Tydzień temu radziliśmy, jak nie "spalić" egzaminu. Dziś podpowiadamy, jak nie wpaść w pułapki, które uczniowie sami na siebie zastawiają. Specjaliści z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku przeanalizowali błędy, jakie gimnazjaliści najczęściej popełniają na egzaminie i radzą, na co zwrócić uwagę, by uniknąć "wpadek".
Przypominamy, test z części humanistycznej egzaminu składać się będzie z zadań zamkniętych, otwartych i zadania rozszerzonej odpowiedzi.
Arkusz, który otrzyma każdy z uczniów, zawiera instrukcję, jak poradzić sobie z zadaniami zamkniętymi: przy każdym podane są cztery odpowiedzi, trzeba wybrać jedną, zamalować kratkę z odpowiadającą jej literą.
A jeśli się pomylisz? Wystarczy błędne zaznaczenie obwieść kółkiem i zamalować właściwą odpowiedź. Proste?
Z zadaniami otwartymi jest większy kłopot. Ale i z tym można sobie poradzić. Jak?
Egzaminatorzy z OKE radzą:
i....
nie wpadnij w pułapkę czasowników
Zastanów się, co masz zrobić: "wypisać" czy "napisać". W poleceniu wskazówka jest wyraźna, mimo to uczniowie nie dostrzegają różnicy. Często zdarza się, że przekształcają zdanie, przetwarzają coś, co należało jedynie przepisać z tekstu. Przy okazji warto sobie przypomnieć, co to jest cytat.
nie przekraczaj limitów
Jeżeli w poleceniu określono liczbę przykładów, słów czy zwrotów, jakie masz podać - nie staraj się podawać ich więcej. Niepotrzebnie tracisz czas i ryzykujesz. Niektórzy, gdy mają podać trzy rzeczowniki, "na wszelki wypadek" mnożą przykłady i wśród rzeczowników wypisują np. czasownik. Egzaminator nie może tego nie zauważyć, policzy to jako błąd.
uważaj na formę
W poleceniach dotyczących krótkiej i dłuższej wypowiedzi zwykle zawarta jest wskazówka, w jakiej formie należy ją napisać. Nie ignoruj tej wskazówki i nie myl zaproszenia z ogłoszeniem, rozprawki z opisem.
przeczytaj jak napisać
Nie zapomnij, że w poleceniu są wskazówki dotyczące nie tylko tego, o czym masz pisać, ale też jak (jeśli należy użyć równoważników zdania, to nie ignoruj tego i pamiętaj, że równoważnik zdania, to nie to samo, co zdanie).
niepozorne na podstawie
W poleceniu mogą znaleźć się informacje np. na podstawie tekstów I i II określ... Nie przeocz tej niepozornej wskazówki na podstawie... Sprawdź, czy Twoja odpowiedź dotyczy obu tekstów.
zapisz dobrze
Jeżeli chcesz w jakimś wyrazie poprawić np. ó na u, nie nanoś nieczytelnych poprawek, nie kreśl liter. Przekreśl cały wyraz i napisz nad nim nową wersję. Wyraźnie też zaznacz, który wyraz chcesz zapisać razem, który osobno.
wykorzystaj brudnopis
Jest w każdym arkuszu egzaminacyjnym, często służy do zapisania odpowiedzi, którą później uczeń wiernie (i bardzo często bezmyślnie) przepisuje. Szkoda czasu! W brudnopisie można napisać na przykład plan rozprawki albo zanotować pomysły, które później będzie można wykorzystać.