ZOBACZ KONIECZNIE - ODPOWIEDZI MATURY 2017 Z JĘZYKA POLSKIEGO [PODSTAWA ROZSZERZENIE]
ZOBACZ też:
Matura 20116 z języka polskiego [ROZSZERZENIE] - ODPOWIEDZ i ARKUSZE
SUGEROWANE ODPOWIEDZI z MATURY 2016 z języka POLSKIEGO [poziom podstawowy]
Zadanie 1.1
TAK
TAK
TAK
Zadanie 1.2
przykład pierwszy - zwrot Rzeckiego w pamiętniku do zmarłego przyjaciela
przykład drugi - troska Węgiełka o Wokulskiego w liście do niego skierowanym
Zadanie 1.3
Nie podzielają pesymizmu Rzeckiego, gdyż przytaczają słowa Horacego "nie wszystek umrę" (Rzeczki jako autor pamiętnika i jako człowiek)
Zadanie 1.4
marzenie pierwsze - szczęście Wokulskiego
marzenie drugie - zwycięstwo narodu Napoleonidów:
Zadanie 1.5
składowy środek stylistyczny: paralelizm składniowy lub powtórzenie,
funkcja: podkreślenie roli przyjaźni, życzliwości w kontaktach międzyludzkich
Zadanie 1.6
A-3
B-4
C-2
Zadanie 1.7
Autor tekstu nawiązuje do "Lalki" Bolesława Prusa w kontekście ludzkiej egzystencji. Pisze o wizji świata, ujmując metafortcznie sytuację człowieka i przedstawiając jego niepokoje. Przywołuje postać Rzeckiego, ukazując go jako osobę nastawioną przychylnie do życia i troskliwą wobec innych. Mówi też o spuściźnie, którą postawił po sobie stary subiekt, niepodzielając jego pesymizmu.
Zadanie 2.1
Nieprzestrzeganie poprawności zapisu - brak znaków interpunkcyjnych, brak wielkich liter na początku zdania, brak wielkich liter w nazwach własnych
nieprzestrzeganie poprawności stylu - wulgaryzmy, nagromadzenie skrótowców (głównie anglojęzycznych)
Zadanie 2.2
związek frazeologiczny: coś ciśnie się na usta
znaczenie słownikowe: wewnętrzna konieczność wypowiedzenia czegoś, przymus wewnętrzny
funkcja innowacji: uwspółcześnienie związku ukazujące ekspansję nowych form przekazu
Zadanie 2.3
Używanie formy pierwszej osoby liczby mnogiej
zastosowanie emotikinu
posługiwanie się stylem sms-ów i i maili w wyrażaniu emocji
MATURA 2016 POLSKI ODPOWIEDZI - PRZEJDŹ DO NASTĘPNEJ STRONY I ZOBACZYĆ ODPOWIEDZI NA KOLEJNE PYTANIA [POZIOM PODSTAWOWY]
Zadanie 2.4
Tak jak fast-foody nie wykluczyły sztuki kulinarnej, tak jak język internetu nie zniszczy języka tradycyjnego
Zadanie 2.5
Język sms-ów, maili stanowi nowoczesną odmianą współczesnej polszczyzny, mówionego języka zapisanego
Zadanie 3
Temat z „Dziadów”
Teza 1: Nie warto kochać, bo miłość może być źródłem cierpienia
- - Ten który nie kocha jest człowiekiem wolnym
- - Miłość prowadzi do myśli samobójczych, jest źródłem nieszczęścia
- - Człowiek traci czas na poszukiwanie miłości, a kiedy ją znajduje i tak nie jest spełniony
- - Miłość „odrywa” człowieka od realnego życia i przenosi w sferę marzeń i fantazji (motyw książek zbójeckich).
Inne teksty kultury (na przykład):
- - Miłość Wertera
- - Nieszczęśliwa, romantyczna miłość Wokulskiego do Izabeli
- - Nieszczęśliwa miłość Joasi Podborskiej do Tomasza Judyma
Teza 2: Nawet jeśli miłość może być źródłem cierpienia warto kochać.
- - Miłość jest sensem życia, wyznacza jego cel
- - Miłość jest ucieleśnieniem marzeń
- - miłość rozwija człowieka
Inne teksty kultury (na przykład):
- - Dzięki miłości Wokulski osiągnął sukces
- - Dzięki miłości Jacek Soplica przeszedł wewnętrzną przemianę
- - Miłość Tadeusza i Zosi godzi zwaśnione rody
- - Miłość Soni Marmieładowej do Rodiona Raskolnikowa
Temat do wiersza”
Możliwe tezy interpretacyjne:
- - Życie człowieka to dokonywanie trudnych wyborów
- - Człowiek powinien być wierny sobie
- - Życie człowieka jest zdeterminowane czynnikami zewnętrznymi
- - Człowiek powinien być odpowiedzialny za swoje słowa
Konteksty
- - Biblia
- - Przesłanie Pana Cogito
- - Granica (postawa Zenona Ziemkiewicza)
- - Kontekst historyczny na przykład czasy II wojny światowej, PRL –u – postawy bohaterów.
ZOBACZ: JĘZYK POLSKI – ARKUSZ MATURY 2016 CKE [POZIOM PODSTAWOWY
---------------- ----------------- ------------------
A tak o maturze z języka polskiego 2016 pisaliśmy przed jej rozpoczęciem
Egzamin maturalny z języka polskiego należy do jednego z obowiązkowych przedmiotów maturalnych. Na przykład w województwie świętokrzyskim zdawać go będzie ponad 10,5 tysiąca uczniów.
W czwartek, 5 maja uczniowie będą się zmagać z matematyką, a w piątek, 6 maja z językiem angielskim.
Uwaga! Na echodnia.eu w serwisie EDUKACJA znajdziecie arkusze i odpowiedzi z poszczególnych przedmiotów zarówno na poziomie podstawowym jaki i rozszerzonym.
W nowym systemie każdy uczeń, oprócz trzech przedmiotów na poziomie podstawowym, ma obowiązek pisać egzamin z minimum jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. W tym roku najwięcej świętokrzyskich uczniów, jako przedmioty dodatkowe wybrało: geografię - 2929 osób, matematykę - 2791 osób oraz biologię - 2529 uczniów, dalej rozszerzony język polski - 1701 osób, chemia - 1622 osoby, wiedza o społeczeństwie - 1212 osób i historia, którą zdawać zamierza 606 osób.
Przedmiotami, które w tym roku będzie zdawać najmniejsza liczba osób są łacina – 3 maturzystów oraz filozofia - 17 osób.
Harmonogram matury 2016
- Termin główny przystąpienia do matury zaplanowano w dniach 4-27 maja 2016 roku.
- Termin dodatkowy przystąpienia do egzaminu maturalnych, dla tych absolwentów szkół średnich, którzy uzyskali zgodę dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej na zdawanie matury w terminie dodatkowym, zaplanowano od 1 do 17 czerwca 2016 roku.
- Sesja poprawkowa odbędzie się w dniach 23-26 sierpnia 2016 roku. Maturę poprawiać można wtedy, gdy nie zaliczyło się egzaminu z tylko jednego przedmiotu w części ustnej albo w części pisemnej.
- Świadectwa dojrzałości zostaną rozdane w szkołach 5 lipca 2016 roku. Pełny harmonogram jest dostępny na stronie CKE.
Kiedy odpowiedzi i arkusze matury 2016 z polskiego?
- Arkusze matury 2016 z języka polskiego opublikujemy tuż po zakończeniu egzaminu. Tuż potem opublikujemy odpowiedzi
Gdzie odpowiedzi i arkusze matury 2016 z języka polskiego?
- Odpowiedzi i arkusze opublikujemy w w tym artykule w serwisie EDUKACJA
MATURA 2016 | HARMONOGRAM EGZAMINÓW
- 4 maja, środa: godzina 9 - język polski, poziom podstawowy; godzina 14 - język polski, poziom rozszerzony
- 5 maja, czwartek: godzina 9 - matematyka, poziom podstawowy; godzinie 14 - wiedza o tańcu, oba poziomy
- 6 maja, piątek: godzina 9 - - język angielski, poziom podstawowy. Godzina 14 - język angielski, poziom rozszerzony
- 9 maja, poniedziałek: godzina 9 - matematyka, poziom rozszerzony; godzina 14 - język łaciński, oba poziomy
- 10 maja, wtorek: godzina 9 - WOS, oba poziomy; godzina 14 - historia muzyki, oba poziomy
- 11 maja, środa: godzina 9 - biologia, oba poziomy; godzina 14 - filozofia, oba poziomy
- 12 maja, czwartek: godzina 9 - język niemiecki, poziom podstawowy; godzina 14 - poziom rozszerzony