O czwartej koncepcji, którą przygotowali Tomasz Taczkowski i Kamil Jeliński pisaliśmy już w poniedziałkowej "Pomorskiej". Dwójka bydgoszczan w swojej propozycji skupiła się przede wszystkim na liniach tramwajowych. Podobnie, jak drogowcy chcą poprowadzić do Fordonu cztery linie tramwajowe.
Nie oznacza to jednak, że w ich pomyśle nie ma zmian w komunikacji autobusowej. Pojawił się między innymi pomysł na utworzenie bezpośredniego kursu np. z Osowej Góry do Błonia i z Czyżkówka do Szwederowa.
- Nasz projekt zakłada w głównych korytarzach transportowych bez transportu szynowego utworzenie silnych połączeń autobusowych z możliwie najmniejszą liczbą linii. Niewielka liczba linii kursujących z dużą częstotliwością powoduje, że system jest bardziej odporny na zakłócenia i bardziej "czytelny" dla pasażera - uważa Tomasz Taczkowski.
Czytaj: < ahref="http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20150629/BYDGOSZCZ01/150629279">Gdzie pojadą tramwaje? Dotarliśmy do alternatywnej koncepcji [interaktywna mapa]
Dwójka bydgoszczan proponuje, aby po naszych ulicach kursowały 32 dzienne linie autobusowe. Pierwszą zmianą, jaką proponuję twórcy projektu, to poprowadzenie linii 51 z Czyżkówka do Inowrocławskiej przez ulice Nad Torem, Grunwaldzką, Kruszwicką i Wały Jagiellońskie. Według Taczkowskiego i Jelińskiego linia zapewni obsługę południowej części Szwederowa z centrum miasta.
Linie 52 i 54 miałaby kursować bez zmian, natomiast już 53 poprowadzono od Kapuścisk do osiedla Błonie przez ulicę Stawową.
Autobusy linii 55 miałyby pojechać trasą od Inowrocławskiej do Kapuścisk. W ten sposób miałoby nastąpić połączenie obecnych linii 55 i 59. Jak uzasadniają projektanci średnie obecne napełnienie na obu liniach wynosi ok. 25%, a połączenie linii pozwoli na wykorzystanie ich bardziej ekonomicznie.
Kolejna zmiana miałaby nastąpić na linii 57, która kursowałaby z Dworca Głównego na osiedle Tatrzańskie.
- Połączenie północnych osiedli Fordonu z Dworcem Głównym, dzięki skierowaniu autobusów przez ul. Curie-Skłodowskiej łączymy bezpośrednio Leśne z Bartodziejami, tworzymy też połączenie tej dzielnicy z Fordońską i Brdyujściem. Linia łączy też osiedle Leśne z nowym Fordonem i zapewnia komunikację na ul. Kaliskiego - uzasadniają projektanci.
Linie 58 twórcy projektu chcieliby skrócić do Chmurnej i pokierować na Błonie. W to miejsce utworzona miałaby zostać linia 82 z osiedla Piaski do pętli na Garbarach, która kursowałaby przez Opławiec i Smukałę.
Po połączeniu linii 55 i 59 nowa linia 59 miałaby połączyć osiedle Prądy z Garbarami. A linia 69 z węzła przy Królowej Jadwigi prowadziłaby aż do ulicy Niklowej.
Bydgoszczanie proponują także utworzenie nowej linii 62 z Osowej Góry do osiedla Błonie. Miałaby ona przede wszystkim dowozić mieszkańców Osowej Góry, Flisów i Jarów do tramwaju przy Nakielskiej.
Zmian jest jeszcze dużo więcej. Między innymi linia 70 miałaby połączyć Leśne ze Starym Fordonem, linia 74 osiedle Eskulapa z osiedlem Nad Wisłą, linia 77 Las Gdański z Przylesiem, linia 78 pętlę przy Wyścigowej z Łęgnowem, a linia 79 Bocianowo z Glinkami.
Poza tym projektanci proponują utworzenie sześciu linii nocnych (obecnie jest ich pięć). Połączyłyby one Leśne z Łęgnowem, Błonie i Osową Górę z pętlą Łoskoń oraz plac Kościeleckich ze Smukałą, Prądami i Piaskami.
Drogowcom proponowane zmiany nie spodobały się. Ich zdaniem doszłoby do zbyt dużej rewolucji w bydgoskiej komunikacji miejskiej.
Czytaj e-wydanie »