Lexus RS vs Range Rover Velar. Nadwozie i wnętrze

Pierwsza generacja Lexusa RX już na wstępie ustanowiła standardy dla wyrafinowanego gustu właściciela, który preferuje dyskretną elegancję zamiast krzykliwego luksusu. Najnowszy model kontynuuje tę tradycję, zachowując charakterystyczny dla marki styl i prestiż, jednocześnie unikając przesady. Jego sylwetka pozostaje dynamiczna, z wyraźnymi liniami i charakterystyczną, dużą atrapą chłodnicy w kształcie klepsydry. W niedawno odświeżonym RX-ie zauważalne są subtelne zmiany stylistyczne, takie jak nowoczesne światła LED i tylna listwa świetlna LED, które nadają pojazdowi wyjątkowy wygląd. Grill z trójwymiarowym wzorem dodaje całości wyrafinowania. Nowy RX jest nieco niższy i dłuższy, co przekłada się na bardziej zbalansowane i dynamiczne proporcje. Wymiary auta to 4890 mm długości, 1920 mm szerokości i 1695 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 2790 mm. A co znajdziemy we wnętrzu?

Deska rozdzielcza jest elegancka i ergonomiczna, a zastosowane materiały są najwyższej klasy. Kokpit, inspirowany filozofią Tazuna, zapewnia intuicyjny dostęp do wszystkich funkcji, włącznie z systemem multimedialnym z 12,3-calowym ekranem dotykowym i asystentem głosowym. System multimedialny, wspólny dla nowych modeli Lexusa i Toyoty, choć ulepszony, może nie spełniać oczekiwań fanów technologii zastosowanych w Mercedesie czy BMW. Fotele zapewniają komfort i odpowiednie podparcie, a przestrzeń dla pasażerów jest hojna zarówno z przodu, jak i z tyłu. Tylne siedzenia oferują komfort porównywalny z limuzynami klasy średniej, choć wysocy pasażerowie mogą odczuwać brak przestrzeni nad głową ze względu na niską linię dachu. Środkowy pasażer z tyłu znajdzie się na nieco podwyższonym siedzisku z szerokim, ale niskim tunelem środkowym. Bagażnik o pojemności 612 litrów może nie dorównywać niektórym konkurentom, ale jest więcej niż wystarczający na codzienne potrzeby. Toyota i Lexus nie podają dokładnej pojemności bagażnika po złożeniu oparć kanapy, ale na pewno nie ma na co narzekać. Spójrzmy teraz na konkurenta.

A trzeba przyznać, że jest na co patrzeć i co prawda bazowe konfiguracje mogą być skromne wizualnie (np. srebrny lakier i bazowe felgi), ale wystarczy kilka kliknięć w konfiguratorze (niestety kosztownych), aby stworzyć niezwykle eleganckie i stylowe auto. Grafitowy lakier i duże felgi z polerowanym wykończeniem – w zasadzie tyle wystarczy, aby zwrócić na siebie uwagę na ulicy. Fakt, Land Rover Range Rover Velar jest wyraźnie mniejszy od japońskiego konkurenta, ale to nadal duży i podkreślający status kierowcy SUV. Auto mierzy 4797 mm długości, 2041 mm szerokości i 1683 mm wysokości. Rozstaw osi to 2874 mm. Muszę przyznać, że to auto od zawsze mi się podobało i być może rozsądek podpowiedziałby mi wybór modelu Range Rover Sport, ale Velar prezentuje się zdecydowanie bardziej stylowo i dynamicznie. Smukłe światła, muskularna sylwetka, zderzaki ze sportowym pierwiastkiem, chowane klamki, wąska linia okien etc. Mimo nadwozia typu SUV, nawiązań do sportowego kombi jest bardzo dużo.

Ta nowoczesność, elegancja i odrobina ekscentryzmu kontynuowana jest we wnętrzu auta. Co prawda nie brakuje sporych ekranów, w tym głównego, który znacząco odcina się od linii deski rozdzielczej, ale elegancki projekt kokpitu oraz minimalizm formy sprawia, że to wszystko ma naprawdę świetny styl i smak. Warto również wspomnieć o sporej ilości możliwych konfiguracji oraz bogatym wyposażeniu. O jakości materiałów nie ma nawet co wspominać, bo ta jest na najwyższym poziomie, zresztą podobnie jak u japońskiego konkurenta. Trzeba jednak przyznać, że oba projekty, szczególnie we wnętrzu, są zdecydowanie inne i jeśli ktoś szuka elegancji i minimalizmu, nawet kosztem ergonomii (obsługa wielu opcji z ekranu dotykowego), ten o wiele lepiej poczuje się w Velarze. Rzecz jasna to wszystko kosztem przestrzeni, bowiem skromniejsze gabaryty zewnętrzne przekładają się na przestrzeń we wnętrzu. Velar może być lepszy tylko pod względem miejsca nad głową z tyłu (nieco wyższa linia dachu), bowiem nawet bagażnik jest skromniejszy – 503 litry w standardowym ułożeniu oparć kanapy (1335 litrów po złożeniu).
Lexus RS vs Range Rover Velar. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Oba auta nie są idealnymi wyborami do miasta, ale jeśli ktoś chce jedno auto do wszystkiego a większość czasu spędza właśnie w mieście, duży rodzinny SUV w stylowym wydaniu, ale z napędem typu plug-in może być ciekawym wyjściem z sytuacji. W przypadku Lexusa RX mamy do czynienia z napędem o oznaczeniu 450h+. Bazuje on na 2,5-litrowej jednostce benzynowej (wolnossącej), która pracuje w wydajnym cyklu Atkinsona. Nie zapewnia on ponadprzeciętnych osiągów, ale jeśli ktoś szuka komfortu, spokoju i oszczędności, to jedno z najlepszych rozwiązań. Silnik współpracuje z dwoma jednostkami elektrycznymi o mocy 182 KM z przodu i 54 KM z tyłu. Moc systemowa układu to 309 KM. Napęd kierowany jest na wszystkie koła (hybrydowy system E-Four), co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy oraz prędkość maksymalną 200 km/h.

Według producenta zasięg na pełnym ładowaniu to około 65 kilometrów, a średnie zużycie paliwa wg. normy WLTP to 1,1 l/100 km.
Land Rover Range Rover Velar ma napęd o nieco innej charakterystyce. Napęd 2.0 P i4 PHEV bazuje na 2-litrowej jednostce benzynowej o mocy 300 KM (w Lexusie jest to 185 KM), która bierze na siebie większość pracy jeśli chodzi o napęd. Oczywiście nie brakuje wsparcia ze strony jednostki elektrycznej o mocy 143 KM (Lexus ma dwa silniki elektryczne). Moc systemowa całego układu to imponujące 404 KM, ale czy to wystarczy, aby auto było szybsze i bardziej wydajne? Fakt, osiągi są zdecydowanie lepiej, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 5,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 209 km/h. Zasięg na pełnej baterii? W zasadzie taki sam, bowiem producent informuje o możliwości podróży na pełnej baterii na dystansie 64 kilometrów, a średnie spalanie wg. WLTP to 1,6 l/100 km.
Lexus RS vs Range Rover Velar. Ceny i wyposażenie

Lexus RX 450h+ ma pięć poziomów wyposażenia: Elegance za 412 900 zł, Business za 422 900 zł, Prestige za 444 900 zł, F Sport Design za 449 900 oraz topową Omotenashi, która kosztuje 487 900 złotych. Można też wybrać dodatkowe opcje (w zależności od wersji), takie jak:
- pakiet Black – 3150 złotych;
- pakiet Chrome – 3350 złotych;
- hak holowniczy – 5900 złotych;
- stopnie boczne – 3500 złotych etc.

W przypadku Land Rovera Range Rovera Velar jest nieco taniej, ale i auto jest nieco mniejsze, choć dodatkowe wyposażenie w konfiguratorze może podnieść cenę modelu w okolice topowej wersji konkurenta. Bazowa odmiana S z napędem hybrydowym plug-in to koszt 379 300 złotych. Za 416 600 złotych dostaniemy wersję Dynamic SE, a za 447 200 złotych Dynamic HSE. Do tego dokupimy między innymi:
- opcjonalny lakier – od 5220 do 10 170 złotych;
- 21-calowe felgi – 5840 złotych;
- pakiet Technology – 13 550 złotych;
- pakiet Cold Climate – 10 210 złotych etc.
Lexus RS vs Range Rover Velar. Podsumowanie
Oba modele oferują wysoki komfort podróży, świetną stylistykę, dopracowane i wygodne wnętrze, pojemne bagażniki i niezłe wyposażenie już w standardzie. Do tego dostajemy przyzwoity zasięg na zasilaniu bateryjnym oraz poczucie obcowania z autem klasy wyższej. Lexus zapewni nieco więcej komfortu, spokoju i bardziej ergonomiczne wnętrze, ale jeśli komuś zależy na tym, aby rzucać się w oczy, lepszym rozwiązaniem może być Velar.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Lexus RX 2.5 450h+ E-Four 309 KM (e-CVT) | Land Rover Range Rover Velar 2.0 P i4 PHEV AWD 404 KM (AT8) |
Euro NCAP | 5/5 | 5/5 |
Wysokość (mm) | 1695 | 1683 |
Rozstaw osi (mm) | 2850 | 2874 |
Długość/szerokość (mm) | 4890/1920 | 4797/2041 |
Pojemność bagażnika (l) | 612/b.d. | 503/1335 |
Cena (zł, brutto) | od 412 900 | od 379 300 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 2110 | 2205 |
Układ napędowy | benzyna (PHEV) | benzyna (PHEV) |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 69 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, bezstopniowa e-CVT | automatyczna, 8-stopniowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 309 | 404 |
Moment obrotowy (Nm) | 270 (silnik elektr.) | 400 (silnik spalinowy) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,5 | 5,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 209 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) - dane fabryczne | 1,1 | 1,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 24 | 38 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Lexus RX 2.5 450h+ E-Four 309 KM (e-CVT) | Land Rover Range Rover Velar 2.0 P i4 PHEV AWD 404 KM (AT8) |
Poduszki powietrzne | 7 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Lexus RX 2.5 450h+ E-Four 309 KM (e-CVT) | Land Rover Range Rover Velar 2.0 P i4 PHEV AWD 404 KM (AT8) |
Przestronność wnętrza | * | |
Silnik | * | * |
Osiągi | * | |
Podwozie | * | * |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | |
Zużycie paliwa | * | |
Wyposażenie | * | * |
Cena | * | * |
Wynik końcowy | ****** (6) | ****** (6) |
