
Aby mogli emeryci skorzystać z ulgi ważne jest, aby dzieci:
• nie stosowały przepisów o 19% podatku liniowym lub przepisów ustawy o ryczałcie
(z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) w zakresie osiągniętych w roku
podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania
lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów,
zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,
• nie podlegały opodatkowaniu podatkiem tonażowym na zasadach określonych w ustawie
o podatku tonażowym lub tzw. podatkiem okrętowym na zasadach określonych w ustawie
o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W przypadku dorosłych dzieci, które się uczą i nie ukończyły 25 roku życia, dodatkowo ważne jest aby nie uzyskały dochodów opodatkowanych według skali podatkowej (z wyjątkiem renty rodzinnej) lub 19% podatkiem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych,
udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych lub przychodów zwolnionych od podatku w ramach tzw. ulgi dla młodych czy ulgi na powrót, w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność renty socjalnej obowiązującej w grudniu
roku podatkowego.
Z ulgi można skorzystać w trakcie roku przy obliczaniu zaliczek lub w rocznym zeznaniu podatkowym.
Aby mogli Państwo skorzystać z ulgi w trakcie roku, należy złożyć do płatnika sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełniają Państwo warunki do stosowania zwolnienia. Płatnik
stosuje zwolnienie najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie, nie dłużej niż do upływu terminu wskazanego przez Państwa.
Jeżeli podatnik powiadomi płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, płatnik nie uwzględnia zwolnienia najpóźniej od kolejnego miesiąca, w którym otrzymał
powiadomienie. Oświadczenie jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”.
Jeżeli są Państwo w grupie osób, które:
• korzystają z ulgi 4+ i składają Państwo zeznanie wraz z załącznikiem PIT/O, w którym
wykazana jest ulga prorodzinna – wówczas nie składają Państwo informacji PIT-DZ;
• korzystają z ulgi 4+, ale nie składają zeznania wraz z załącznikiem PIT/O – wówczas
powinni Państwo złożyć informację PIT-DZ.

Gdzie szukać pomocy przy rocznych rozliczeniach podatkowych?
Krajowa Administracja Skarbowa na podstawie posiadanych informacji od płatników, dla
podatników, którzy nie prowadzą dodatkowo działalności gospodarczej i działów specjalnych
produkcji rolnej przygotuje rozliczenie podatkowe:
• PIT-37
• PIT-36
• PIT-38
• PIT-28
oraz oświadczenia PIT-OP.
Propozycje zeznań będą dostępne dla Państwa w czasie trwania akcji rozliczeniowej (od
15 lutego do końca kwietnia) w naszej usłudze: Twój e-PIT (usługa dostępna jest w serwisie
e-Urząd Skarbowy).
UWAGA!
Jeżeli chcą Państwo skorzystać z przywilejów np.:
• rozliczyć się wspólnie z małżonkiem;
• rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dzieci;
• skorzystać z ulg podatkowych (np. ulgi prorodzinnej, rehabilitacyjnej, ulgi z tytułu darowizny
czy innych ulg);
wówczas w przygotowanym przez Krajową Administrację Skarbową zeznaniu powinni
Państwo samodzielnie wykazać przysługujące ulgi i odliczenia podatkowe, a także wskazać
nr KRS OPP, której chcą Państwo przekazać 1,5% swojego podatku.
Korzystanie z przywilejów czy ulg przy rozliczeniu podatkowym jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika, dlatego też powinni Państwo sami zdecydować, czy z nich skorzystać.
W oferowanej przez nas usłudze Twój e-PIT (usługa dostępna jest w serwisie e-Urząd Skarbowy) znajdą Państwo przygotowany i wypełniony przez nas formularz PIT-37 (w przypadku emerytur lub rent z zagranicy w ww. usłudze przygotowany będzie formularz PIT-36). Mogą wtedy Państwo sprawdzić lub zmienić umieszczone w formularzu dane oraz wysłać deklarację. PIT, który udostępniamy Państwu przygotowywany jest na podstawie otrzymanej z organów rentowych deklaracji PIT-40A lub informacji PIT-11A, PIT-11 oraz w przypadku tych z Państwa, którzy pracują dodatkowo na podstawie otrzymanego od pracodawcy, zleceniodawcy PIT-11.

Kiedy następuje zwrot nadpłaconego podatku?
Zwrot nadpłaty podatku następuje do 45 dni, jeśli zeznanie złożyli Państwo w sposób elektroniczny
lub gdy zostanie ono automatycznie zaakceptowane w usłudze Twój e-PIT. Natomiast
w przypadku zeznań składanych papierowo zwrot podatku otrzymają Państwo w terminie
do 3. miesięcy.
Termin zwrotu nadpłaty liczy się od dnia złożenia zeznania. W przypadku zeznania automatycznie
zaakceptowanego w usłudze Twój e-PIT termin 45 dni liczy się od ostatniego dnia
terminu do składania zeznań.
Warto zgłosić swój rachunek bankowy do urzędu skarbowego, żeby szybko i bezpiecznie
otrzymać zwrot nadpłaty. Mogą Państwo to zrobić w składanym zeznaniu PIT, w usłudze
Twój e-PIT lub na formularzu ZAP-3.
ZAP-3 mogą Państwo złożyć:
• w serwisie e-Urząd Skarbowy poprzez wybranie po zalogowaniu do serwisu usługi: Złóż
dokument Zgłoszenie ZAP-3;
• bezpośrednio w urzędzie skarbowym;
• poprzez wysłanie pocztą.
Jeżeli Państwa rachunek był zgłoszony wcześniej do urzędu i jest aktualny, nie muszą
Państwo nic robić.

Indywidualny mikrorachunek podatkowy – o co chodzi? (na zdj.)
Zobowiązania wynikające m.in. z podatku PIT powinni Państwo wpłacać na swoje indywidualne konto bankowe tzw. indywidualny mikrorachunek podatkowy.
Jeżeli nie znają Państwo swojego mikrorachunku mogą go Państwo samodzielnie wygenerować korzystając z generatora mikrorachunków podatkowych.
Generator ten dostępny jest na stronie
https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego. Numer takiego mikrorachunku mogą Państwo również uzyskać w każdym urzędzie skarbowym.
Aby wygenerować mikrorachunek potrzebny Państwu będzie:
PESEL, jeśli są Państwo osobą fizyczną, która:
• nie prowadzi działalności gospodarczej;
• lub nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.
NIP, jeśli są Państwo osobą, która:
• prowadzi działalność gospodarczą lub
• jest podatnikiem VAT lub
• jest płatnikiem podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i / lub zdrowotne
Zdarza się, że w dokonywanym rozliczeniu podatku powstanie niedopłata. Oznacza to, że
kwota zapłaconego w danym roku podatku PIT była niższa niż kwota podatku należnego
za ten rok. Należność taką powinni Państwo terminowo (do końca kwietnia) uregulować,
w przeciwnym razie może powstać konieczność zapłaty odsetek za zwłokę.
Z czego składa się mikrorachunek
Mikrorachunek będzie składać się z 26 znaków.
LK10100071222YXXXXXXXXXXXX
gdzie:
• LK oznacza liczbę kontrolną,
• wartość 10100071 jest stała dla każdego mikrorachunku podatkowego. Wskazuje na
numer rozliczeniowy w NBP,
• wartość 222 jest stała dla każdego mikrorachunku podatkowego. Wskazuje na numer
uzupełniający w NBP,
• Y=1, gdy użyje się numeru PESEL,
• Y=2, gdy użyje się NIP,
• po znaku Y będzie podany PESEL lub NIP,
• na kolejnych pozycjach będą zera, tak aby rachunek składał się z 26 znaków.
Przed dokonaniem zapłaty podatku powinni Państwo się upewnić, że znają Państwo
numer swojego mikrorachunku podatkowego i że jest on prawidłowo wygenerowany