Czy handel alkoholem w Internecie zostanie zalegalizowany. Czas zmienić ustawę uchwaloną w 1982 r. i obowiązującą do dziś!

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
W sklepie stacjonarnym alkohol jest "produktem pierwszej potrzeby", sklepy mogą być czynne przez okrągłą dobę. W sklepie internetowym handel alkoholem jest zakazany bo obowiązujące wciąż w Polsce prawo stanu wojennego nie przewiduje takiej opcji.
W sklepie stacjonarnym alkohol jest "produktem pierwszej potrzeby", sklepy mogą być czynne przez okrągłą dobę. W sklepie internetowym handel alkoholem jest zakazany bo obowiązujące wciąż w Polsce prawo stanu wojennego nie przewiduje takiej opcji. Piotr Krzyżanowski/Polska Press
Choć w praktyce z zakupem alkoholu przez Internet nie ma większego problemu – bez trudu kupimy piwo a nawet mocne trunki – to z formalnego punktu widzenia w Polsce wciąż wolno sprzedawać alkohol tylko w sklepach stacjonarnych, bo taki jest zapis ustawy wciąż obowiązującej, choć uchwalonej w stanie wojennym prawie pół wieku temu.

Handlowcy radzą sobie stosując różne protezy prawne – jednak jest to stąpanie po kruchym lodzie i co raz wpadają przez to w kłopoty. O ile w praktyce nie ma większych zastrzeżeń do firm mających sklepy stacjonarne – w sposób naciągający przepisy można przyjąć, że sprzedaż alkoholu nie nastąpiła przez internet, ale w sklepie stacjonarnym, a kurier go dostarcza, o tyle firmy prowadzące wyłącznie e-commerce nie mogą nawet marzyć o uzyskaniu koncesji na sprzedaż alkoholu w sieci, bo zabraniają tego przepisy.
Problem ze zdwojoną siłą wrócił w okresie pandemii gdy zamknięte punkty gastronomiczne ograniczyły rynek zbytu zwłaszcza dla dynamicznie w ostatnim czasie rozwijających się segmentów rzemieślniczych: piwo kraftowe, cydr a także znacznie droższe alkohole mocne z małych gorzelni i manufaktur. Nie dziwi więc inicjatywa Krajowej Izby Gospodarczej, która stanęła na czele multibranżowej koalicji, na rzecz legalizacji sprzedaży alkoholu przez Internet, tworzonej przez przedstawicieli sektorów e-commerce, handlu, logistyki regionalnych producentów oraz związki branżowe.

Prawny skansen w Europie

– Polska jest jedynym krajem, należącym do Unii Europejskiej, w którym nie można sprzedawać alkoholu przez Internet. Izba Gospodarki Elektronicznej po konsultacji tematu ze zrzeszonymi sklepami internetowymi, marketplacami oraz retrailerami od dłuższego czasu postuluje zmianę oraz dostępność alkoholu w sprzedaży internetowej. Jestem przekonana, że w takim gronie uda się zmienić prawo i że glos tylu organizacji zostanie usłyszany – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Zwłaszcza dziś, gdy gospodarka jest w wyjątkowo trudnej sytuacji po kolejnej fali koronawirusa, pozwolenie na handel alkoholem przez Internet, to dla nas ratunek. Unowocześnienie PRL-owskich przepisów pozwoli nam dotrzeć nie tylko do krajowych, ale także zagranicznych klientów, którzy doceniają jakość polskich produktów – ocenia Grzegorz Grabowski, dyrektor zarządzający przedsiębiorstwa Toruńskie Wódki Gatunkowe.

Jak to możliwe? Kwestię obrotu alkoholem reguluje ustawa, która weszła w życie w 1982 r., podczas stanu wojennego, a ta dopuszcza sprzedaż wyrobów alkoholowych wyłącznie stacjonarnie. PRL-owska władza walczyła wówczas z pokątnym handlem reglamentowanym alkoholem. Ponadto – co jasne – Internet za komuny nie istniał, a więc trudno, aby e-handel był ujęty w ówczesnym prawie. Poza Finlandią, jesteśmy ostatnim krajem w całej Unii Europejskiej, który nie uporządkował legislacyjnie e-handlu alkoholem.

Nowy program Zjednoczonej Prawicy punktem odniesienia

– Program Zjednoczonej Prawicy „Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” zakłada, że sektor żywności wysokiej jakości powinien otrzymać szczególne wsparcie ze strony państwa. Obszar ten, jako jeden z dziesięciu, został zakwalifikowany jako „mający znaczący potencjał, pozwalający na odniesienie sukcesu w skali globalnej”. Aby urzeczywistnić te zapisy, należy stworzyć dla przedsiębiorców z branży alkoholowej możliwość konkurowania na rynku krajowym oraz rynkach zagranicznych – ocenia prezes Krajowej Izby Gospodarczej Andrzej Arendarski. Internet stał się takim samym kanałem sprzedaży, jak tradycyjne sklepy. Jeśli chcemy budować siłę i konkurencyjność krajowej gospodarki nie możemy pozostać obojętni na nowoczesne rozwiązania technologiczne.

Pandemia koronawirusa sieje spustoszenie w wielu branżach. Wyjątkowo pokrzywdzeni są restauratorzy, ale także regionalni wytwórcy produktów spożywczych, takich jak piwa kraftowe, nalewki czy miody pitne. W związku z panującymi restrykcjami, restauracje przez wiele miesięcy działały tylko w trybie „na wynos”, zaś mali producenci byli pozbawieni możliwości handlu swoimi wyrobami. Efektem tego jest stale pogarszająca się sytuacja gospodarcza Polski i rosnące problemy przedsiębiorców. Nawet po zniesieniu części obostrzeń, dla wielu polskich MŚP sprzedaż internetowa może stanowić ostatnią deskę ratunku przed zamknięciem produkcji i zwolnieniem pracowników. Należy pamiętać, że branża alkoholowa w Polsce wraz z łańcuchem dostaw zatrudnia ponad 300 tys. ludzi. Konieczne jest unowocześnienie archaicznych przepisów, które nie przewidywały handlu produktami przez Internet. Tak sytuacja wygląda w przypadku wszelakich produktów alkoholowych. Dziś e-handel nimi jest zabroniony.
– Włączenie handlu alkoholem przez Internet do porządku prawnego, to dla handlu – zwłaszcza dziś, podczas przedłużającego się kryzysu wywołanego koronawirusem – sprawa dużej wagi. Nie ma żadnego uzasadnionego powodu, aby legalnego produktu nie wolno było sprzedawać w dynamicznie rozwijającym się kanale, jakim jest Internet, tak szeroko i chętnie wykorzystywanym przez konsumentów, zwłaszcza w czasie pandemii. Pozwoli to również małym sklepom otworzyć nowy kanał sprzedaży i poszerzyć asortyment o alkohole rzemieślnicze i z segmentu premium. Zwiększy to także konkurencyjność w stosunku do m. in. dyskontów – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

NEWSY DNIA. Kliknij i przeczytaj!

NEWSY DNIA. Kliknij i przeczytaj!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu