Według Czytelnika, na wielu odcinkach wyłożony jest kamień wapienny, są głębokie rowy oraz niezabezpieczone wykopy.
- Luźny kamień na jezdni, odkryte studzienki melioracyjne i jakieś kable - wymienia mieszkaniec. - Droga jest bardzo często uczęszczana, ponieważ jest droga dojazdową do autostrady A1 - węzła Lisewo. Pod wpływem dużego ruchu z tego kamienia tworzą się tumany kurzu. Od wiosny nie możemy nawet otworzyć okien, a na podwórko nie możemy wyjść. Pisaliśmy pismo do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy o całej tej sytuacji oraz o tej kurzawie, ale odpisali, że będą polewać wodą. Niestety, były to tylko puste obietnice. Na drugie pismo, które wysłaliśmy - już nie odpisali. Bardzo prosimy o pomoc.
Gminy niewiele mogą, bo to nie ich droga, a wojewódzka
W gminie Płużnica twierdzą, że pomagają mieszkańcom w trudnej sytuacji.
- Staramy się pomagać - mówi Waldemar Juda, kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej i Inwestycji w Urzędzie Gminy w Płużnicy. - Na bieżąco przekazujemy wszystkie sprawy od mieszkańców gminy do osoby, która jest wyznaczona w Zarządzie Dróg Wojewódzkich do nadzorowania tej inwestycji. Jeśli proszą o bezpośredni kontakt do tej osoby, też go przekazujemy. Za nadzór odnośnie przebudowy drogi Stolno-Wąbrzeźno odpowiedzialna jest inspektor Katarzyna Błażek. Do niej osoby z urzędu gminy przekazały od czasu spotkań z marszałkiem organizowanych w maju i czerwcu zgłoszenia od kilkunastu osób. Najczęściej dotyczyły problemów powstałych podczas remontu ze zjazdami - zbyt wąskimi dla pojazdów rolniczych lub ciężarówek w przypadku prowadzonej działalności gospodarczej - czy z problemami z zasypanymi urządzeniami melioracyjnymi. Wybrana w przetargu firma dba o oznakowanie i stan nawierzchni drogi, m.in. wyrównuje nawierzchnię. Jednak w kwestii polewania, należy kontaktować się z Katarzyną Błażek.
- Temat polewania drogi był poruszany na etapie spotkań z marszałkiem i dyrektorem wydziału departamentu infrastruktury i transportu urzędu marszałkowskiego - mówi Waldemar Juda. - Sugerowano, by przykryć te odcinki z kruszywa jakimś bitumem, by nie było kurzu. „Pomorska” była na spotkaniu z marszałkiem Piotrem Całbeckim w Czaplach. Mówił z delegacją, że województwa nie stać na przykrycie drogi choć do czasu zakończenia remontu.
W ZDW w Bydgoszczy przypominają, że odstąpili od umowy z firmą Trakcja PRKiI, która od maja 2017 roku, a więc przez prawie dwa lata, wykonała zaledwie 31 proc. zakresu robót.
W gminie Lisewo też mają problemy
Także Jakub Kochowicz, wójt gminy Lisewo przyznaje, że przekazuje sygnały od mieszkańców do ZDW. A gdy o to proszą - namiar na osobę odpowiedzialną za nadzór nad nią.
- Tych sygnałów jest trochę, ludzie skarżą się na ubytki w drodze, na wahadło- światła w Kornatowie - mówi Jakub Kochowicz. - Ja sam nie jeżdżę przez Cepno i Stolno, bo się nie da. Może fizycznie się da, ale nie bez konsekwencji dla samochodu.
Wójt przyznaje, że rozumie, że trzeba przygotować wielki przetarg, a to wymaga czasu. - Możliwe, że coś się tam ruszy wiosną, ale to bardzo optymistyczny wariant - nie kryje wójt.
Długie przygotowania do przetargu
- Wykonawca nie realizował robót zgodnie z harmonogramem, przerwał prace i mimo kilkukrotnych wezwań nie wznowił ich - podkreśla Michał Sitarek, rzecznik prasowy ZDW w Bydgoszczy. - Samorząd województwa nie mógł zaakceptować tej sytuacji, skutkującej znacznym wydłużeniem czasu utrudnień dla kierowców i mieszkańców. Stąd odstąpienie od umowy i konieczność przygotowań do nowego przetargu. Wyboru nowego wykonawcy musimy dokonać w oparciu o ustawę o zamówieniach publicznych, która szczegółowo określa szereg niezbędnych działań do ponownego ogłoszenia przetargu. To czasochłonny etap zadania. Zakończyliśmy inwentaryzację placu budowy, czyli obecnego stanu tej drogi i pracujemy nad aktualizacją dokumentacji - w tym szeregu uzgodnień. Przygotowujemy specyfikację istotnych warunków zamówienia, a kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu.
Przebudowa DW 548 to największa inwestycja na drogach wojewódzkich.
- Przebudujemy ją w oparciu o najlepsze standardy - uspokaja Michał Sitarek. - W ramach inwestycji jezdnia zostanie wzmocniona i otrzyma szerokość 7 metrów. Wzdłuż całej drogi zbudujemy drogę rowerową. W ramach zadania powstaną też ronda, nowe skrzyżowania, oświetlone przejścia dla pieszych, parkingi, miejsca do kontroli tirów - wagi i stanu technicznego. Podpisaliśmy umowę na roboty interwencyjne na drodze wojewódzkiej nr 548. Wykonawca zaczął już pierwsze prace, takie jak: naprawa zjazdów, skarp, zabezpieczenie studni, poprawa przejezdności oraz zraszanie nawierzchni z kruszyw. Jeśli utrzyma się bezdeszczowa pogoda kontynuowane będzie zraszanie odcinków tej drogi, co uwzględnia zawarta umowa. Żadna korespondencja nie pozostaje w naszej jednostce bez odpowiedzi. Zapis o zraszaniu drogi w umowie z firmą wykonującą roboty interwencyjne wprowadziliśmy uwzględniając uwagi mieszkańców.
