https://pomorska.pl
reklama
Głosowanie zakończone
Plebiscyt: OSOBOWOŚĆ ROKU 2023

Wybieramy Osobowość Roku w kategorii Kultura

Nominacja za:

utkanie Kurtyny Kobiet, która zawisła w Teatrze Słowackiego w Krakowie.

____________


Artystka ludowa. Wybitna tkaczka. Ambasadorka podlaskiej tkaniny dwuosnowowej w Polsce i na świecie. Laureatka najwyższego honorowego odznaczenia w Polsce w dziedzinie sztuki ludowej Medalu im. Oskara Kolberga “Za Zasługi dla Kultury Ludowej” nadanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.(2021).Czołowa postać w polskiej sztuce ludowej, kontynuatorka i depozytariuszka dziedzictwa unikalnych umiejętności tkackich, przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Uprawia tkactwo dwuosnowowe od ponad 50 lat. Na ręcznych drewnianych krosnach tworzy artystyczne wełniane tkaniny podwójne. Jej twórczość prezentuje najwyższy poziom artystyczny i techniczny oparty na najlepszych starych tradycjach tkactwa ludowego i jest przykładem nowo tworzących się tradycji tkackich opartych na komponowaniu autorskich nowych wzorów. W swojej pracy artystycznej łączy sztukę ludową ze sztuką wysoką, dlatego Artystka nie boi się wyzwań i wykonuje projekty dla największych i czołowych instytucji kulturalnych w Polsce oraz instytucji zagranicznych: dla Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, Departamentu Dziedzictwa Kultury i Promocji Zagranicy, Stowarzyszenia SIGNUM FUNDATION, Galerii Sztuki w Japonii, Galerii Sztuki w Belgii oraz w 2023 roku na zlecenie Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Unikatowym dziełem życia Artystki jest "KURTYNA KOBIET" do jednego z najcenniejszych zabytków architektury teatralnej w Europie oraz jednej z najsłynniejszych polskich scen - do TEATRU im. JULIUSZA SŁOWACKIEGO w KRAKOWIE. Jest to ogromny dwuosnowowy obraz o powierzchni 100 metrów kwadratowych, jedyny taki w Polsce i na świecie, ręcznie utkana opowieść o krakowskich kobietach. O wyjątkowości artystycznej koncepcji kurtyny świadczy fakt, iż została ona utkana na 130. rocznicę powstania Teatru przez ludową Artystkę z Województwa Podlaskiego, Bernardę Rość w unikatowej technice dwuosnowowej, w której to Mistrzyni specjalizuje się od ponad pięćdziesięciu lat. Kurtyna honoruje i upamiętnia największe Krakowianki, niezwykłe Kobiety związane z historią miasta Kraków i Teatru. Na kurtynie jest również uwiecznione [utkane przez samą twórczynię] nazwisko wybitnej i wyjątkowej artystki, która stworzyła to unikatowe dzieło sztuki, Bernardy Rość. Z uwagi na krótki termin realizacji, Pani Bernarda do współpracy zaprosiła drugą zaprzyjaźnioną tkaczkę. Bernarda Rość była główną koordynatorką projektu, kierowała pracami tkackimi, czuwała nad prawidłowością założeń projektowych, synchronizowała poszczególne etapy prac od wyliczenia ilości materiału naturalnej owczej przędzy wełnianej, wyliczenia wzoru dla obu tkaczek oraz przełożenia go na tkaninę dwuosnowową, do finalnego zakończenia pracy nad monumentalną tkaniną. Praca nad kurtyną wymagała od twórczyni wybitnych umiejętności technicznych i artystycznych, dając w efekcie końcowym imponujące dzieło Dzięki niezwykłej wiedzy i kunsztowi Artystki, powstała "Kurtyna Kobiet" dominanta wśród barokowego anturażu na Dużej Scenie Teatru w Krakowie, pełniąca funkcję użytkową i dekoracyjną. Bernarda Rość jest artystką zajmującą się tkactwem z wielkim zrozumieniem swej twórczej roli dla regionu Podlasie, a jej twórczość i działalność popularyzatorska na rzecz ocalenia unikatowej podlaskiej tkaniny dwuosnowowej nieustannie jest doceniana przez najważniejsze narodowe instytucje kultury w Polsce. W 1988 roku została uhonorowana przez Radę Ministrów prestiżową Nagrodą i Stypendium Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego w Dziedzinie Twórczości Ludowej w dowód uznania za jej dotychczasowy dorobek artystyczny. Zwieńczeniem nagrody była wystawa prac laureatki w salach Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie [grudzień 1989 – luty 1990].Wielokrotna laureatka grantów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego [1989, 2014, 2016, 2020, 2022]. Laureatka Stypendium Artystycznego Marszałka Województwa Podlaskiego [2018]. Laureatka Stypendium Twórczego Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi [2023].Dywany dwuosnowowe Pani Bernardy uznawane są za najwyższe osiągnięcie w hierarchii ludowego tkactwa, jej prace były i są eksponowane na wielu wystawach w galeriach sztuki w Polsce i na świecie, m.in. w salonach STAREJ KORDEGARDY w ŁAZIENKACH KRÓLEWSKICH, w salach Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, w Muzeum Etnograficznym w Toruniu i Krakowie, Muzeum Wsi Radomskiej, GALERII SZTUKI LUDOWEJ Stowarzyszenia Twórców Ludowych w Lublinie, Galerii RONDO w Warszawie, Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Miasta Turku im. Józefa Mehoffera, Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Galerii SPODKI Podlaskiego Instytutu Kultury w Białymstoku, Galerii Sztuki w Japonii, Bułgarii, Norwegii, Belgii, na Ukrainie.W swojej artystycznej działalności inspiruje się głównie naturą i bogatą przyrodą Podlasia. Tworzy kolekcje tkanin poświęcone folklorowi Województwa Podlaskiego, zabytkom architektury sakralnej i świeckiej, wybitnym historycznym postaciom związanych z Regionem, np.: "Pałac Branickich w B-stoku", "Miłosz w Krasnogrudzie", "Tatarzy Nasi Bracia", "Wigry", "Spacerem po Puszczy Białowieskiej", "Podlaskie Dożynki". Jej prace są artystyczną formą prezentacji dziedzictwa kulturowego oraz są unikatowym przykładem ilustrującym Podlasie, jako mozaikę różnorodności kulturowej. Jest autorką serii "Tkane obrazy Podlasia", "Zwyczaje i obrzędy na Podlasiu w tkaninie dwuosnowowej". Istotnym komponentem działań artystki jest czerpanie inspiracji z twórczości Prof. Eleonory Plutyńskiej tzw. wzory z głowy. W swoich realizacjach dwuosnowowych przepracowuje tematy i motywy historyczne, religijne, ze świata literatury i natury. Stosuje prastare ornamenty z XVIII i XIX wieku, które zestawia ze sobą i buduje z nich nowe narracje.Pracę artystyczną łączy z działalnością edukacyjną - wykształciła trzy córki, czwarte pokolenie z Rodu zdolnych kontynuatorek. Rozbudziła w nich pasję tworzenia i pasję szukania wciąż nowych form o autentycznym rodzimym wyrazie.W Instytucie Sztuki POLSKIEJ AKADEMII NAUK w Pałacyku Marii z Lubomirskich Radziwiłłowej w Warszawie w ramach międzynarodowej konferencji i promocji książki "TEXTILE TEXTURES. MULTITHREADED NARRATIVES" Pani Bernarda prezentowała folklor i tradycje tkackie Podlasia [2024]. Artystka Bernarda Rość jest jedną z głównych bohaterek międzynarodowej publikacji zrealizowanej przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Designu Uniwersytetu w Bergen w Norwegii oraz Szkołę Doktorską Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.