Bądź eko, będziesz jeździł taniej

Redakcja
Ceny benzyny ostatnio spadają, ale minimalnie i dalej są wysokie. Warto więc jeździć tak, by spalać jak najmniej.

Na poziom zużycia paliwa w każdym samochodzie wpływa wiele czynników. Najogólniej można podzielić je na dwie grupy. Pierwsza to stan techniczny. W sprawnym wozie zużycie paliwa powinno być bliskie wartościom deklarowanym przez producenta. Oczywiście, wahania na poziomie litra nie powinny dziwić, bo mogą wynikać m.in. ze stylu jazdy czy chociażby warunków atmosferycznych. Jeśli jednak auto pali znacznie więcej, niż powinno, należy skonsultować się z mechanikiem.
Stanisław Płonka, mechanik z Rzeszowa, tłumaczy, że powodem do niepokoju mogą być np. zbyt wysokie obroty. - W czasie postoju po zagrzaniu silnika powinny utrzymywać się na poziomie 800-900. Jeśli są wyższe, rośnie spalanie. Zużycie paliwa rośnie też wówczas, gdy hamulce nie odbijają jak należy i blokują koła.
Przyczyn problemów można szukać też w starym, zapchanym układzie wydechowym czy zabrudzonym filtrze paliwa. Kluczową rolę odgrywa tu sonda lambda, która odpowiada za dawkowanie paliwa. W nowoczesnych samochodach wiele zależy od pracy układu wtryskowego.
Druga sprawa to styl jazdy. Jak przekonuje Roman Baran, wyścigowy mistrz Polski z Rzeszowa, kluczową rolę odgrywa styl jazdy. - Ekonomiczna jazda to "odchudzenie" auta i umiejętnie manewrowanie pedałami sprzęgła, gazu i hamulca. Nie bez znaczenia jest również odpowiedni dobór biegów do prędkości i ilości obrotów silnika w danym momencie - wylicza Baran.

Roman Baran radzi

Podstawowe zasady ekonomicznej jazdy:

1. Zmniejszenie oporów powietrza poprzez ściągnięcie z auta wszystkich wystających elementów, na czele z bagażnikiem dachowym, uchwytami do przewozu nart i rowerów.
2. Zmniejszenie wagi auta poprzez wyrzucenie z bagażnika wszystkich zbędnych rzeczy.
3. Płynna jazda. Należy unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania.
4. Zapalanie silnika bez wciskania pedału gazu. W nowoczesnych samochodach nie ma takiej potrzeby. Dawkę paliwa konieczną do rozruchu podaje komputer.
5. Ruszanie od razu po zapaleniu silnika. Grzanie auta na postoju wcale nie sprawia, że auto spala mniej paliwa. Wręcz przeciwnie, silnik prędzej zagrzeje się podczas jazdy.
6. W zimne dni zasłonięcie wlotów powietrza tekturą lub specjalnymi osłonkami. Dzięki temu silnik wolniej traci temperaturę.
7. Rozsądny dobór biegów. Przełożenie należy dobierać do prędkości. Po ruszeniu z miejsca należy szybko wrzucić drugi bieg, aby ulżyć silnikowi. Optymalna zmiana biegów to czynność, którą powinien opanować każdy kierowca. Bieg najlepiej zmieniać na wyższy wówczas, gdy obrotomierz pokaże 2500-3000 obrotów.
8. Jazda ze stałą, ekonomiczną prędkością. Chociaż nie jest to sztywna reguła, ponad 90 proc. aut najmniej paliwa spala w trasie przy utrzymywaniu prędkości na poziomie 90 km/h.
9. Hamowanie silnikiem. Dojeżdżając do świateł,nie należy wrzucać biegu jałowego.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie