Budowa ścieżek rowerowych w powiecie bydgoskim
Czynnych jeszcze publicznych kolejek wąskotorowych jest w Polsce osiemnaście, najbliższe w Żninie, Gnieźnie, Wyrzysku; leśnych (m.in. bieszczadzka) - cztery, parkowych i wojskowych - sześć... Niestety, na tych listach nie ma - i już nigdy nie będzie - kolejki koronowskiej, prowadzącej przez arcydzieło XIX-wiecznej techniki - most w Okolu . Pożegnano ją uroczyście w roku 1969. Na dworcu w Bydgoszczy grały dwie orkiestry dęte... A na parowozie widniał napis: "Czasy się zmieniają - ciuchcię przeganiają".
Wtedy to - w roku 1969 - odjechał z Bydgoszczy do Koronowa ostatni pociąg pasażerski. Bo kolejkę wąskotorową, relikt przeszłości, wyparły znacznie szybsze i nowocześniejsze autobusy.
Szybko jednak okazało się, że warto kolejkę przywrócić. By bydgoszczanie mogli dojeżdżać latem do Zalewu Koronowskiego. Były nawet plany dobudowania kilku kilometrów torów z Koronowa do Pieczysk. Ale na obietnicach się skończyło. Choć jeszcze do roku 1992 po wąskich torach kursowały pociągi towarowe. Woziły węgiel, drewno itp.
Po roku 1992 Polskie Koleje Państwowe rozpoczęły likwidację infrastruktury na trasie Koronowo - Bydgoszcz. - Byłem już wtedy radnym - wspomina Grzegorz Myk z Punktu Informacji Turystycznej na koronowskim rynku. - Były wnioski o przekazanie miastu kolejki, ale PKP nie godziły się na to. Ba, Leśny Park Kultury i Wypoczynku chciał nabyć dworzec wąskotorówki i przenieść do Myślęcinka. Było to jednak za kosztowne przedsięwzięcie.
Co dziś zostało po koronowskiej ciuchci? Z dworca - niewiele. Opustoszały stał się meliną, systematycznie dzicy lokatorzy go podpalali. Jest za to ulica Wąskotorowa... Pozostał również most - w Okolu. Piękny, arcydzieło myśli technicznej końca XIX wieku.
Oddany został do użytku w roku 1895. Wysoki na 18 i długi na 120 metrów. Niestety, zagroziły temu zabytkowi osuwiska. I został zamknięty nawet dla pieszych. Ale już niebawem zostanie włączony do sieci ścieżek rowerowych łączących Zalew Koronowski z Bydgoszczą i Toruniem. Zakończył się jego remont.
Czytaj e-wydanie »