Główna idea human relations to traktowanie pracowników nie tylko jako wykwalifikowaną siłę roboczą, ale jako jednostki posiadające potrzeby, życzenia i aspiracje.
Brak konfliktów
Zarządzający w stylu human relations wiedzą, że człowiek jest istotą społeczną, dla której inni ludzie są ważnym punktem odniesienia. W zakładach pracy funkcjonują obok siebie grupy formalne i nieformalne. Pierwsze, kształtowane są przez role zawodowe; podejmują je pracownicy. Efektywność w realizowaniu roli zawodowej wynika ze zrozumienia wymagań, jakie stawia na dane stanowisko i działaniem na rzecz spełnienia tych oczekiwań.
W zakładach pracy kształtują się także relacje nieformalne, o których nie zapominają kierownicy działający w ramach kierunku stosunków międzyludzkich. Dla dobrej i wydajnej pracy niezbędna jest miła atmosfera, zaufanie, życzliwość i brak konfliktów. Im większa więź, tym wyższa wydajność pracowników.
Zadanie dla kierownika
Podstawową troską kierujących powinno być okazywanie podwładnym zainteresowania ich problemami zawodowymi i osobistymi. Menadżer informuje pracowników o wszystkim, co jest dla nich ważne, powstrzymuje się od nadmiernego krytycyzmu. Aktywizuje i motywuje ich poprzez odpowiednie oddziaływanie zarówno na grupę, jak i poszczególne osoby. Niezbędne jest bowiem - według human relations - indywidualne i podmiotowe traktowanie każdego zatrudnionego.
Jednym z ważniejszych zadań kierownika jest odpowiednie nagradzanie i karanie pracowników: sprawiedliwe i konsekwentne.
W wolnych chwilach
Życie zawodowe nie kończy się w zakładzie pracy. Troskliwa firma organizuje wypoczynek pracownikom i ich rodzinom. Nie zapomina też o pomocy psychologicznej i lekarskiej. Zatrudnieni muszą czuć, że są współtwórcami sukcesu firmy.
