Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konsultacje nowego przebiegu drogi nr 212. Ma odciążyć centrum miasta i dać nowy impuls do inwestowania

Maria Eichler
Jeszcze na początku prac projektowych burmistrz Arseniusz Finster zapewniał, że droga będzie maksymalnie oddalona od zabudowań
Jeszcze na początku prac projektowych burmistrz Arseniusz Finster zapewniał, że droga będzie maksymalnie oddalona od zabudowań Maria Eichler
Były już konsultacje nowego przebiegu drogi nr 212, a zgłoszone przez mieszkańców postulaty mają szansę na załatwienie.

Może z jednym wyjątkiem, gdy chodzi o odległość między krawędzią drogi a posesją jednej z mieszkanek, która kwestionuje, że ma to być 23,5 m, bo chciałaby jeszcze bardziej oddalić ten trakt. - Ta odległość to znacznie więcej, niż wynika z normatywu. Ten zakłada odległość 13 metrów - tłumaczy burmistrz Arseniusz Finster. - Projektanci przedstawili techniczne aspekty tej drogi i tam, gdzie można, będziemy się starali ją przesunąć - dla jednego z mieszkańców o pięć czy sześć metrów. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że nie wszędzie jest to możliwe z uwagi na uwarunkowania geologiczne i stan gruntów.

Co to ma być za droga? Na pewno ze ścieżkami rowerowymi i na pewno z obowiązującą tam prędkością nie więcej niż 60 km na godzinę. Z symulacji wynika, że natężenie ruchu na niej w 2030 r. będzie wynosiło ok. 40 proc. obecnego natężenia ruchu na drogach wojewódzkich w mieście, gdzie teraz na dobę porusza się od 12 do 14 tys. aut.

Przeczytaj również: Możesz się wypowiedzieć na konsultacjach. Chodzi o ważne miejskie projekty

Zmiana przebiegu drogi 212 ma sporo zmienić w życiu miasta. Przede wszystkim odciążyć centrum miasta od ruchu na Bytów, które w sezonie turystycznym prowadzi do kompletnego zakorkowania miasta. Droga przez os. Asnyka otwiera też inwestycyjnie nowe tereny, a to dla Chojnic bardzo obiecująca perspektywa, gdy wciąż jeszcze bezrobocie jest problemem do rozwiązania.

Mieszkańcy terenów, przy których przebiega droga, są zainteresowani wykupem pasów od ich działek do drogi, żeby zyskać tu miejsce na izolacyjną zieleń. - Nie mamy zamiaru zarabiać na tych gruntach - zapowiada burmistrz Arseniusz Finster. - Nie będziemy sprzedawali drożej, niż kupimy te działki od Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin.

Według projektu droga łącząca ulicę Bytowską z ulicą Człuchowską, 14 Lutego i obwodnicą, gdzie powstanie węzeł, będzie miała 3,1 km długości i ciągi pieszo-rowerowe po obu stronach. Zgodnie z prognozami w 2035 r. w ciągu doby będzie się nią poruszało ok. 4 tys. pojazdów. Ruch w centrum miasta ma zmniejszyć się o ok. 25-35 proc. Projekt powstaje w ramach Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego. - Nie możemy patrzeć tylko wąsko przez pryzmat jednego czy drugiego osiedla - podkreśla burmistrz. - To jest nowa szansa rozwojowa dla całego miasta i trzeba ją wykorzystać.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska