https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Popiersie Lecha Kaczyńskiego wywołuje w Grudziądzu emocje. W sobotę odsłonięcie [zobacz zdjęcia]

(Deks)
Postument razem z popiersiem ma ponad 2 metry wysokości
Postument razem z popiersiem ma ponad 2 metry wysokości Przemek Decker
Popiersie stanęło przy ulicy Wybickiego, obok pomnika Solidarności. - Jest ono niepotrzebne - mówi część mieszkańców. Inni twierdzą: - Prezydent na to zasłużył
Postument ustawili pracownicy grudziądzkiej fimry "EdeN"

Popiersie Lecha Kaczyńskiego w Grudziądzu

- Wreszcie śpię spokojnie i zacząłem się uśmiechać - mówi Zbigniew Zelmański, inicjator budowy popiersia. Również pozostałym członkom powołanego w tym celu społecznego komitetu kamień spadł serca. Po niemal dwóch latach zmagań udało się zapiąć wszystko na ostatni guzik.

- Przeciwności nie brakowało, ale najważniejsze, że finał jest pozytywny - podkreśla Janusz Kołodziejski, członek komitetu.

Popiersie wraz z cokołem kosztowało ok. 40 tysięcy złotych. Ponad 20 tys. zł członkom komitetu udało się zebrać wśród mieszkańców. - Pieniądze wpłaciło 40 osób. Kwoty były różne. Można powiedzieć, że był to przysłowiowy wdowi grosz - twierdzi Janusz Kołodziejski.

I dodaje, że Grudziądz jest pierwszym miastem w naszym województwie, gdzie stanie pomnik poświęcony prezydentowi Kaczyńskiemu.

Ważne osobistości

Sobotnie uroczystości rozpoczną się mszą świętą, która o g. 11 zostanie odprawiona w bazylice. Odsłonięcie popiersia obok pomnika Solidarności na ul. Wybickiego nastąpi z kolei ok. godz. 12.15. Z tej okazji do Grudziądza zostali zaproszeni Jarosław Kaczyński i Marta Kaczyńska.

W uroczystości na pewno udział wezmą inni przedstawiciele "rodzin smoleńskich", parlamentarzyści i samorządowcy. - Zapraszamy wszystkich mieszkańców - podkreśla Janusz Kołodziejski.

Zdania są podzielone

Jaki grudziądzanie mają stosunek do popiersia Lecha Kaczyńskiego? Zdania się podzielone. - Lech Kaczyński został pochowany na Wawelu, więc bardziej dostojnego uhonorowania jego osoby być nie mogło. Pomnik w Grudziądzu jest zupełnie niepotrzebny. Za dużo u nas pomników! - podkreśla starszy mężczyzna, którego spotkaliśmy na ulicy Wybickiego.

Pani Jolanta z kolei twierdzi, że lokalizacja popiersia jest zupełnie nietrafiona. - Pracowałem w więzieniu, więc znam ten skwerek jak własną kieszeń. Pomnik Solidarności w zupełności tutaj wystarczy! - podkreśla kobieta.

W przeciwieństwie do "dużej" polityki i innych samorządów sprawa postawienia popiersia nieżyjącego prezydenta RP nie stała się w Grudziądzu przedmiotem gorącego sporu politycznego. Mimo, że naszym miastem rządzi Platforma Obywatelska...

- Władze miasta bardzo przychylnie podeszły do naszej inicjatywy. Wszystkie formalności były załatwiane ekspresowo - podkreśla Janusz Kołodziejski.

Popiersie w pigułce

Postument jest betonowy. Został obłożony granitowymi płytami. Jego wysokość wynosi 1,5 metra. Popiersie ma 80 centymetrów. Jego autorem jest artysta Adam Matejkowski. - Bardzo się nam podoba to dzieło - podkreśla Zbigniew Zelmański.

W skład Społecznego Komitetu Budowy Popiersia Lecha Kaczyńskiego weszło siedem osób. W tym pięć z naszego miasta: Władysława Czyż, Renata Kucharska, Zbigniew Zelmański, Janusz Kołodziejski i Adam Ronowski.

Z okazji odsłonięcia popiersia na Rybnym Rynku ustawiono 15 tablic przedstawiających życie i publiczną działalność prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Plenerową wystawę będziemy mogli oglądać do końca kwietnia.

Komentarze 58

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 29.04.2015 o 17:29, Tomek napisał:

Był Polakiem, który nie lizał d***** jak wy ruskim.

Ty teraz  liżesz dupsko niemcom ,a wcześniej  twój ojciec stary ormowiec lizał dupsko żydokomunie.jestescie zatem genetycznie uwarunkowanymi dupolizami.

g
gościu
W dniu 27.04.2015 o 09:53, Gość napisał:

Na cokole napisali "zginął tragicznie nad Smoleńskiem".-A gdzie mają na to dowody?

Faktycznie. Na cokole jest napisane "nad Smoleńskiem". A byłem przekonany że pod Smoleńskiem. Przynajmniej tak się wszędzie mówi i pisze.

T
Tomek
W dniu 24.04.2015 o 19:08, nek napisał:

Proszę mi wskazać co dla kraju i miasta  zrobił p. Kaczyński ?

Był Polakiem, który nie lizał d***** jak wy ruskim.

R
Ryszard
W dniu 26.04.2015 o 10:19, Gość napisał:

Pomijając totalny brak kultury z twojej strony powiem ci jedno, są wyznawcy drobiu jak i padliny. Wybór należy do ciebie, ja wolę zdecydowanie drób, niż to czym karmią się sępy.

Kultury ? A kto mówił " Spieprzaj dziadu" ?

G
Gość

Na cokole napisali "zginął tragicznie nad Smoleńskiem".-A gdzie mają na to dowody?

g
gośc
W dniu 24.04.2015 o 22:41, Gość napisał:

Sportowców, złotych olimpijczyków mamy setki w Polsce. Ilu postawiono pomnik taki jak B.Malinowskiemu ? Zdobył złoty medal  na olimpiadzie w Moskwie,olimpiadzie niepełnej,ułomnej ze względów politycznych.Został też honorowym mieszkańcem Grudziądza.Prezydent Lech Kaczyński zasługuje na ten pomnik, w tym bastionie PO i ciemnogrodzie, któremu przewodzi niejaki R. Malinowski.Niech PO-wcy wystawią pomnik za życia R.Malinowskiemu,"wybitnemu" prezydentowi Grudziądza !

Za co?

c
cicho,sza

Grupa fundatorów odsłoniła popiersie, a nie pomnik śp. Lecha Kaczyńskiego - prezydenta RP. W Grudziądzu postawiono pomnik i zrobiono honorowym obywatelem B.Malinowskiego, olimpijczyka.Zrobili też to sponsorzy i ofiarodawcy. Zdobył 1 złoty medal na ułomnej /ze względów politycznych/ olimpiadzie w Moskwie. W Polsce jest wielu olimpijczyków którzy zdobyli po kilka złotych medali olimpijskich i nie mają żadnych pomników i popiersi jak  Malinowski ?! Czyli cicho sza !

M
Marek Szajerka

Dla obiektywnej historii powinna być także tablica na ścianie frontowej dawnego Hotelu "Królewski Dwór" przy Rynku z informacją o pobycie w nim Prezydentów II RP, Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego, gen . Józefa Hallera oraz na cokole Pomnika Żołnierza umieszczone lata 1920-2010. Pomnik jest obecnie anonimowy. Przed II wojną światową były  lata 1920-1930. Nowy akt erekcyjny w 2010 r. wmurował urzędujący Prezydent III RP Bronisław Komorowski. To też są fakty historyczne,  godne upamiętnienia. Jeszcze jako minister był w Grudziądzu Gabriel Narutowicz, później zamordowany Pierwszy Prezydent II RP.

G
Gość
W dniu 25.04.2015 o 22:52, Gość napisał:

Tak, tak wyznawco drobiu. Przeszedł Kaczor do historii. Powiedziałbym nawet, że jako jedyny prezydent Polski niepodległej do tej historyi przeszedł.Tylko pozostaje kwestia w jakim charakterze?O ile pamiętam, to krótka prezydentura nie dwuletnia, a czteroletnia obfitowała w wiele załatwionych dla Polski spraw. Został symbolem zmian. Tak samo jak jego pryncypał bliźniak. SKOKI, WSPÓLNIK ZIĘCIA, ŚCISŁA WSPÓŁPRACA Z KAZACHSTANEM I KRAJAMI SĄSIADUJĄCYMI Z CHINAMI, WIECZNA WALKA Z NIEMCAMI I RESZTĄ UNII.POZAŁATWIANE PRYWATNE SPRAWY PRZYDUPASÓW, W TYM AKTUALNEGO JUŻ ( W PISIOROWATYM MNIEMANIU) PREZYDENTA DUDY.Niezwykle cennym był prezydentem. Pomijam fakt, że obycie międzynarodowe oraz wizualizacja pary prezydenckiej była na szczególnym poziomie.Zastanówcie się przygłupy o czym w ogóle piszecie i mówicie.Mam często wrażenie, że ta banda idiotów tak wychwalająca kaczorów sama nie wierzy w to, co mówi i pisze, ale tak trzeba, bo PAN 145 cm nad wszystkim czuwa. A co do kwestii pomnika, to imbecylu chyba nie potrafisz czytać. Ja pisałem o Kaczorze i pomniku dla niego, a nie dla 94 innych osób, z czego wiele miało znacznie większe zasługi dla kraju. A jakoś nikt nie mówi o tym, że pomnik ma być ku pamięci ofiar katastrofy ( nie widzę również takiej potrzeby), tylko pisze się o pomniku NAJZNAKOMITSZEGO POLSKIEGO I EUROPEJSKIEGO PREZYDENTA I JEGO ZNAMIENITEJ WSPÓŁMAŁŻONKI.

Pomijając totalny brak kultury z twojej strony powiem ci jedno, są wyznawcy drobiu jak i padliny. Wybór należy do ciebie, ja wolę zdecydowanie drób, niż to czym karmią się sępy.

G
Gość
W dniu 25.04.2015 o 21:29, winetu napisał:

Faktycznie aż 5 lat był prezydentem prawie, mój błąd, myślałem że krócej. Ale nie obrażaj, dobre? Jestem pisowcem, ale po prostu ta prezydentura była DO BANI. Tyle w temacie. Co innego prezydentura Warszawy.

Niedyskretne pytanie - a jak oceniasz obecna prezydenturę?

G
Gość
W dniu 26.04.2015 o 07:47, Spieprzaj dziadu napisał:

To był nagorszy prezydent. Pyszny, zarozumiały, najmądrzejszy, a przede wszystkim konfliktowy. To on był sprawcą katastrofy smoleńskiej. Ci którzy zaproponowali i ostatecznie pochowali GO na Wawelu, najprawdopodobniej mieli ze sobą jakiś problem. PiS już nigdy nie dojdzie do władzy. Duda, to się nie uda. Możesz dalej stosowac chwyty poniżej pasa. Chciałbym poznac tresc rozmowy telefonicznej z tego lotu pomiędzy BRAĆMI. To z niej poznalibyśmy przyczynę tej katastrofy. Koniec, kropka.

wszystko byłoby ok.tylko,że nie chcę pracować do 67 lat,chce spacerować w moim lesie,a nie w ?podatki tez chce  płacić realne do moich możliwosci takie jak były do 2009 itd,itd.Mysle,że sie uda jestem za ;klasą:-nicos to nicoś i już

S
Spieprzaj dziadu

To był nagorszy prezydent. Pyszny, zarozumiały, najmądrzejszy, a przede wszystkim konfliktowy. To on był sprawcą katastrofy smoleńskiej. Ci którzy zaproponowali i ostatecznie pochowali GO na Wawelu, najprawdopodobniej mieli ze sobą jakiś problem. PiS już nigdy nie dojdzie do władzy. Duda, to się nie uda. Możesz dalej stosowac chwyty poniżej pasa. Chciałbym poznac tresc rozmowy telefonicznej z tego lotu pomiędzy BRAĆMI. To z niej poznalibyśmy przyczynę tej katastrofy. Koniec, kropka.

G
Gość

Na moje to może być co 100 metrów. Byle nie na moim! :ph34r:

s
sekator
W dniu 25.04.2015 o 22:52, Gość napisał:

