https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszczy może przepaść unijne dofinansowanie na m.in. budowę drugiego etapu Trasy Uniwersyteckiej

Anna Stasiewicz-Mąka
Tymczasem cztery inwestycje, które Bydgoszcz chciała w sporej części sfinansować z unijnych pieniędzy, może tych środków nie otrzymać. To przede wszystkim drugi etap budowy Trasy Uniwersyteckiej, budowa ścieżek rowerowych, przedszkola przy ul.Bora-Komorowskiego oraz inwestycje z zakresu ochrony przeciwpowodziowej.
Tymczasem cztery inwestycje, które Bydgoszcz chciała w sporej części sfinansować z unijnych pieniędzy, może tych środków nie otrzymać. To przede wszystkim drugi etap budowy Trasy Uniwersyteckiej, budowa ścieżek rowerowych, przedszkola przy ul.Bora-Komorowskiego oraz inwestycje z zakresu ochrony przeciwpowodziowej.
Wyścig po unijne pieniądze w nowej perspektywie finansowej wystartował i chociaż najpoważniejsze konkursy mają być ogłoszone na początku przyszłego roku, to jak określił Łukasz Niedźwiecki, zastępca prezydenta Bydgoszczy, koniec tego roku traktujemy jako punkt krytyczny.

Jak zapewniał prezydent Rafał Bruski i jego zastępca, Bydgoszcz jest dobrze przygotowana do starania się o dofinansowanie z Unii Europejskiej. - Mamy przede wszystkim zagwarantowane środki w budżecie na wkład własny do unijnych inwestycji - mówił wiceprezydent Niedźwiecki. Jak obliczyli ratuszowi urzędnicy, zdolność inwestycyjna miasta w latach 2015-2022 wynosi blisko 4 miliardy złotych. To ważne, bo dotąd nie wiadomo, ile dokładnie procent inwestycji sfinansować będzie można ze środków unijnych, a ile będzie trzeba dołożyć z miejskiej kasy.

Bydgoskie władze mają ambitne plany co do nowej unijnej perspektywy finansowej. - Mierzymy w środki o wiele wyższe niż w poprzedniej - zapowiada Łukasz Niedźwiecki. A w poprzedniej perspektywie, która obejmowała lata 2007-2013 wartość dofinansowania wyniosła ponad miliard złotych. Były to inwestycje realizowane zarówno przez miasto, jak i miejskie spółki.

Teraz wartość wszystkich projektów obliczono na 4,3 mld złotych. - Zdajemy sobie sprawę, że to ogromna suma i pewnie nie wszystko uda się zrealizować, ale zawsze lepiej stawiać sobie wysoko poprzeczkę - uważa prezydent Bruski.

Bydgoszcz chce starać się o pieniądze w ramach m.in. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko czy z Regionalnego Programu Operacyjnego. Część pieniędzy mamy już jednak zagwarantowanych. To kwota ponad 600 mln zł: 321 mln w ramach Kontraktu Terytorialnego i 282 mln zł (kwota szacowana) w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Część inwestycji w ramach Kontraktu Terytorialnego znalazła się na liście podstawowej, co oznacza, że pieniądze na nie są. To m.in. pakiet projektów związanych z transportem szynowym: budowa tramwaju w ulicy Kujawskiej - 275 mln zł, remont torowiska przy ul. Chodkiewicza (od ul. Wawrzyniaka do pętli Bielawy) - 17,5 mln zł, modernizacja torowiska przy Toruńskiej - 44 mln zł oraz przy Gdańskiej - skrzyżowanie Kamiennej i Dwernickiego. W przypadku Kujawskiej i Chodkiewicza prace mają ruszyć jeszcze w tym roku. Inwestycje w ramach KT to również przebudowa sieci ciepłowniczych za ponad 100 mln zł.

Więcej wiadomości z Bydgoszcz.

Na liście rezerwowej znalazła się inwestycja drogowa, która ma skomunikować miasto z trasą S 5 od węzła zachodniego do węzła wschodniego. Tutaj jednak na razie środków nie ma, chociaż ministerstwo rozwoju regionalnego widzi potrzebę realizacji tej inwestycji.

Tymczasem cztery inwestycje, które Bydgoszcz chciała w sporej części sfinansować z unijnych pieniędzy, może tych środków nie otrzymać. To przede wszystkim drugi etap budowy Trasy Uniwersyteckiej, budowa ścieżek rowerowych, przedszkola przy ul.Bora-Komorowskiego oraz inwestycje z zakresu ochrony przeciwpowodziowej.

A wszystko przez zapisy, które znalazły się po uszczegółowieniu zasad przez zarząd województwa. I tak na przykład w przypadku ul. Ogińskiego w szczegółowej informacji wykreślono słowo lokalne, co oznacza, że dofinansowanie można otrzymać tylko na drogi powiatowe. W przypadku tworzenia miejsc przedszkolnych nowe zapisy uwzględniają tylko obszary wiejskie, podobnie jest w przypadku dróg rowerowych. Na kolejny etap Trasy Uniwersyteckiej chcieliśmy pozyskać 25 mln zł dofinansowania, na drogi rowerowe - 40 mln.

Prezydent Bruski mówi, że Bydgoszcz już przekazała swoje uwagi do zarządu województwa i nie uznaje sprawy za zakończoną. - Na wtorek zaprosiłem radnych sejmiku oraz wicemarszałka Zbigniewa Ostrowskiego, aby porozmawiać o tej sprawie. Ten ostatni otrzyma ode mnie specjalne zadanie do wykonania - zdradza prezydent.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
precz z pasożytem
W dniu 05.07.2015 o 10:01, Gustaw napisał:

Marszałek Piotr C. postara się aby Bydgoszcz nie otrzymała ani grosza.... Podziękujmy panu marszałkowi i całej PO w najbliższych wyborach... PA PO

 

Kiedy odPOwiednie instytucja zainteresują się toruńskim marszałeczkiem?

A
Adam Wójcik

Olać budowę tego 2 etapu trasy.

On jest niepotrzebny.

Teren należy podzielić na kilka działek i sprzedać deweloperom (bardzo duża działka, wartość około 80-90mln zł)

A za tą kasę zacząć budowę południowo wschodniej obwodnicy Bydgoszczy albo rozbudowac trasę WZ

T
Traollbyd

Z całym szacunkiem - niech władze zdecydują, czy stawiają na transport zbiorowy czy na indywidualny transport samochodami. Miasto nie ma nowoczesnych tramwajów, a chce pobudować dalszy odcinek "miejskiej autostrady", która dodatkowo podzieli osiedle na dwie nieskomunikowane z sobą (pieszo) części. Nie zachęcicie ludzi do przesiadki do komunikacji publicznej, jeśli dalej będziecie zachęcać do jazdy samochodem, a do dyspozycji pasażerów będą przedpotopowe tramwaje.

G
Gustaw

Marszałek Piotr C. postara się aby Bydgoszcz nie otrzymała ani grosza.... Podziękujmy panu marszałkowi i całej PO w najbliższych wyborach... PA PO

b
bf

gdzie rozbudowa trasy WZ???!!!???

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska