Obowiązek wypłaty wynagrodzenia jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy. Natomiast prawo do otrzymania wynagrodzenia - jednym z najważniejszych uprawnień pracownika. Pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia.
Sprawę sądową z żądaniem zasądzenia niewypłaconego wynagrodzenia może wnieść zarówno pracownik zatrudniony u danego pracodawcy, jak i pracownik, którego umowa o pracę uległa już rozwiązaniu.
Bez opłat
Pozew o wypłatę zaległego wynagrodzenia nie podlega opłacie sądowej, o ile jej wysokość nie przekracza 50 tys. zł.
W przypadku gdy suma niewypłaconego wynagrodzenia jest niższa od 10 tys. zł (podstawą zatrudnienia była umowa o pracę), wówczas ma on obowiązek złożyć pozew na urzędowym formularzu (pobiera się go w sądzie), ponieważ tego typu sprawy podlegają rozpatrzeniu w postępowaniu uproszczonym.
W trybie natychmiastowym
Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie natychmiastowym, jeżeli pracodawca dopuścił się wobec niego ciężkiego naruszenia obowiązków.
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest wypłata wynagrodzenia.
Oświadczenie woli pracownika o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia należy złożyć pracodawcy na piśmie. Musi w nim być podana przyczyna rozwiązania umowy o pracę. Pracownik ma tylko miesiąc na złożenie pracodawcy takiego oświadczenia. Jest on liczony od dnia, w którym pracownik dowiedział się o przyczynie uzasadniającej rozwiązanie umowy.
W przypadku naszego Czytelnika będzie to miesiąc od terminu, w którym powinno być wypłacone wynagrodzenie za pracę.
Plus odsetki
Pracownikowi, któremu pracodawca nie wypłacił w terminie wynagrodzenia za pracę, należą się odsetki za czas, w którym pracodawca spóźnił się. Datą początkową, od której będą przysługiwały odsetki, jest termin, w jakim wynagrodzenie powinno zostać wypłacone pracownikowi. Termin ten musi być zapisany w regulaminie pracy lub w układzie zbiorowym pracy.
Przy wypłacie odsetek nie ma znaczenia przyczyna, która jest powodem opóźnienia w wypłacie pensji.
Roszczenie o wypłatę odsetek ulega przedawnieniu z upływem trzech lat od dnia, w którym stało się wymagalne.
W ustalonym terminie
Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę obowiązek wypłaty wynagrodzenia co najmniej raz w miesiącu w stałym i z góry ustalonym terminie. Wynagrodzenie za dany miesiąc musi być wypłacone niezwłocznie, nie później niż w ciągu 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego. Zasadą jest, że wynagrodzenie wypłaca się z dołu, czyli za pracę wykonaną. Jednak zakładowe przepisy mogą przewidywać wypłatę z góry.
W przypadku, gdy ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wówczas wynagrodzenie wypłaca się dzień wcześniej.
Jakie kary?
Kodeks pracy przewiduje sankcje za niewypłacenie pracownikowi wynagrodzenia w terminie. Pracodawcy grozi kara grzywny w wysokości 1 tys. do 30 tys. zł.
W sprawach o wykroczenia przeciwko prawom pracownika sąd orzeka na podstawie wniosku złożonego przez inspektora pracy.