Tak, tak wyznawco drobiu. Przeszedł Kaczor do historii. Powiedziałbym nawet, że jako jedyny prezydent Polski niepodległej do tej historyi przeszedł.Tylko pozostaje kwestia w jakim charakterze?O ile pamiętam, to krótka prezydentura nie dwuletnia, a czteroletnia obfitowała w wiele załatwionych dla Polski spraw. Został symbolem zmian. Tak samo jak jego pryncypał bliźniak. SKOKI, WSPÓLNIK ZIĘCIA, ŚCISŁA WSPÓŁPRACA Z KAZACHSTANEM I KRAJAMI SĄSIADUJĄCYMI Z CHINAMI, WIECZNA WALKA Z NIEMCAMI I RESZTĄ UNII.POZAŁATWIANE PRYWATNE SPRAWY PRZYDUPASÓW, W TYM AKTUALNEGO JUŻ ( W PISIOROWATYM MNIEMANIU) PREZYDENTA DUDY.Niezwykle cennym był prezydentem. Pomijam fakt, że obycie międzynarodowe oraz wizualizacja pary prezydenckiej była na szczególnym poziomie.Zastanówcie się przygłupy o czym w ogóle piszecie i mówicie.Mam często wrażenie, że ta banda idiotów tak wychwalająca kaczorów sama nie wierzy w to, co mówi i pisze, ale tak trzeba, bo PAN 145 cm nad wszystkim czuwa. A co do kwestii pomnika, to imbecylu chyba nie potrafisz czytać. Ja pisałem o Kaczorze i pomniku dla niego, a nie dla 94 innych osób, z czego wiele miało znacznie większe zasługi dla kraju. A jakoś nikt nie mówi o tym, że pomnik ma być ku pamięci ofiar katastrofy ( nie widzę również takiej potrzeby), tylko pisze się o pomniku NAJZNAKOMITSZEGO POLSKIEGO I EUROPEJSKIEGO PREZYDENTA I JEGO ZNAMIENITEJ WSPÓŁMAŁŻONKI.

Jakiś sukces odsłonięcia tego pomnika był bo nigdzie nie widziałem Adamczyka a wy ??? ten człowiek wszędzie się pcha ale tu go nie widziałem :)

G
Gość
W dniu 25.04.2015 o 16:12, Gość napisał:

cóz za zuchwałosc-a ty kim jesteś?Historii nie zmienisz,bo własnie setka ludzi,która zginęlła na słuzbie przejdzie do historii,do historii POLSKI. iNTELIGENTNY naród to wie i ROZUMIE,a ty wiesz,ale NIE ROZUMIESZ.Radze uszanować pamieć o tych ludziach,gdzie na czele stał PREZYDENT POLSKI!  .  Mieszacie,mieszacie,aż sami sie pogubicie gdzie jest granica wartosci etyki.Takim jak ty nawet nie warto poswiecac czasu pseudointelektualisto.

Tak, tak wyznawco drobiu. Przeszedł Kaczor do historii. Powiedziałbym nawet, że jako jedyny prezydent Polski niepodległej do tej historyi przeszedł.

Tylko pozostaje kwestia w jakim charakterze?

O ile pamiętam, to krótka prezydentura nie dwuletnia, a czteroletnia obfitowała w wiele załatwionych dla Polski spraw. Został symbolem zmian. Tak samo jak jego pryncypał bliźniak.

 

SKOKI, WSPÓLNIK ZIĘCIA, ŚCISŁA WSPÓŁPRACA Z KAZACHSTANEM I KRAJAMI SĄSIADUJĄCYMI Z CHINAMI, WIECZNA WALKA Z NIEMCAMI I RESZTĄ UNII.

POZAŁATWIANE PRYWATNE SPRAWY PRZYDUPASÓW, W TYM AKTUALNEGO JUŻ ( W PISIOROWATYM MNIEMANIU) PREZYDENTA DUDY.

Niezwykle cennym był prezydentem. Pomijam fakt, że obycie międzynarodowe oraz wizualizacja pary prezydenckiej była na szczególnym poziomie.

Zastanówcie się przygłupy o czym w ogóle piszecie i mówicie.

Mam często wrażenie, że ta banda idiotów tak wychwalająca kaczorów sama nie wierzy w to, co mówi i pisze, ale tak trzeba, bo PAN 145 cm nad wszystkim czuwa.

 

A co do kwestii pomnika, to imbecylu chyba nie potrafisz czytać. Ja pisałem o Kaczorze i pomniku dla niego, a nie dla 94 innych osób, z czego wiele miało znacznie większe zasługi dla kraju. A jakoś nikt nie mówi o tym, że pomnik ma być ku pamięci ofiar katastrofy ( nie widzę również takiej potrzeby), tylko pisze się o pomniku NAJZNAKOMITSZEGO POLSKIEGO I EUROPEJSKIEGO PREZYDENTA I JEGO ZNAMIENITEJ WSPÓŁMAŁŻONKI.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska