Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego ulicę Wapienną w Inowrocławiu przebudowano, a Budowlaną - nie?

(dan)
Ulica Budowlana w Inowrocławiu.
Ulica Budowlana w Inowrocławiu. Marcin Wroński
Marcin Wroński z Ruchu Nowy Inowrocław dziwi się, że w budżecie nie ma pieniędzy na przebudowę ulicy Budowlanej, a znalazły się na budowę ulicy, przy której mieszka wiceprezydent.

O tym, że w Inowrocławiu ciągle jeszcze wiele dróg czeka na kompleksową przebudowę, nikogo przekonywać nie trzeba. - Niektóre odcinki są w tak fatalne, że łatwo uszkodzić na nich samochód - zauważa Marcin Wroński.

Płacą milion zł podatku

Mógłby długo wymieniać przykłady dróg dziurawych lub systematycznie od lat łatanych. Postanowił skupić się na ulicy Budowlanej. Dlaczego właśnie na niej? - Znajdują się tutaj głównie lokalne firmy, które przekazują do budżetu miasta bardzo duże kwoty z tytułu podatku od nieruchomości. Według naszych szacunków mogą one płacić około miliona złotych rocznie. W zamian za to mają drogę w opłakanym stanie - tłumaczy Wroński.

Przy okazji zwraca uwagę, iż w ubiegłym roku miasto wybudowało nową nawierzchnię na ulicy Wapiennej, gdzie dom kupił sobie wiceprezydent Inowrocławia Ireneusz Stachowiak. - Mieszkańcy tej ulicy płacą w sumie kilka tysięcy złotych podatku od nieruchomości rocznie. Przedsiębiorcy z ulicy Budowlanej wpłacają około miliona rocznie i zmuszeni są poruszać się po drodze przypominającej czasy wojny. Ciekawi nas, gdzie tu jest sens? - pyta Wroński.

Rozumiemy przedsiębiorców

Tymczasem Monika Dąbrowska z inowrocławskiego ratusza komentuje, iż w Inowrocławiu jest wiele miejsc, w których niezbędne są remonty lub budowy dróg. Przekonuje, że inwestycje te są systematycznie realizowane. W tym roku zaplanowano remont al. 800-lecia Inowrocławia i budowę łącznika ulic Stanisława Staszica i Gwarków.

Zapewnia, że "urzędnicy rozumieją uwagi przedsiębiorców z ulicy Budowlanej". Zaznacza jednak, że droga ta wymaga kompleksowej przebudowy. - Wysokie koszty remontu spowodowane są przede wszystkim brakiem kanalizacji deszczowej - przekonuje. Tłumaczy, że budowa kanalizacji pod linią kolejową do skrzyżowania z ul. Budowlaną i dalej do ul. 59 Pułku Piechoty wraz z remontem nawierzchni może kosztować ok. 3,5 mln zł. - Na to w tej chwili nie stać budżetu miasta. Dlatego będziemy się starać pozyskanie środków zewnętrznych na realizację tej inwestycji - zapewnia Monika Dąbrowska.

Decyzja zapadła 5 lat przed zakupem

Tłumaczy również, iż ulica Wapienna, o której wspomina Marcin Wroński, była drogą gruntową.

- Decyzja o jej budowie zapadła na 5 lat przed zakupem tam nieruchomości przez jednego z zastępców prezydenta, zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem budowy ulic i kryteriami, które są brane w tej sytuacji pod uwagę - zapewnia pani rzecznik.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska