- Pierwszym etapem realizacji przedsięwzięcia jest budowa kolekcji unikatowego zabytkowego taboru, który woził będzie pasażerów na tej trasie. Zakupy rozpoczną się jeszcze w tym roku, remonty wagonów i lokomotyw dokonywane będą w roku przyszłym - przypomina marszałek Piotr Całbecki.
Etap drugi to odnowa dworców i innych zabudowań stacyjnych oraz zaadaptowanie ich do nowej roli centrów hotelowo-gastronomiczno-handlowo-muzealnych. Na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego koncepcję architektoniczną pierwszych sześciu takich obiektów - dwóch w Kowalewie Pomorskim, dwóch w Golubiu-Dobrzyniu i po jednym w Kawkach i Wrockach - przygotowało toruńskie biuro architektoniczne Abakus. Oprócz dworców założenia adaptacyjne obejmują także budynki wieży wodnej i stacji pomp w Kowalewie oraz nastawni kolejowej w Golubiu-Dobrzyniu. W tym pierwszym powstanie kawiarnia lub mała restauracja, w drugim punkt informacji turystycznej, galeria oraz sklep i restauracja. Interesująco zapowiada się adaptacja dworca we Wrockach, gdzie zaplanowano ekspozycję historycznej techniki kolejowej, złożoną z prawdziwych, działających urządzeń oraz ich modeli. Ekspozycja ta będzie częścią przyszłego muzeum kolejnictwa w Toruniu.
Koordynowana przez Urząd Marszałkowski rewitalizacja linii kolejowej nr 209 od Torunia do Brodnicy jest możliwa dzięki europejskim środkom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Przewidywany koszt przedsięwzięcia to 12 mln złotych. Partnerami projektu realizowanego przez Urząd Marszałkowski będą gminy oraz przedsiębiorcy.
