www.pomorska.pl/torun
Więcej informacji z Torunia znajdziesz na podstronie www.pomorska.pl/torun
Inżynier projektu będzie monitorować realizację przedsięwzięcia. Zajmie się też rozliczeniem finansowym. Grupa ekspertów będzie pracować do końca marca 2015 r. Dlaczego tak długo? Układanie torowiska do miasteczka uniwersyteckiego zaplanowano do końca 2013 r. Pozostały okres ma być przeznaczony m.in. na usuwanie usterek, rozliczenie projektu i przygotowanie raportu końcowego.
Grupa ekspertów będzie się składać z dziewięciu osób, m.in. inżyniera rezydenta, menedżera kosztów, inspektorów nadzoru w zakresie robót torowych, sieci trakcyjnej czy budowy dróg. - Zainteresowane firmy mogą zgłaszać oferty do końca czerwca - mówi Marcin Kowallek, inżynier miasta. - Nie będziemy czekać na rozstrzygnięcie konkursu. Już w przyszłym miesiącu chcemy rozpisać przetarg na projekt i budowę nowej linii tramwajowej.
Nowe tory i przystanki
To przedsięwzięcie jest jednym z podprojektów programu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013". W jego skład wchodzi nie tylko ułożenie torowiska do kampusu uniwersyteckiego, ale też połączenie torów między Wałami gen. Sikorskiego a Czerwoną Drogą (al. Solidarności) i modernizacja pętli przy ul. Olimpijskiej. Nowa linia ma kursować do pl. Teatralnego jak tramwajowa "jedynka", a dalej pojedzie al. Solidarności, Czerwoną Drogą, Kraszewskiego, Bema i nowym, 1,9-km odcinkiem - ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli przy Szosie Okrężnej. Powstanie m.in. pięć przystanków - Okrężna, rektorat UMK, akademiki, Od Nowa i Fałata, ścieżka rowerowa wzdłuż akademików UMK, nowe sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniu Sienkiewicza i Gagarina oraz Bema i Broniewskiego, a także na wjazdach wzdłuż ul. Gagarina. Zmodernizowany zostanie też przystanek przy ul. Bema.
Jednocześnie zaplanowano też przebudowę jezdni i chodnika na ul. Sienkiewicza od skrzyżowania z ul. Bema i Broniewskiego do pl. ks. Frelichowskiego. Na al. Solidarności ma powstać węzeł przesiadkowy i pas tramwajowo-autobusowy. Przebudowana zostanie też pętla przy ul. Olimpijskiej. Zostaną tam dobudowane trzy tory tramwajowe, co umożliwi wjazd i wyjazd składów z torów postojowych bez konieczności zmiany kierunku ruchu. - Chcemy, aby dokumentacja projektowa dla tego zadania powstała do końca roku - mówi Kowallek. - Budowa torowiska ma ruszyć w pierwszym kwartale 2011 r. Potrwa do końca 2013 r.
Na Bielany za cztery lata
Magistrat już złożył do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o unijną dotację dla projektu. Umowa w tej sprawie ma zostać podpisana w ciągu najbliższych tygodni. Całe przedsięwzięcie - obejmujące budowę linii, ale też uruchomienie "zielonej fali" dla tramwajów, przebudowę peronów i wprowadzenie systemu informacji przystankowej - zostało oszacowane na 84,7 mln zł. Z Regionalnego Programu Operacyjnego dostaniemy 42,1 mln zł. Resztę wyłoży miasto.