- Co roku powiatowy rzecznik praw konsumenta kieruje na drogę sądową kilkadziesiąt spraw - informuje Marlena Gronowska, rzeczniczka prasowa inowrocławskiego starostwa.
Spraw, z którymi nie mogą sobie poradzić konsumenci jest jednak wielokrotnie więcej. Dlatego władze powiatu inowrocławskiego zdecydowały o zwiększeniu wymiaru pracy rzecznika praw konsumenta.
- Od początku lutego rzecznik dyżuruje jeden dzień więcej. W poniedziałki i wtorki interesanci mogą się z nim kontaktować w godzinach 7.30-15.30, a w środy od godziny 8 do 12 - dodaje Marlena Gronowska.
Od poniedziałku do piątku w godz. 7.30-15.30 czynne jest natomiast biuro rzecznika, w którym można załatwić sprawy nie wymagające obecności prawnika. Mieści się ono na drugim piętrze Starostwa Powiatowego w Inowrocławiu przy ul. Roosevelta 36-38, w pokoju numer 143.
- Mieszkańcy powiatu co roku zgłaszają nam kilkaset spraw. Najwięcej z nich dotyczy niezgodności towaru z umową kupna-sprzedaży. Sporo osób zgłasza problemy z wyegzekwowaniem gwarancji. Część skarg dotyczy też realizacji umów zlecenia. Zdarzają się problemy z firmami ubezpieczeniowymi - wylicza Joanna Piątkowska, powiatowy rzecznik praw konsumenta.
Większość problemów udaje się rozwiązać w drodze pism kierowanych przez rzecznika do przedsiębiorców. Są jednak sprawy i firmy, z którymi drogą pokojową wskóra się niewiele. Wówczas rzecznik występuje w imieniu konsumentów do sądu. Co roku wszczynanych jest po kilkadziesiąt takich postępowań.
Warto podkreślić, że rzecznik pomaga też konsumentom po zakończeniu postępowania sądowego. Sporządza wnioski o klauzulę wykonalności lub o wszczęcie egzekucji.
- Rzecznik udziela też licznych konsultacji ustnych i telefonicznych. Informuje konsumentów o przysługujących im prawach. Pomaga w odpowiednim interpretowaniu przepisów - dodaje Marlena Gronowska.
Czytaj e-wydanie »