https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budżet obywatelski w Grudziądzu? Tak! Ale za program naprawy boisk już dziękujemy [komentarz]

Łukasz Ernestowicz
Piotr Bilski
Czy o to chodziło w budżecie obywatelskim Grudziądza, aby z pieniędzy dla obywateli remontować boiska i baseny szkolne? Chyba nie.

Trwa głosowanie w ramach grudziądzkiego budżetu obywatelskiego.

Przychodzi do mnie ulubiona sąsiadka: „Dzień dobry! Podpisze pan projekt budowy boiska przy szkole? Staramy się o nie w ramach budżetu obywatelskiego...” Patrzę na kartkę, a tam deklaracja, że oddaję im swój głos do dyspozycji i ktoś za mnie zagłosuje.

A więc to w ten sposób propozycje szkół wygrywają pieniądze w budżecie... Zwykły mieszkaniec i jego obywatelski projekt nie ma szans z taką agitacją. Dodatkowo wspieraną przez szkolną społeczność.

Nowe obiekty szkolne, oczywiście, cieszą. Ale czy o to chodziło w idei budżetu obywatelskiego, aby szkoły i przedszkola remontowały baseny czy place zabaw? Czy to miał być program naprawy boisk? Nie.

Dlatego apeluję do radnych. W kolejnej edycji budżetu zablokujcie szkolne projekty! Jeśli trzeba, obetnijcie budżet obywatelski z 2 mln zł do 1,5 mln, ale niech on jest tylko dla obywateli!

Zobacz: Znasz gwarę naszego regionu? Rozwiąż quiz

A 500 tys. przekażcie szkołom na remonty. Bo inaczej - stawiam dolary przeciw orzechom - „zarżniecie” ideę budżetu. I w przyszłym roku będzie jeszcze mniej zgłoszonych projektów. Albo same pomysły budowy boisk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 26.04.2016 o 08:04, 9431 napisał:

Starzy ludzie to też Grudziądzanie.Zamiast utyskiwać, zmobilizuj lokalną społeczność do zagłosowania na inny projekt, wykaż się narzekać każdy potrafi.

Popieram taka postawę. Każdy ma prawo decydować sam.

9431
W dniu 25.04.2016 o 20:54, Oburzona napisał:

 Drodzy państwo, wy się tu kłócicie o szkoły, w których tak naprawdę uczą się młodzi Grudziądzanie. A nikt, NIKT nie zwrócił uwagi na to, że jednym z projektów jest rewitalizacja ogrodu koło kościoła na Rządzu! Za prawie 100 tys.złotych! Dla mnie to skandal, że taki projekt w ogóle ma rację bytu! Wczoraj na mszy ksiądz nawoływał wiernych do głosowania na jedyny słuszny projekt. Dziś byłam świadkiem wyścigu starych ludzi do biblioteki, w której znajduje się punkt głosowań. Każda z tych osób głosowała na ogródek. Cudownie, ogródek wygrywa z placem zabaw dostosowanym dla dzieci niepełnosprawnych. Skandal, że coś takiego jest w ogóle brane pod uwagę. Projekty miały poprawiać w jakimś stopniu życie Grudziądzan. Ten projekt nabije tylko kobzę księdzu proboszczowi. A starsi ludzie zmanipulowani pobiegną podbijać głosy. Ludzie, obudźcie się, zamiast utyskiwać na próbę poprawy warunków kształcenia dzieci! 

Starzy ludzie to też Grudziądzanie.

Zamiast utyskiwać, zmobilizuj lokalną społeczność do zagłosowania na inny projekt, wykaż się narzekać każdy potrafi.

O
Oburzona
W dniu 25.04.2016 o 10:14, Pomagamy dzieciom napisał:

Jestem przekonany, że mieszkańcy osiedla Rządz wypowiedzą się za jedynie słusznym postulatem tj. placem zabaw dla dzieci obojętnie gdzie ( tzn. przy jednym czy przy drugim przedszkolu ). Innej alternatywy dla Rządza nie ma.

 


Drodzy państwo, wy się tu kłócicie o szkoły, w których tak naprawdę uczą się młodzi Grudziądzanie. A nikt, NIKT nie zwrócił uwagi na to, że jednym z projektów jest rewitalizacja ogrodu koło kościoła na Rządzu! Za prawie 100 tys.złotych! Dla mnie to skandal, że taki projekt w ogóle ma rację bytu! Wczoraj na mszy ksiądz nawoływał wiernych do głosowania na jedyny słuszny projekt. Dziś byłam świadkiem wyścigu starych ludzi do biblioteki, w której znajduje się punkt głosowań. Każda z tych osób głosowała na ogródek. Cudownie, ogródek wygrywa z placem zabaw dostosowanym dla dzieci niepełnosprawnych. Skandal, że coś takiego jest w ogóle brane pod uwagę. Projekty miały poprawiać w jakimś stopniu życie Grudziądzan. Ten projekt nabije tylko kobzę księdzu proboszczowi. A starsi ludzie zmanipulowani pobiegną podbijać głosy. Ludzie, obudźcie się, zamiast utyskiwać na próbę poprawy warunków kształcenia dzieci!

G
Gość

Panie Dominiku.

 

Nie neguję boisk  przy szkołach ,boisk ogólno dostępnych dla całej okolicy. .Place zabaw to problem spółdzielni mieszkaniowych lub przedszkoli .Mają to mieć na "wyposażeniu" z zasady. . Krytykuję wymianę okien, remonty, szatnie, prysznice, spłuczki, krany w szkole - bo to załatwiać powinny fundusze remontowe szkoły. Przyjęło się już w mieście, że jak na cosśw szkołach nie ma to "napisz projekt obywatelski". Nie taka idea tego była.

Dlaczego szkoły nie piszą programów dla uczniów  np[. szkolenia dla najzdolniejszych komputerowców, wyjazd  na konkursy, stypendia dla mistrzów? albo wyjazd dla  2-4 klas jednocześnie do Centrum Nauki w Warszawie, programów wymiany młodzieży - ten fundusz  też temu służy. Nawet na wystawienie własnej sztuki w naszym teatrze, albo zorganizowanie plenerowych warsztatów gastronomii przez szkołę np. na błoniach dla mieszkańców?

Cała myśl idzie w remonty, parkingi, pragmatyczne łatanie dziur , na które miasto nie daje.

 

Dlaczego tramwaj wodny? bo jest inwestycją turystyczną dla miasta, jego PROMOCJA, REKLAMĄ - taką samą jak tony rozdawanych  za darmo i najczęściej na darmo  przewodników turystycznych, folderów itp. tyle że tramwaj ściągnie okoliczne szkoły z gmin, powiatów, miast i miasteczek, a foldery nie koniecznie tak masowo.. Ścisła satelita Grudziądza to ponad 300 tys. ludzi. Tramwaj nie tylko z myślą o Grudziądzanach, on ma aż 8 funkcji w tym szkoły na wodzie z lekcjami chemii fizyki itp. kawiarenka, salka wykładowa itp. Po co nam pusta Marina?

Znam Kazimierz Dolny  i jego żeglugę.Pracowałam tam 12 lat w turystyce.Tę żeglugę zakładał mój przyjaciel Henryk - dzisiaj właściciel tych statków. Dlatego wiem, dlaczego upieram się przy OBYWATELSKIM tramwaju wodnym. Dlaczego nie staram się o inne finansowanie? A czyż nie zatrudniamy dostatecznej liczby dobrze opłacanych urzędników, choćby promocja, turystyka itp. by dla mieszkańców pracowali - musi to robić społecznik Panie Dominiku ?

Tak napisałam trzy projekty. Złożyłam dwa lata pod rząd. W tym się wstrzymałam, chociaż leży w szufladzie. Może w przyszłym roku klimat się zmieni ?

Z pozdrowieniem.

Zofia.

G
Gość
W dniu 25.04.2016 o 10:14, Pomagamy dzieciom napisał:

Jestem przekonany, że mieszkańcy osiedla Rządz wypowiedzą się za jedynie słusznym postulatem tj. placem zabaw dla dzieci obojętnie gdzie ( tzn. przy jednym czy przy drugim przedszkolu ). Innej alternatywy dla Rządza nie ma.

no jasne, dajcie budżet dla dzieci do tego 1000 + pozostali mieszkańcy  to nie grudziądzanie.

g
gość

W szkołach uczą się nasze dzieci i młodzież. To również obywatele naszego miasta. Popieram inicjatywy szkolne, tym bardziej że z wielu projektów mogą korzystać nie tylko dzieci np z boisk, z basenu.

e
emeryt
W dniu 24.04.2016 o 07:52, Gośka napisał:

To prawda ,że szkoły zyskują ale....w szkołach uczą się chyba Grudziądzanie i to im ma służyć boisko szkolne. A popołudniami wszystkim osobom chętnym. Szkoły to też Grudziądz :)

 

Szpital to też Grudziadz.

Zwykły szary emeryt to też Grudziądz! i co z tego będzie mieć? Czy budżet jest znowu dla wybranych? Dość tego.

 

W dniu 24.04.2016 o 09:26, jacek napisał:

Nic się nie zmieniło. W dalszym ciągu krętactwa. Na dodatek dorośli wkręcają w nie młodzież.

Dokładnie.

P
Pomagamy dzieciom

Jestem przekonany, że mieszkańcy osiedla Rządz wypowiedzą się za jedynie słusznym postulatem tj. placem zabaw dla dzieci obojętnie gdzie ( tzn. przy jednym czy przy drugim przedszkolu ). Innej alternatywy dla Rządza nie ma.

K
Katarzyna
W dniu 24.04.2016 o 21:35, Zdziwiona napisał:

Nie rozumiem dlaczego szkoły nie mogą wg paru osób startować w tych projektach? Narzekacie, że młodzież tylko w laptopach siedzi, że nie ma celu, że zgłębia z nudów temat używek itp. itp.Czy nie rozumiecie, że wyremontowane boisko szkolne NIE JEST TYLKO DLA SPOŁECZNOŚCI UCZNIOWSKIEJ, ALE DLA MIESZKAŃCÓW?!CZY TO JEST JAKIEŚ OSZUSTWO? CZYŻ TO NIE OBYWATELE TEGO MIASTA MOGĄ Z NIEGO KORZYSTAĆ?INNA SPRAWA, ŻE BOISKA SZKOLNE POWINNY BYĆ REMONTOWANE Z BUDŻETU MIASTA, ALE NIE SĄ I NIE BĘDĄ Z WIADOMYCH POWODÓW.CZY MAJĄC DZIECKO NIE BĘDZIESZ CHCIAŁ PRZYJŚĆ Z NIM POGRAĆ SOBIE CZY TO W SIATKÓWKĘ, CZY KOSZYKÓWKĘ CZY PIŁKĘ NOŻNĄ na FAJNE BOICHO NA TERENIE KTÓREJŚ ZE SZKÓŁ GDZIE JEST MONITORING???TO JEST PROJEKT OBYWATELSKI! INNA SPRAWA, ŻE TE BOISKA SĄ NIESTETY DEWASTOWANE PRZEZ NASTOLATKÓW I DWUDZIESTOPAROLATKÓW, KTÓRZY ROBIĄ SOBIE WIECZORAMI NA NICH IMPRY.  

jestem przeciwko temu aby szkoły brały udział w budżecie obywatelskim!

wytłumaczę dlaczego...

1. Obowiązkiem gminy jest prowadzenie szkół w całym zakresie i zapewnienie odpowiednich warunków dla edukacji i rozwoju także fizycznego...miliony idą na GKM i Olimpię a na boiska w szkole nie ma?! Skandal! Gospodarze do niczego!

2. Na teren szkoły w czasie trwania zajęć lekcyjnych jest zakaz wchodzenia, więc do godziny 16.00 nie ma szans żeby skorzystać z placu zabaw czy boiska, a po 16.00 zajęcia dodatkowe. To z dzieckiem mam o 18.00 na plac zabaw chodzić? O tej porze to my jemy kolację i szykujemy się do snu...

3. prosty przykład placu zabaw przy ul. Sienkiewicza w podstawówce a za rogiem ten należący do MORiW...nie prościej było tamten wyremontować? teren duży ale niedoinwestowany ale szkoła ma nowy plac zabaw...czy to słuszne?

3. Sposób w jaki szkoły zbierają głosy według mnie jest głęboko nieuczciwy, nieetyczny, niemoralny, niepedagogiczny, itd. zaraz to udowodnię...

...przychodzi córka do domu i informuje mnie, że Panik powiedziała, że każdy ma przynieść z domu kartkę a na niej trzy osoby imię, nazwisko i pesel ma być, bo to do Budżetu jest potrzebne, bo szkoła bierze udział... uszom nie wierzyłam...chwilę po tym wywiadówka w szkole i faktycznie obowiązkowy spęd na sali gimnastycznej i agitacja, bo to dla waszych dzieci i takie tam granie na emocjach i uczuciach, jak mają reklamy na płotach to niech za to remontują boiska. Faktycznie Pani mówi, że jak ktoś nie ma czasu albo chęci albo nie umie to proszę zostawić swoje dane a oni za nas zagłosują. o zgrozo! i to, że to nie mój rejon nie przeszkadza, bo przecież można było głosować poza swoim rejonem...

miałam nadzieję, że po doświadczeniach zeszłego roku szkoły wyłączą z możliwości ubiegania się o środki i taka była zapowiedź, ale widać kasa zbyt duża i naciski duże więc nie wyszło...szkoły nadal startują!...

 

Jeszcze raz szkołom mówię nie, 

 

D
Dominik

Pani Zofio, dlaczego w sytuacji odmowy nie postarała się Pani o dotację z innych środków niż budżet obywatelski skoro tak mocno zależało Pani na tramwaju wodnym? Dlaczego zakup a nie wypożyczenie? Rozumiem, że za wycieczkę tramwajem trzeba zapłacić, nawet jak jest to finansowane ze środków obywatelskich? Do czego potrzebny jest tramwaj, którym przepłynę się może raz na rok? Ma być dla mnie czy turystów? Inwestycje mają być dla obywateli miasta, turyści spokojne mogą skorzystać z firmy która będzie wynajmowała przystań i zabierała wycieczkowiczów - czy to nie lepsze i ekonomiczniejsze rozwiązanie? Kapryśny armator? Proszę spojrzeć na Kazimierz Dolny, zagospodarowanie Wisły godne naśladowania.

 

Z drugiej strony czy za boisko trzeba zapłacić? Dobrze wiemy, że szkoły nie mają pieniędzy na takie inwestycje i są zależne od miasta, więc dlaczego im nie pomóc? Czy nie lepiej służy miastu ładna szkoła z porządnym zapleczem dydaktyczno sportowym, które zostaje wykorzystane po godzinach lekcyjnych? Proszę spojrzeć na orliki i to jak wykorzystują je nie tylko uczniowie.

Pisze Pani:projekt wrzucono do kosza, bo rozrzucić i zmarnotrawić wolno 200 tys. w jednym roku jak na  na place zabaw, parkingi, boiska - które powinny być finansowane  z planowanych środków z budżetu. Proszę nie iść tą drogą, bo to delikatny grunt. Zapyta Pani chociażby dzieci i ich matki bawiące się w mniszku na placu zabaw co o tym myślą. Słowo powinno nie oznacza, że trzeba. Zgłaszała Pani inicjatywę do budżetu?

Szkoły stanowią 32% propozycji do budżetu - czy to tak dużo? Przecież jest w czym wybierać, nie trzeba głosować na wielofunkcyjne boiska. Z drugiej strony będąc w sytuacji dyrektora placówki, sam podejmowałbym wszelkie kroki do tego, by zadbać o szkołę. Bo wydane 200 tys. na boisko w jednym roku, pozwoli zaangażować dzieci na więcej niż 5 lat. No i boisku pogoda nie straszna. Popieram wszelkie inicjatywy lokalne, które kończą się tym, że dla mieszańców przybywa więcej obiektów sportowo - rekreacyjnych, szczególnie, że bez tych pieniędzy prawdopodobnie one by nie powstały.

 

Z pozdrowieniami,

Dominik

 

Z
Zdziwiona

Nie rozumiem dlaczego szkoły nie mogą wg paru osób startować w tych projektach? Narzekacie, że młodzież tylko w laptopach siedzi, że nie ma celu, że zgłębia z nudów temat używek itp. itp.
Czy nie rozumiecie, że wyremontowane boisko szkolne NIE JEST TYLKO DLA SPOŁECZNOŚCI UCZNIOWSKIEJ, ALE DLA MIESZKAŃCÓW?!
CZY TO JEST JAKIEŚ OSZUSTWO? CZYŻ TO NIE OBYWATELE TEGO MIASTA MOGĄ Z NIEGO KORZYSTAĆ?
INNA SPRAWA, ŻE BOISKA SZKOLNE POWINNY BYĆ REMONTOWANE Z BUDŻETU MIASTA, ALE NIE SĄ I NIE BĘDĄ Z WIADOMYCH POWODÓW.
CZY MAJĄC DZIECKO NIE BĘDZIESZ CHCIAŁ PRZYJŚĆ Z NIM POGRAĆ SOBIE CZY TO W SIATKÓWKĘ, CZY KOSZYKÓWKĘ CZY PIŁKĘ NOŻNĄ na FAJNE BOICHO NA TERENIE KTÓREJŚ ZE SZKÓŁ GDZIE JEST MONITORING???
TO JEST PROJEKT OBYWATELSKI! INNA SPRAWA, ŻE TE BOISKA SĄ NIESTETY DEWASTOWANE PRZEZ NASTOLATKÓW I DWUDZIESTOPAROLATKÓW, KTÓRZY ROBIĄ SOBIE WIECZORAMI NA NICH IMPRY.
 

Zanim skrytykujecie te projekty pomyślcie, gdzie ta młodzież ma się wyszaleć? Co mają robić? Ich główne argumenty to NUDA, BRAK CELU, NIC NIE MA W TYM MIEŚCIE CO MOŻNA BY BYŁO ROBIĆ Z KUMPLAMI A NIE BYŁO BY GŁUPIE ...

g
gosc

Ponad 100 tysieczna dotacja dla biblioteki!Pod płaszczykiem Budzetu Obywatelskiego, to jest skandal.Nie tak miało być! Oszustwo i tyle.Wstydu nie macie

G
Gość
W dniu 24.04.2016 o 12:32, Janek napisał:

No, nareszcie ktoś powiedział prawdę!!!Pieniadze z tego tzw. "budżetu obywatelskiego" miały byc przeznaczone na cele INNE niż te ustawowo usankcjonowane. To nie ma być dotacja dla szkół, policji czy straży miejskiej tylko coś, co nie mieści się w budżecie miasta, ale ludzie chcą, aby powstało. Czy mieszkańcom Grudziądza naprawde tak trudno zrozumieć coś, co rozwiąże dziecko w trzeciej klasie podstawówki? Ludzie!!! Obudźcie się!!!. Urząd chce was kolejny raz brzydko mówiąc "wydymać" a wy podpisujecie jakies tam petycje, listy osobowe...Nie dajcie się .

Dokładnie !!!

G
Gość

Pani Zofio. Czy w takim razie należy zlikwidować wszystkie projekty okręgowe i pozostawić wyłącznie ogólnomiejskie?

Z
Zofia Chlebowska
W dniu 24.04.2016 o 13:15, Gość napisał:

Od początku wszystko cynicznie zmanipulowane.Regulamin funduszu obywatelskiego powinni napisać mieszkańcy, a nie urzędnicy i radni. Napisali go pod siebie. Fundusz Obywatelski to kieszonkowe dawane mieszkańcom, a nie dyrektorom szkół więc to nie min. fundusz remontowy szkół, przedszkoli i czort wie czego jeszcze.  Nie sposób było przebić się z uwagami mieszkańców dot. regulaminu, chociaż piszę i mówie o tym trzy lata..Ratusz i radni PO wiedzieli lepiej i wołali" to my nie jsteśmy obywatelami"? Ano nie w tej kwestii. Bo albo jesteście na scenie , albo na widowni ? A dzisiaj widzimy od trzech lat czemu służy ten pieniądz i jak bezmyślnie jest wydawany.Kiedy napisałam rozwojowy na długie lata,  projekt tramwaju wodnego i zakupu go w leasingu na 5 lat w ramach funduszu obywatelskiego - czyli wydawanie rocznie 230 tys. na ratę spłaty( ale mogło sie okazać , że sam by zapracował na tę ratę rocznie na  usługach świadczonych turystom) - projekt wrzucono do kosza, bo rozrzucić i zmarnotrawić wolno 200 tys. w jednym roku jak na  na place zabaw, parkingi, boiska - które powinny być finansowane  z planowanych środków z budżetu.Nie mógł być zaczątkiem  tramwaj wodny, czegoś trwałego na 25 lat, bez oglądania się na kapryśnych armatorów z zewnątrz, -bo tak  za społeczeństwo  zdecydowali urzędnicy. Efekt - nie będzie żeglugi na Wiśle, rozwoju turystyki ( nowy prysznic w szkole jej nie rozwinie)  chociaż na  stać na nią  mieszkańców.Kto te absurdy zatrzyma? Radni PO? Kierownik Informacji Turystycznej i radny odpowiedzialny z a turystykę?  Mieszkańcy mogą  bojkotować ten chory w zapisie budżet, bo to znowu to zwykła "budżetowa ustawka". Brawo redaktorze, że to Pan nareszcie  po prostu napisał zrozumiałym tekstem dla większości. A jeszcze to głosowanie haniebne rok temu, które z ludzi idiotów zrobiło. Moje veto - anulować tę edycję. Na 52 projekty 17 to szkoły, przedszkola. Odpadło 9 projektów ale szkolny żaden!!! No przypadek , taki nieprzypadkowy chyba?

 


Zapomniałam podpisać. Zofia Chlebowska.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska