https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gdzie pojadą tramwaje? Dotarliśmy do alternatywnej koncepcji [interaktywna mapa]

Mateusz Mazur
Niedługo propozycje zmian w komunikacji miejskiej po ukończeniu budowy linii tramwajowej do Fordonu zostaną przedstawione mieszkańcom i poddane pod konsultacje społeczne.
Niedługo propozycje zmian w komunikacji miejskiej po ukończeniu budowy linii tramwajowej do Fordonu zostaną przedstawione mieszkańcom i poddane pod konsultacje społeczne. Dariusz Bloch
Dotarliśmy do czwartej koncepcji komunikacji miejskiej po oddaniu linii tramwajowej do Fordonu. Ma to być alternatywa dla propozycji bydgoskich drogowców, którzy mają gotowe trzy projekty.


Drogowcy długo pracowali nad projektem zmian w komunikacji miejskiej, które nastąpią po oficjalnym otwarciu linii tramwajowej do Fordonu. Ma to nastąpić z początkiem stycznia 2016 roku. ZDMiKP w trzech różnych koncepcjach zakłada poprowadzenie od dwóch do czterech linii tramwajowych do największej dzielnicy naszego miasta. Tymczasem powstała dość obszerna, bo 200-stronnicowa, alternatywna koncepcja do pomysłów drogowców. Jej autorem są Tomasz Taczkowski i Kamil Jeliński. - Zajęliśmy się tym hobbystycznie. Prace nad naszym projektem trwały ponad dwa lata. Cały czas staramy się jeszcze nanosić drobne poprawki - opowiada nam Taczkowski.

Jak zapowiadają autorzy projekt jest zdecydowanie tańszy niż ten, który proponują drogowcy. - Naszym podstawowym założeniem jest stworzenie mniejszej liczby linii, a większej częstotliwości kursów. Poza tym skupiamy się na tym, aby maksymalnie wykorzystać sieć tramwajową. Nasza propozycja daje milionowe oszczędności - przyznaje Taczkowski.

Punktem docelowym jest oczywiście linia tramwajowa do Fordonu. ZDMiKP skłania się do poprowadzenia do tej dzielnicy czterech linii tramwajowych, podobnie jak Taczkowski i Jeliński.

Różnice widać jednak w drobniejszych szczegółach. Poza drobnostkami typu zmiany nazw pętli z ulic na osiedla dwójka projektantów chce m.in. wykorzystać pętlę na Przylesiu, jako metę linii nr 5 z Wilczaka. Ponadto do Fordonu miałyby dojeżdżać tramwaje linii nr 3, 7 i 9 (wszystkie propozycje linii tramwajowych i niektóre autobusowych prezentujemy w ramce obok).

Projektanci chcą także poprawić komunikację autobusową. Tym samym w ich koncepcji pojawia się pomysł połączenia m.in. Osowej Góry z Błoniem oraz Czyżkówka ze Szwederowem.

Taczkowski i Jeliński owoc swojej pracy w listopadzie przedstawili w ratuszu, a w kwietniu w siedzibie ZDMiKP. Drogowcom pomysły się nie spodobały. - Powiedzieli, że nasz projekt jest bez sensu. To zbyt duża rewolucja i nie chcieli z nami rozmawiać, choć sami planują rewolucję. Wcześniej wiceprezydent Mirosław Kozłowicz zapewniał nas, że podczas letnich konsultacji społecznych zostanie przedstawiony projekt zarządu dróg i nasz. Wobec takiej postawy ZDMiKP wątpię, że tak się stanie - przyznaje Taczkowski.

W tym tygodniu będziemy pytać drogowców o ich aktualne stanowisko, dotyczące alternatywnej propozycji zmian w komunikacji miejskiej.

Propozycje zmian

Linie tramwajowe
Linia nr 1 z pętli Wilczak do pętli Bielawy
Linia nr 2 z Lasu Gdańskiego do pętli Glinki
Linia nr 3 z Bocianowa do pętli Łoskoń
Linia nr 4 z pętli Bielawy do ronda Kujawskiego
Linia nr 5 z pętli Wilczak do pętli Przylesie
Linia nr 6 z Bocianowa do Łęgnowa
Linia nr 7 z pętli Glinki do pętli Łoskoń
Linia nr 8 z Kapuścisk do Bocianowa
Linia nr 9 z Piłsudskiego do Lasu Gdańskiego
Linia turystyczna T z Bocianowa do Lasu Gdańskiego
Linie autobusowe
Linia nr 51 z Czyżkówka do Inowrocławskiej
Linia nr 55 z Inowrocławskiej na Kapuściska
Linia nr 57 z Dworca Głównego na osiedle Tatrzańskie
Linia nr 59 z osiedla Prądy na Garbary
Linia nr 62 z Osowej Góry na osiedle Błonie
Linia nr 64 z osiedla Błonie na Bartodzieje
Linia nr 70 z osiedla Leśnego do Starego Fordonu

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

:(

Może i mapka interaktywna ale zupełnie nieczytelna w tej skali.

M
Michał
W dniu 29.06.2015 o 10:54, Mariusz napisał:

W tej koncepcji Fordon nie ma połączenia z Kapuściskami

7 ma jezdzić tam gdzie jezdzi czyli na Kapy a nie na Glinki.

M
Michał

I jeszcze 7 z Kapuścisk chcą zabrać? Ręce opadają. A może jest to układ linii bo komuś z ZDMiKP będzie się lepiej jeździć?

M
Michał

Dlaczego ZDMiKP zaczyna robić po swojemu? Już "1" przeszkadza w relacji Wilczak-Las Gdański? Po co ma jeździć do Bielaw? Pasażerowie chcieli połączenia Myślęcinka i szpitala wojskowego z zachodnią częścią miasta a wy teraz chcecie dobrze funkcjonującą linię likwidować? Chyba same debile siedzą w ZDMiKP skoro kolejny raz pokazują swoje ograniczone na umyśle plany.

y
yama
W dniu 30.06.2015 o 03:04, Justyna napisał:

"Powiedzieli, że nasze pomysły są bez sensu" - No i na szczęście!Po co kombinować z chyba najpopularniejszymi liniami 2 i 4 czy 8?  Jak rozumiem zmiana nazwy "Rycerska" na Bocianowo, ale po co? Trzeba było o tym pomyśleć zaledwie kilka lat temu, kiedy nazywano tą pętle, nazwa się przyjęła i wiadomo o co chodzi. To tylko niepotrzebne mieszanie ludziom w głowie. Pasażerom bardzo trudno przystosować się  do zmian, ja młoda, wsiadając do „dwójki” nadal zastanawiam się czy jedzie przez Babią Wieś, a co dopiero pozmieniać kompletnie wszystkie linie. Pomyślcie też o osobach starszych, które przez całe swoje życie jeździły według starego schematu. Nie wiem jakie zmiany szykuje ZDMiKP, ale ta rewolucja do kosza, szkoda tylko dwóch lat pracy i 200-stu stron.

Może Cię to zmartwi Justyno,ale projket nr 3 ZDMiKP też zakłada zmianę numeracji linii 2 i 4. Dwójka pojedzie na Glinki bo po budowie tramwaju na Kujawskiej (za ok. 2 lata?) pojedzie z Lasu Gdańskiego, Kujawską, Wojska Polskiego do Glinek :)

H
Hary Spoter

@Bartekkkk

 

Z Kapuścisk będziesz miał szybciej zjechać 55, a następnie przesiąść się na 3, 7, 5, 9, 69. Przy zwiększonej częstotliwości zaoszczędzisz trochę czasu niż bezpośrednio, ale naokoło.
 

B
Bartekkkk

Tyle lat Kapuściska czekają na bezpośrednie połączenie z Fordonem i wreszcie gdy tramwaj pojedzie ominie Kapuściska?

To chory pomysł!

J
Justyna

"Powiedzieli, że nasze pomysły są bez sensu" - No i na szczęście!

Po co kombinować z chyba najpopularniejszymi liniami 2 i 4 czy 8?  Jak rozumiem zmiana nazwy "Rycerska" na Bocianowo, ale po co? Trzeba było o tym pomyśleć zaledwie kilka lat temu, kiedy nazywano tą pętle, nazwa się przyjęła i wiadomo o co chodzi. To tylko niepotrzebne mieszanie ludziom w głowie. Pasażerom bardzo trudno przystosować się  do zmian, ja młoda, wsiadając do „dwójki” nadal zastanawiam się czy jedzie przez Babią Wieś, a co dopiero pozmieniać kompletnie wszystkie linie. Pomyślcie też o osobach starszych, które przez całe swoje życie jeździły według starego schematu. Nie wiem jakie zmiany szykuje ZDMiKP, ale ta rewolucja do kosza, szkoda tylko dwóch lat pracy i 200-stu stron.

 

 

t
timtim
W dniu 29.06.2015 o 10:54, Mariusz napisał:

W tej koncepcji Fordon nie ma połączenia z Kapuściskami

Ależ ma, Perłowa, Szarych Szeregów, wschodnia strona Szpitalnej to też Kapuściska :)

g
gość

A komu przeszkadzało z Wyżyn do Myślęcinka? Na Bielawki to mamy 68.

Komuś zależy aby naknajwięcej robić przesiadek i dodatkowo kasować. A kiedy będą bilety czasowe aby nie kombinował nikt z liniami?

r
rude

Co to ma być? pomysły zarządu chociaż mają jakiś sens. Niech lepiej każdy interesuje się swoją robotą. 

5 !?!? 

Gdzie 7 na Kapuściska

Po co tyle linii na Inowrocławską? Do pracy dla kierowców MZK???

bzdury - a jak widać pomorska nie ma już o czym pisać i szuka tanich sensacji

M
Mariusz

W tej koncepcji Fordon nie ma połączenia z Kapuściskami

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska