Poza budową drugiego etapu trasy średnicowej powyższe inwestycje będą największymi zadaniami w przyszłorocznym budżecie miasta związanymi z infrastrukturą drogową.
Jakie znaczenie ma przebudowa ul. Łódzkiej i Szosy Chełmińskiej? - Obydwie inwestycje są istotne z punktu widzenia płynności ruchu - podkreśla prezydent Torunia Michał Zaleski. - Są to zadania tzw. połączeniowe, które w istotny sposób tę płynność poprawią.
Czytaj także: Jeśli nie auto, to co? Sprawdziliśmy, czym najlepiej jeździć po Toruniu
Bezpieczniej na Łódzkiej
Przebudowa ul. Łódzkiej usprawni nie tylko przemieszczanie się w drogą krajową nr 91 w kierunku Łodzi, ale też dojazd z lewobrzeża do nowej trasy mostowej. Na 1,3-kilometrowym odcinku od ul. Andersa do Lipnowskiej zostanie dobudowana druga, dwupasmowa jezdnia. Zadanie obejmie też budowę kanalizacji deszczowej i ustawienie nowego oświetlenia. Ale co najważniejsze - poprawi się bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Wzdłuż tego fragmentu trasy powstanie bowiem chodnik i ścieżka rowerowa. Na skrzyżowaniach ul. Łódzkiej z drogami lokalnymi pojawią się dodatkowe pasy do skręcania. Ta inwestycja poprawi też komunikację z trasą wschodnią. Dzięki niej będzie możliwy przejazd tzw. bajpasem z trasy mostowej w kierunku centrum i Poznania. Wykonawcą zadania jest firma PBDI. Pochłonie ono 11,6 mln zł i potrwa do końca listopada 2015 .
W podobnym terminie mają być zrealizowane prace na Szosie Chełmińskiej. W tym przypadku kontrakt na przebudowę odcinka tzw. trasy staromostowej od średnicówki do ul. Bema zrealizuje PBDiM Kobylarnia. Co zaplanowano na tym 400-m. fragmencie? Powstanie tam układ dwujezdniowy - dwie nitki po dwa pasy ruchu każda. Po jednej stronie zostanie ułożony chodnik, a po drugiej ścieżka dla rowerzystów. Przewidziano także odwodnienie ulicy, przebudowę sieci wodociągowej, sanitarnej, deszczowej oraz gazowej. Zostanie zamontowane też zupełnie nowe oświetlenie. Dodatkowa jezdnia usprawni dojazd i wyjazd ze stadionu miejskiego. Kontrakt opiewa łącznie na 9,4 mln zł.
W najbliższych dniach drogowcy rozstrzygną też przetarg na przebudowę ul. Konstytucji 3 Maja między rondem HDK a ul. Ślaskiego. Do przetargu zgłosiło się ośmiu oferentów. Najniższą propozycję - 5,07 mln zł - przedstawiła firma PBDI, najwyższą natomiast - 7,3 mln zł. Prasbet z Grudziądza. Pula, jaką na to zadanie zaplanował, Miejski Zarząd Dróg to prawie 5,7 mln zł. Oferty są teraz analizowane przez urzędników. Zwycięzcę tego konkursu poznamy wkrótce.
Druga nitka na Skarpie
Co się zmieni na najważniejszej arterii osiedla Na Skarpie? Projekt zakłada dobudowę drugiej jezdni na odcinku 800 metrów. Dzięki temu kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie, dwupasmowe nitki. W planach jest także budowa drogi rowerowej, chodników, 138 postojów dla samochodów, a także odwodnienia. Drogowcy poszerzą wloty skrzyżowań i wybudują zatoki autobusowe. Usprawni się też przejazd przez skrzyżowania Konstytucji 3 Maja i Ślaskiego. Projektanci przewidzieli rondo. Zniknie też przejazd przez tory tramwajowe naprzeciw III LO. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo na trasie. Wykonawca będzie musiał zakończyć wszystkie roboty to zadanie do 20 października 2016 r.
Czytaj e-wydanie »