Facebook święci kolejne triumfy już od lat. Wielu z nas zaczyna i kończy dzień z Facebookiem. Dzięki niemu na bieżąco śledzi, co dzieje się u znajomych, nawiązuje nowe relacje, ale też czerpie informacje. Anna Krasińska, absolwentka psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, pod kierunkiem dr Katarzyny Growiec, postanowiła sprawdzić, jakie cechy naszej osobowości przejawiają się w tym, jak korzystamy z tego portalu oraz czy w świecie wirtualnym jesteśmy dalej sobą?
Czytaj: Dlaczego zostajemy "hejterami"?
Przeprowadzone badania wskazują, że żadna z analizowanych cech osobowościowych - neurotyczność, ekstrawersja, otwartość na doświadczenia, ugodowość i sumienność - nie skłania w większym stopniu do zarejestrowania się w serwisie. Okazało się, że wcale tak nie jest. Introwertycy oraz neurotycy równie często są obecni w mediach społecznościowych.
- Można wnioskować, że Facebook i internetowe zawieranie oraz podtrzymywanie znajomości jest szansą dla osób introwertycznych na nawiązywanie satysfakcjonujących relacji interpersonalnych. Dzieje się tak dlatego, że łatwiej jest takim osobom nawiązać kontakt wirtualny niż rzeczywisty, ponieważ niesie on ze sobą mniej lęku i stresu związanego z ekspozycją społeczną. Żadna z analizowanych cech osobowości nie miała jednak związku z ilością wejść na serwis w ciągu doby ani spędzanym na nim czasem - mówi Anna Krasińska.
Wyniki badania pokazują także, że osoby ekstrawertyczne charakteryzują się wysoką aktywnością osobistą na portalu Facebook. Są bardziej skłonne do ujawniania siebie: częściej wyrażają własne zdanie poprzez komentowanie, klikanie "Lubię to", udostępnianie zdjęć rodziny, przyjaciół i miejsc, które zobaczyły. - Tego typu osoby mają też w sieci więcej znajomych, a więc wraz ze wzrostem poziomu ekstrawersji wzrasta także liczba znajomych zebranych na profilu, czyli inaczej mówiąc, liczba interakcji społecznych - tłumaczy autorka badań.
Czytaj: Sposób na pracownika, który przesiaduje na Facebooku? Porażenie prądem...
Okazało się również, że osoby otwarte na doświadczenia częściej kierują swoją aktywność na innych użytkowników. Spędzają czas grając w gry wspólnie z innymi użytkownikami, angażują się w akcje społeczne oraz charytatywne, a także poszukują nowych znajomych. - Są to charakterystyczne aktywności uwarunkowane motywacją kontaktu z innymi ludźmi. Wykryto również, że im wyższy jest jej poziomem u osoby, tym dłużej posiada ona aktywne konto na badanym portalu społecznościowym - mówi Anna Krasińska. - Oznacza to, że otwartość na doświadczenie jako wymiar opisujący tendencję do poszukiwania doświadczeń życiowych oraz tolerancję wobec nowości jest cechą, która skłoniła osoby badane do założenia konta na Facebooku jeszcze wtedy, gdy był on w Polsce nowością - podsumowuje Krasińska.
Czytaj e-wydanie »