Estakada już nad torami i Skłodowskiej-Curie
Drugi odcinek trasy średnicowej będzie mieć długość 3 km. Jego budowa rozpoczęła się jeszcze w 2014 r. Ponad 55 proc. robót zostało do tej pory zrealizowanych. Najdroższym i najbardziej skomplikowanym elementem tego projektu jest estakada, którą trasa będzie przechodzić nad torami tramwajowymi, ul. Skłodowskiej-Curie i torami kolejowymi. Konstrukcja o długości 460 m i szerokości 18,6 m w najwyższym punkcie osiągnie 13 m. Wykonawca zadania - firma Skanska - już przygotował wszystkie podpory pod estakadę, a sama konstrukcja - tzw. ustrój nośny, po którym będą jeździć samochody - już przeszła nad ul. Skłodowskiej-Curie i torowiskiem tramwajowym. Realizowane są kolejne segmenty tej budowli. Do wykonania pierwszego z tych elementów potrzeba było 950 m sześc., 160 t stali zbrojeniowej i ponad 22 t stali sprężającej. Przy budowie całego obiektu pracują dwa niezależne zespoły, z których każdy liczy po ok. 30 osób. Gdy cała płyta ustroju nośnego będzie gotowa, wykonawca zajmie się wyposażeniem obiektu. Pojawią się tam m.in. nawierzchnia, bariery ochronne i oświetlenie.
Co się jeszcze dzieje na placu budowy trasy średnicowej? Trwa montaż ekranów akustycznych w okolicach ul. Grudziądzkiej, prace brukarskie, a także wyburzenia kolejnych obiektów, które kolidują z budową arterii w okolicach ul. Chrobrego. W tej chwili powstaje również skrzyżowanie ul. Skłodowskiej-Curie z łącznicą trasy średnicowej, którą będziemy wjeżdżać na nasyp trasy oraz estakadę.
Czytaj także: Sala koncertowa na Jordankach, dworzec główny i średnicówka. Trzy duże toruńskie projekty z opóźnieniami
Zniknie kolejne wąskie gardło na Chełmińskiej
Rozbudowa trasy staromostowej dopiero nabiera rozpędu. Na placu budowy, który obejmie łącznie 400-metrowy odcinek - od trasy średnicowej do skrzyżowania Szosy Chełmińskiej z Bema i Podgórną - trwają w tej chwili wyburzenia kolejnych budynków kolidujących z pracami. Wykonawca robót - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia - rozebrało już kamienicę przy Szosie Chełmińskiej 69 i budynki przy ul. Grunwaldzkiej. Następnie w gruz obróciły się mniejsze obiekty - garaże i budynki gospodarcze.
- Obecnie burzymy budynek znajdujący się na rogu Szosy Chełmińskiej i Podgórnej - wyjaśnia Jacek Zamorowski, kierownik budowy z Kobylarni. - Rozebraliśmy już część obiektu, gdzie znajdował się salon rowerowy. Te prace prowadziliśmy w miniony weekend, we wczesnych godzinach rannych, aby nie utrudniać ani ruchu pieszego ani kołowego.
Równolegle robotnicy wycinają drzewa i krzewy, a także porządkują materiał pochodzący z prac rozbiórkowych.
Na staromostowej jeszcze bez żadnych utrudnień
- Wszystkie prace odbywają się bez utrudnień w ruchu - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik MZD.
Drugi etap średnicówki ma być gotowy do końca września. Inwestycja pochłonie 107 mln zł, z czego 30,3 mln zł to dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego. Projekt musi być rozliczony do końca tego roku. Staromostowa w całości powstaje z pieniędzy miejskich. Jej rozbudowa o drugą jezdnię potrwa do końca listopada. Ma kosztować 9,4 mln zł.