https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czytaj uważnie polecenia

(go)
Jak ważne jest czytanie ze zrozumieniem? Na co zwrócić uwagę rozwiązując test? - oto pierwsza część poradnika dla gimnazjalistów, których w maju czeka egzamin.

     Tydzień temu radziliśmy, jak nie "spalić" egzaminu. Dziś podpowiadamy, jak nie wpaść w pułapki, które uczniowie sami na siebie zastawiają. Specjaliści z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku przeanalizowali błędy, jakie gimnazjaliści najczęściej popełniają na egzaminie i radzą, na co zwrócić uwagę, by uniknąć "wpadek".
     Przypominamy, test z części humanistycznej egzaminu składać się będzie z zadań zamkniętych, otwartych i zadania rozszerzonej odpowiedzi.

     Arkusz, który otrzyma każdy z uczniów, zawiera instrukcję, jak poradzić sobie z zadaniami zamkniętymi: przy każdym podane są cztery odpowiedzi, trzeba wybrać jedną, zamalować kratkę z odpowiadającą jej literą.

     A jeśli się pomylisz? Wystarczy błędne zaznaczenie obwieść kółkiem i zamalować właściwą odpowiedź. Proste?
     Z zadaniami otwartymi jest większy kłopot. Ale i z tym można sobie poradzić. Jak?
     Egzaminatorzy z OKE radzą:
     i....
     nie wpadnij w pułapkę czasowników
     
Zastanów się, co masz zrobić: "wypisać" czy "napisać". W poleceniu wskazówka jest wyraźna, mimo to uczniowie nie dostrzegają różnicy. Często zdarza się, że przekształcają zdanie, przetwarzają coś, co należało jedynie przepisać z tekstu. Przy okazji warto sobie przypomnieć, co to jest cytat.
     nie przekraczaj limitów
     
Jeżeli w poleceniu określono liczbę przykładów, słów czy zwrotów, jakie masz podać - nie staraj się podawać ich więcej. Niepotrzebnie tracisz czas i ryzykujesz. Niektórzy, gdy mają podać trzy rzeczowniki, "na wszelki wypadek" mnożą przykłady i wśród rzeczowników wypisują np. czasownik. Egzaminator nie może tego nie zauważyć, policzy to jako błąd.
     uważaj na formę
     
W poleceniach dotyczących krótkiej i dłuższej wypowiedzi zwykle zawarta jest wskazówka, w jakiej formie należy ją napisać. Nie ignoruj tej wskazówki i nie myl zaproszenia z ogłoszeniem, rozprawki z opisem.
     przeczytaj jak napisać
     
Nie zapomnij, że w poleceniu są wskazówki dotyczące nie tylko tego, o czym masz pisać, ale też jak (jeśli należy użyć równoważników zdania, to nie ignoruj tego i pamiętaj, że równoważnik zdania, to nie to samo, co zdanie).
     niepozorne na podstawie
     
W poleceniu mogą znaleźć się informacje np. na podstawie tekstów I i II określ... Nie przeocz tej niepozornej wskazówki na podstawie... Sprawdź, czy Twoja odpowiedź dotyczy obu tekstów.
     zapisz dobrze
     
Jeżeli chcesz w jakimś wyrazie poprawić np. ó na u, nie nanoś nieczytelnych poprawek, nie kreśl liter. Przekreśl cały wyraz i napisz nad nim nową wersję. Wyraźnie też zaznacz, który wyraz chcesz zapisać razem, który osobno.
     wykorzystaj brudnopis
     
Jest w każdym arkuszu egzaminacyjnym, często służy do zapisania odpowiedzi, którą później uczeń wiernie (i bardzo często bezmyślnie) przepisuje. Szkoda czasu! W brudnopisie można napisać na przykład plan rozprawki albo zanotować pomysły, które później będzie można wykorzystać.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska