W przypadku kobiety, która ukończyła 60 lat i mężczyzny, który skończył 65 lat taka zamiana odbywa się automatycznie. ZUS przyznaje emeryturę z urzędu -
nie trzeba składać żadnych wniosków.
Zakład wyśle takiej osobie list z decyzją o zamianie świadczeń i informacją o wysokości emerytury.
- ZUS nie może przyznać emerytury z urzędu osobie uprawnionej do renty z tytułu niezdolności do pracy, spowodowanej wypadkiem lub chorobą zawodową, a także osobie pobierającej rentę inwalidy wojennego lub wojskowego - tłumaczy Małgorzata Korba, rzecznik lubelskiego oddziału ZUS.
Wcześniejsza emerytura na wniosek
Druga grupa to renciści, którzy nie ukończyli jeszcze powszechnego wieku emerytalnego, ale spełniają warunki do przyznania wcześniejszej emerytury. Chodzi o osoby, które urodziły się przed 1 stycznia1949 r. Mogą one same zdecydować, czy chcą pobierać nadal rentę, czy przejść na emeryturę. Mogą też wybrać sposób obliczenia podstawy wymiaru emerytury.
Wysokość świadczenia
Generalnie ustala się ją wykorzystując odpowiednio zwaloryzowaną podstawę wymiaru renty.
Jednak na wniosek świadczeniobiorcy ZUS może wyliczyć emeryturę na podstawie zarobków zainteresowanego, uzyskanych w okresie 10 kolejnych lat kalendarzowych wybranych z 20 lat poprzedzających rok zgłoszenia wniosku albo z dowolnie wybranych 20 lat poprzedzających rok zgłoszenia wniosku - innych niż te wykorzystane do wyliczania wysokości renty.
- Wysokość tak ustalonego świadczenia oblicza się z nową kwotą bazową, obowiązującą w dacie spełnienia przez rencistę wszystkich warunków do przyznania emerytury - dodaje Korba.
Emerytura z urzędu nie może być niższa od pobieranej dotychczas renty z tytułu niezdolności do pracy.