Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej Plus. Nie wszystkie gminy chcą się angażować w program. Białe Błota mówią „nie”, Szubin życzliwy, ale..

Maja Stankiewicz
Maja Stankiewicz
Szymon Cieślak
Szymon Cieślak
Dworzec w Szubinie czeka na lepsze czasy. Na razie nie ma pewności czy uda się wznowić połączenie kolejowe na trasie Bydgoszcz -  Szubin - Żnin
Dworzec w Szubinie czeka na lepsze czasy. Na razie nie ma pewności czy uda się wznowić połączenie kolejowe na trasie Bydgoszcz - Szubin - Żnin Fot Maja Stankiewicz
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informowały niedawno, że po raz kolejny omówiły z samorządami zaawansowanie programu Kolej Plus. A my zapytaliśmy samorządowców co myślą o tym projekcie i planach reaktywacji linii kolejowej z Bydgoszczy przez Szubin do Żnina.

Zobacz wideo: Spis powszechny w 2021 roku będzie możliwy online

Wielu mieszkańców z utęsknieniem wygląda reaktywacji linii kolejowej, ale od wstępnych planów do realizacji projektu droga długa.

Jak informuje PKP, 65 przedsięwzięć (z 76 wniosków) jest na etapie przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowego dotyczącego wstępnego studium planistyczno - prognostycznego. W 11 projektach trwa postępowanie przetargowe.

- Ponadto dla 38 przedsięwzięć samorządy zabezpieczyły już w budżecie na 2021 r. finansowanie na opracowanie wstępnych studiów planistyczno - prognostycznych. Z każdym tygodniem widać wyraźny wzrost zaangażowania samorządów w działaniach na rzecz realizacji zgłoszonych projektów do Programu Kolej Plus - dodaje PKP.

To Cię może również zainteresować

W trwającym obecnie, drugim etapie programu Kolej Plus, samorządy mają rok na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Będą musiały także przygotować dokumenty w tym m.in. potwierdzenie zabezpieczenia finansowania: minimum 15 procent wartości inwestycji.

Dopiero kolejny etap to utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.

Jakie są na to szanse w przypadku linii z Bydgoszczy do Żnina?

Gmina Żnin przyznaje, że co prawda wnioski złożone przez ten samorząd zostały zakwalifikowane do Kolei Plus i znajdują się w drugim etapie, ale mało prawdopodobne jest przywrócenie kolei do Bydgoszczy. Dlaczego?

Więcej wiadomości z Nakła i okolic na www.pomorska.pl/naklo[/a]

- Wynika to z jednej strony z obecnej sytuacji terenowej. Część dawnej trasy została przejęta na potrzeby budowy drogi ekspresowej, a gmina Żnin wybudowała na dawnym nasypie ścieżkę rowerową współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej. Z drugiej strony problemem jest brak zainteresowania gminy Białe Błota inwestowaniem w tę formę komunikacji - przyznaje Dawid Kolasa, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Żninie.

Biała Błota mówią „nie” Kolei Plus

- Gmina Białe Błota nie jest zainteresowana udziałem w programie Kolej Plus. Takiej odpowiedzi udzieliłem na piśmie burmistrzowi Żnina, bo wystąpił do nas z zapytaniem - informuje Dariusz Fundator, wójt Białych Błot.

Skąd tak kategoryczne stanowisko?

- Na terenie naszej gminy jest tylko jedna stacja kolejowa. To stacja przesiadkowa w Białych Błotach. Usytuowana jest ona z dala od miejsc, gdzie toczy się teraz życie mieszkańców. Dojść trzeba 3 może 4 km - wyjaśnia Dariusz Fundator.

Dlatego gmina Białe Błota stawia raczej na rozwój komunikacji autobusowej w ramach Metropolii Bydgoszcz.

- W ostatnich latach - zapewnia wójt - rozwinięta została w gminie sieć połączeń. Autobusów jest dużo i jeżdżą często.

- Z punktu widzenia mieszkańca Białych Błot reaktywację linii kolejowej do Żnina można traktować tylko w kategoriach atrakcji turystycznej, jak obecnie kolej wąskotorową w Żninie - słyszymy w białobłockim ratuszu. - Ale na takie wykorzystanie tej linii nie warto inwestować tak ogromnych pieniędzy.

Co władze gminy Szubin myślą o projekcie: Kolej Plus?

- Nie chcę definitywnie mówić nie. Nie uważam, żeby to było złe przedsięwzięcie. Myślę, że gdy spojrzy się długofalowo jest to projekt sensowny, warty uwagi. I tak w piśmie do burmistrza Żnina odpowiedzieliśmy - mówi Mariusz Piotrkowski, burmistrz Szubina.

- Dla nas kwestią zasadniczą jest to, co w tej sprawie zrobi urząd marszałkowski. Jakie podejmie decyzje. Na ile się zaangażuje. Bo te 15 proc. kosztów, które ponieść mają samorządy, to są i tak ogromne pieniądze. Nie stać na nie naszej gminy - podkreśla włodarz Szubina. - Sądzę, że nie stać na nie także innych gmin. Bo w grę wchodzą ogromne sumy, a przecież potem trzeba będzie jeszcze utrzymać te połączenia, których ma być przynajmniej 3-4. To także są ogromne koszty.

Zdaniem władz Szubina, najlepszym rozwiązaniem byłoby spotkanie wszystkich zainteresowanych z marszałkiem Piotrem Całbeckim i konkretna rozmowa o finansowych możliwościach realizacji tego programu. Albo chociaż jasno określone stanowisko urzędu marszałkowskiego w tej sprawie. Czy i na ile władze województwa są w stanie w tym projekcie uczestniczyć.

- Jeśli będzie takie wsparcie, a urząd marszałkowski weźmie na siebie rolę lidera, możemy rozważyć przeznaczenie jakiejś sumy na program Kolej Plus, ale na pewno nie mogą to być milionowe kwoty czy nawet sięgające kilkuset tysięcy. Takich wydatków nie udźwigniemy - podkreśla Mariusz Piotrkowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska