 2019 roku. Niektóre odcinki będą gotowe w 2018. Całość ma kosztować 5 miliardów 244 milionów złotych.

Na kontrolę trzeba czasu

Harmonogramy zatem są, ale są też procedury prawne. Jedną z nich jest kontrola ofert wpływających od firm uczestniczących w przetargu przez Urząd Zamówień Publicznych.

30 kwietnia tego roku poznański oddział GDDKiA rozpisał przetarg na budowę 18-kilometrowego odcinka S5 z Gniezna do południowo-zachodnich granic naszego województwa - do węzła Mielno. Wpłynęło siedem ofert.
- I pięknie, ale do dziś urząd nie zakończył kontroli. To wszystko trwa bardzo długo. U nas też tak będzie, a może wszystko jeszcze bardziej się przeciągnie, znając fakt, że Kujawsko-Pomorskie jest ignorowane przez decydentów - zauważają nasi Czytelnicy.

Co już zrobiono

Na razie na terenach przyszłej ekspresówki pracują tylko archeolodzy i geolodzy. Archeolodzy kopią, weryfikują informacje o stanowiskach znanych z wcześniejszych badań. Geolodzy wykonują mapy przekrojów warstw ziemi i płynących przez nie cieków.

Trasa ekspresowa S5 formalnie już istnieje, ale tylko na niewielkich fragmentach i często jako droga jednojezdniowa. W Kujawsko-Pomorskiem są tylko: 7-kilometrowej długości obwodnica Świecia i 5-kilometrowa obwodnica Szubina.
Na terenie Wielkopolski jest za to 35-kilometrowa trasa Gniezno - Poznań przechodząca w obwodnicę Poznania oraz 5,5-kilometrowa obwodnica Śmigla. Na pograniczu województw wielkopolskiego i dolnośląskiego (Kaczkowo-Korzeńsko) oddano właśnie do użytku 29-kilometrowy odcinek S5.

Znani są już wykonawcy dwóch kolejnych fragmentów tej drogi na Dolnym Śląsku: 20-kilometrowego z Marcinowa do węzła Wrocław Północ i 13-kilometrowego z Marcinowa do Krościna.

Cała droga szybkiego ruchu S5 będzie miała ok. 400 km.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Artur

Olszewski to kłamca rangi Caubeckiego. Przez cały okres zasiadania w Sejmie nie zrobił nic dla budowy  S 5 ,jak również dla rozwoju Bydgoszczy. Zgodnie jego z obietnicą powinien mieć obcięte obie ręce , a nie tylko jedną. Czas wyborów się zbliża, należy rozliczyć bydgoskich  posłów z ich dokonań dla naszego miasta i regionu .  Dość nieudaczników pokroju Olszewskiego i sprzedajnych Hartwików. Wybory muszą być sprzeciwem przeciwko posłom miernotom , a także sprzedajnym         i  marnym radnym sejmiku . 

k
kierowca

Olszewski  nie raz już oklamywał Bydgoszczan !!!!! Całbecki z Lenzem zrobią wszystko aby  S5 nie powstała . Bydgoszcz musi samodzielnie rządzić nigdy z Toruniem ??????

z
ziomek nr2

Popieram! Trasa S5 powinna powstać jak najszybciej jak to możliwe ,bo jest to jedyna główna droga na Północ Polski z m.in. z Dolnego Śląska ,Wrocławia,Poznania z europy zachodniej !!!! Powinna być szybka szeroka i poza Bydgoszczą. My Bydgoszczanie szczególnie powinniśmy o to walczyć  nie zależnie od poglądów aby przez miasto jeżdziło miej samochodów i mniej nas truło i smrodziło !!!! Jest to ważne  dla naszego zdrowia!!! Dziwie się tym którzy się sprzeciwiają tej inwestycji,ludziom których i którym chcą wykupić np.grunty rolne, ....ludzie przecież będziecie mieli wzdłuż całej s5 drogi lokalne(serwisowe tak nazywają fachowcy) asfaltowe o szerokości 6 metrów !!!! z dojazdami na posesje i pola !!!! Do tego nasze przyszłe pokolenia na tą inwestycje czekają,nasze dzieci ,wnukowie. Pytam naszych polityków  kiedy w końcu zaczną budować drogę s5 Bydgoszcz -Nowe Marzy?

 

z
ziomek.pl

Trasa S5 powinna powstać jak najszybciej jak to możliwe ,bo jest to jedyna główna droga na Północ Polski z m.in. z Dolnego Śląska ,Wrocławia,Poznania z europy zachodniej !!!! Powinna być szybka szeroka i poza Bydgoszczą. My Bydgoszczanie szczególnie powinniśmy o to walczyć  nie zależnie od poglądów aby przez miasto jeżdziło miej samochodów i mniej nas truło i smrodziło !!!! Jest to ważne  dla naszego zdrowia!!! Dziwie się tym którzy się sprzeciwiają tej inwestycji,ludziom których i którym chcą wykupić np.grunty rolne, ....ludzie przecież będziecie mieli wzdłuż całej s5 drogi lokalne(serwisowe tak nazywają fachowcy) asfaltowe o szerokości 6 metrów !!!! z dojazdami na posesje i pola !!!! Do tego nasze przyszłe pokolenia na tą inwestycje czekają,nasze dzieci ,wnukowie. Pytam naszych polityków  kiedy w końcu zaczną budować drogę s5 Bydgoszcz -Nowe Marzy?

G
Gość

Na 15 zaś trup ściele się gęsto.

w
wyborca z CB
W dniu 18.09.2014 o 09:55, Anka napisał:

Wstyd. Bydgoscy politycy to dno. Miasto stało się już dawno prowincją. Nieudolność władz jest porażająca. Kto jeszcze w te obietnice uwierzy? To zwykli kłąmcy, którzy co cztery lata obiecują gruszki na wierzbie.


POprzedni prezydent niejaki KonDom blokował budowę obwodnicy, bo jak to POmylony chciał jej przebiegu przez środek miasta.

Paweł Olszewski i radni miejscy z PO współrządzący w tym czasie z POmylonym Dombrowiczem zamiast "walnąć pięścią w stół" słuchali co on wygadaje, nie reagując?

Jego z-ca M.Grześkowiak plótł bzdury ,że przez taki przebieg w Bydgoszczy będą tys./mln turystów itp.

Żeby dostać się do sejmu P.Olszewski przypomniał sobie,że do Bydgoszcz prowadzi wąska dróżka, jak do żadnego innego miasta w kraju POdobnej wielkości. No obiecał, obcięcie ręki jeżeli na EURO 2012 nie będzie obwodnicy S-5.

Takich to mamy wiarygodnych POlityków, prezydentów ,wojewodów, którzy POwinni, tak jak i gospodarz regionu tzw. marszałek, co najwyżej gęsi pasać?
z
zintegrowany

Koniec z rządami toruńskimi, oni w Warszawie nic nie znaczą.

A
Anka

Wstyd. Bydgoscy politycy to dno. Miasto stało się już dawno prowincją. Nieudolność władz jest porażająca. Kto jeszcze w te obietnice uwierzy? To zwykli kłąmcy, którzy co cztery lata obiecują gruszki na wierzbie.

q
qba
W dniu 18.09.2014 o 08:15, Roman z 4donu napisał:

"- Nie ma żadnego zagrożenia tej inwestycji z tytułu zawirowań politycznych! - zapewnia z naciskiem poseł PO Paweł Olszewski" Kiedyś zapewniał, że jak do 2012 roku S5 nie powstanie to obetnie sobie dłoń.Mamy 2014 a on nadal obie dłonie ma.

Jak Olszewski zapewnia to zobaczymy S5 jak świnia niebo...

P
Polak
Obwodnica Szubina jest może i częścią S5 ale nie ma tam po dwa pasy w każdą stronę tylko tak normalnie jest jezdnia po jednym pasie w każdą stronę. Przy obwodnicy Szubina muszą jeszcze wybudować dwa pasy i przydałoby się poprawić wiadukt na DW254 - brakuje tam chodnika.
R
Roman z 4donu

"- Nie ma żadnego zagrożenia tej inwestycji z tytułu zawirowań politycznych! - zapewnia z naciskiem poseł PO Paweł Olszewski"

 

Kiedyś zapewniał, że jak do 2012 roku S5 nie powstanie to obetnie sobie dłoń.

Mamy 2014 a on nadal obie dłonie ma.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska