Matura 2016:
Jak przygotować się do matury?
Jak efektywnie wykorzystać ostatni miesiąc do matury? Co powtarzać w pierwszej kolejności? Jak przygotować się do poradzenia sobie ze sporym stresem? W co się ubrać, by dobrze wyglądać na sali egzaminacyjnej? Co ze sobą zabrać? Jak odwołać się od wyniku egzaminu? Poprosiliśmy pedagogów, psychologów, ekspertów od technik nauczania, by odpowiedzieli nam na te i wiele innych pytań dotyczących egzaminu maturalnego.
Kiedy Matura 2016? Harmonogram egzaminów maturalnych [TERMINY]
Ich rady będziemy publikować codziennie, aż do rozpoczęcia egzaminów. Ten dzień przypada na środę 4 maja. Egzaminy zakończą się 27 maja.
Nasz cykl codziennych porad zaczynamy od podpowiedzi Ewy Bensz, pedagoga i nauczycielka akademickiego, trenerki technik pamięciowych i szybkiego czytania, która prowadzi firmę szkoleniową Lucky Mind, jak "przechytrzyć" nasz mózg i ... połączyć wersalkę z traktatem wersalskim i wyobrazić sobie króla stojącego przy płocie.
Matura: Od przyszłego roku maturzyści będą mogli odwołać się od wyniku egzaminu?
Zmęczony mózg
Gdybyśmy mieli porównać mózg do istoty ludzkiej, można by powiedzieć, że jest wybredny… i leniwy. Informacje, które pozostają w naszej pamięci przechodzą bardzo surową selekcję. Mózg działa jak sito. Za każdym razem odpowiada sobie na pytanie, czy nowe informacje są przydatne, ciekawe i użyteczne. Z perspektywy ucznia przygotowującego się do matury, na co najmniej dwa pytania z pewnością odpowie przecząco.
Matura 2016
MATURA BEZ TAJEMNIC. TUTAJ ZNAJDZIESZ KOMPLET INFORMACJI
Matura 2015 PYTANIA + ODPOWIEDZI + ARKUSZE
- Nauka najczęściej kojarzy się z procesem żmudnym i nudnym. Samo podkreślanie najważniejszych faktów nie wystarczy aby urozmaicić i uatrakcyjnić czas spędzony nad książkami. Warto też pamiętać o tym, że nasz mózg zapamiętuje znacznie więcej, niż nam się wydaje - podkreśla pani pedagog. - Problem pojawia się dopiero wtedy, kiedy próbujemy wywołać informacje z pamięci. Przydadzą się do tego podstawowe zasady mnemotechnik – czyli skojarzenia i haki pamięciowe.
Król przy płocie
O wiele łatwiej jest zapamiętać informacje, które nie są całkowicie „świeże” i nowe – bo to wymaga bardziej intensywnej pracy mózgu. Skojarzenia pozwolą na szybsze przyswojenie wiedzy a przy okazji – łatwiejsze wydobycie jej z zasobów pamięci, kiedy nadejdzie taka potrzeba. Ta metoda przydaje się np. w nauce historii – o wiele łatwiej jest połączyć fakty wyobrażając sobie króla, który łokciem opiera się o płot… niż wkuwać na pamięć fakt, że Władysław Łokietek walczył pod Płowcami. - Skojarzenia powinny być bardzo swobodne – przy zapamiętywaniu nazw (np. miejscowości lub wydarzeń) nazwa właściwa i skojarzenie powinny rozpoczynać się na taką samą literę (Płowce – płot, Łokietek – łokieć, Wersal - wersalka) reszta zależy już tylko od wyobraźni - podpowiada Bensz.
Na ostatniej... krzywej
Wiele lat temu badania na ten temat pamięci przeprowadził niemiecki naukowiec Herman Ebbinghaus – w efekcie powstała krzywa zapominania. Uczestnicy badania zostali poproszeniu o zapamiętanie bezsensownych zgłosek. Nie dość, że badani samoczynnie rozpoczęli tworzyć skojarzenia ze słowami które znali, to ich poziom zapamiętania informacji drastycznie spadał w przeciągu 5 dni od momentu uczenia się o 25%. Wskazuje to na konieczność powtarzania przyswajanego materiału w czasie 2-3 dni, dzięki temu więcej informacji pozostanie w pamięci długotrwałej. Pamiętajmy o tym, że w nauce nie ma dróg na skróty. Każda przyswojona wiedza wymaga powtórzenia. Wymaga to jedynie konsekwencji i dobrego planowania – dodaje.
*WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS
*Koniec papierowych biletów KZK GOP. A gdzie są czytniki kart ŚKUP?
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Mechanik płakał jak naprawiał ZOBACZ, JAK NIE NALEŻY NAPRAWIAĆ AUT
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz