www.pomorska.pl/region
Więcej informacji z regionu przeczytasz na stronie www.pomorska.pl/region
We czwartek, 25 marca na dobre rusza budowa wiaduktu drogowego, który jest integralną częścią nowobudowanego węzła autostradowego w Warlubiu.
W rezultacie, w rejonie prowadzenia prac, na odcinku około 2 kilometrów, będą zamykane sukcesywnie raz jedna, raz druga jezdnia.
Kierowcy muszą przygotować się na poważne zmiany w organizacji ruchu. Utrudnienia potrwaj w sumie pięć miesięcy.
Przez pierwsze sześćdziesiąt dni od chwili rozpoczęcia prac zamykane będą całe jezdnie, w ciągu pozostałych trzech miesięcy można spodziewać się jedynie miejscowych i krótkotrwałych zwężeń jezdni.
Węzeł Warlubie powstaje pomiędzy węzłami Kopytkowo i Nowe Marzy na 74. kilometrze oddanego do użytku pierwszego odcinka autostrady A1. Jest to skrzyżowanie autostrady z droga wojewódzka nr 214 Warlubie - Kościerzyna.
Budowa węzła Warlubie obejmuje wykonanie wiaduktu nad autostradą, wybudowanie łącznic wraz z Punktem Poboru Opłat oraz podłączeniem dojazdów do istniejącego układu drogowego autostrady i przebudowanej drogi wojewódzkiej nr 214. Prace będą prowadzone w dwóch etapach.
W pierwszym etapie zostanie wyłączona z ruchu jezdnia wschodnia (kierunek na Gdańsk), w związku z czym, ruch zostanie poprowadzony dwukierunkowo po jezdni zachodniej. Przepinki będą wykonane na istniejącym przejeździe pomiędzy jezdniami autostrady oraz wykonanym objeździe.
W tym czasie, wykonany zostanie filar wiaduktu w pasie rozdziału oraz fragment obiektu nad jezdnią wyłączoną z ruchu. Drugi etap organizacji ruchu polegać będzie na zamknięciu jezdni zachodniej (kierunek na Łódź) i przekierowaniu ruchu na przeciwległą nitkę autostrady. Do objazdu zostaną wykorzystane te same przepinki, co na etapie pierwszym. W ramach prac na placu budowy wykonana zostanie druga część obiektu mostowego.
Na obszarze objętym nową organizacja ruchu, obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 80 km/h. Dodatkowo, w pobliżu planowanych przepinek zostaną zainstalowane maszty z fotoradarami. Jak zapewnia koncesjonariusz, wprowadzona organizacja ruchu jest rozwiązaniem optymalnym i została zaplanowana tak, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom autostrady i ekipom budowlanym oraz umożliwić płynność przejazdu, zwłaszcza w okresie wzmożonego ruchu wakacyjnego.
Harmonogram prac na węźle Warlubie, w tym sezonie budowlanym, został zaplanowany na siedem miesięcy. Zakończenie prac w pasie autostrady nastąpi w ciągu pięciu miesięcy. W dalszej kolejności na plac budowy wejdę ekipy montujące wyposażenie autostrady i punktu poboru opłat. Generalny wykonawca zakłada, że węzeł będzie gotowy do odbioru jesienią tego roku. Ostateczny termin oddania węzła Warlubie do użytku zostanie ustalony z Ministerstwem Infrastruktury.