Pewność siebie to ponoć cecha wyssana z mlekiem matki. 85 procent badanych zna osobę pewną siebie. Tak wskazuje najnowsze badanie Sukcesu Pisanego Szminką.
Statystycznie według co 4. respondenta jest to przyjaciel lub przyjaciółka, dla 23 proc. - partner lub partnerka, dla 18 proc. - współpracownik.
Odpowiedzi ankietowanych różnią się zależnie od płci, tzn. mężczyźni częściej jako osobę pewną siebie z otoczenia wskazują ojca (21 proc. w porównaniu do 16 proc. wśród kobiet). Wśród pań prawie co 3. deklaruje, że ma pewną siebie przyjaciółkę lub przyjaciela, a co 4. - partnera czy partnerkę, z kolei wśród mężczyzn odsetki tych odpowiedzi wyniosły odpowiednio 18 i 20 proc. Badania wskazują, że 15 proc. z nas nie zna żadnej osoby pewnej siebie.
Kogo uważamy za pewnych siebie?
Z wiekiem zmienia się punkt widzenia: połowa najmłodszych badanych, czyli tych w wieku 18-24 lata, uznaje przyjaciela bądź przyjaciółkę za osobę pewną siebie. Odsetek tych wskazań jest niższy w kolejnych grupach wiekowych. To znaczy: wśród respondentów wieku 25-34 lat jest to już 30 proc., dalej 18 proc. w grupie od 35 do 44 lat, 21 proc. w grupie w wieku 45-54 lat i zaledwie 15 proc. wśród ankietowanych w wieku 55-65 lat.
Eksperci zaznaczają, iż pewność siebie kształtuje się w relacjach.
- Im częściej widzimy ją u innych, tym łatwiej rozwijać ją w sobie - wyjaśnia Olga Kozierowska, prezes Fundacji WłączeniPlus i autorka Sukcesu Pisanego Szminką. - Młodzi ludzie dostrzegają ją głównie wśród przyjaciół, co pokazuje, jak dużą rolę odgrywa najbliższe otoczenie w budowaniu wiary we własne możliwości. Jednocześnie to sygnał, że warto wzmacniać tę cechę także w środowisku rodzinnym, bo pewność siebie wyniesiona z domu może stać się solidnym fundamentem na przyszłość.
Niezależnie od wieku, ludzie czerpią inspirację od tych, którzy emanują wewnętrzną siłą i determinacją. Dlatego warto świadomie pielęgnować pewność siebie, nie tylko dla siebie, ale i dla innych.
Jak nas widzą inni?
Co drugi Polak uważa, że jest postrzegany przez bliskich jako osoba pewna siebie, ale tylko 37 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata sądzi, że najbliższe otoczenie ocenia ich jako pewnych siebie. W starszych grupach wiekowych ten odsetek waha się w okolicy 50 proc. i jest najwyższy wśród starszych respondentów, a więc tych w wieku 55-65 lat (55 proc.).
- Wraz z wiekiem rośnie przekonanie, że jesteśmy postrzegani jako osoby pewne siebie. Wśród najmłodszych dorosłych jest ono najsłabsze, co może wynikać z mniejszego doświadczenia lub wciąż kształtującej się tożsamości zawodowej i osobistej. Z kolei stabilniejsza pozycja społeczna i zawodowa w starszych grupach sprzyja większej pewności siebie oraz temu, jak odbiera nas otoczenie - mówi Natalia Kacprzak, Brand Business Leader marki Kérastase w Polsce i Krajach Bałtyckich, która jest inicjatorem kampanii PowerTalks. – To pokazuje, jak istotne jest wzmacnianie tej cechy już na wczesnym etapie życia, zarówno w relacjach prywatnych, jak i w środowisku pracy. Organizacje i liderzy mogą odgrywać kluczową rolę w budowaniu przestrzeni, która wspiera rozwój pewności siebie w różnych grupach wiekowych.
