Matura próbna z Operonem [odpowiedzi, testy, pytania] - polski, matematyka, angielski

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Uczniowie przygotowuje się do matury. Rusza matura próbna z Operonem.
Uczniowie przygotowuje się do matury. Rusza matura próbna z Operonem. MOW
Udostępnij:
Rusza matura próbna z Operonem. To etap przygotowań uczniów do matury 2015. Na początek egzamin próbny z języka polskiego, później matematyka i język obcy. Uczniowie zaciekawieni są pytań, a później poszukują gdzie znaleźć odpowiedzi. Test z polskiego zobaczą we wtorek.

Matura 2015. Już 25 listopada matura próbna z Operonem

Można zakładać się, ile tym razem osób obleje maturę z matematyki. Można też zastanowić się, dlaczego uczniowie wciąż nie potrafią nauczyć się tego przedmiotu.

W ubiegłym roku szkolnym aż jedna czwarta uczniów, zdających maturę w maju, poległa na matematyce. W Kujawsko-Pomorskiem zaliczyłoją 82 proc. uczniów, nieco więcej niż w kraju (85 proc.).
Przychodzą z zaległościami

Dlaczego uczniowie bez większych problemów zdają język polski, angielski, a wciąż nie radzą sobie z matematyką? Od roku 2010, gdy ten przedmiot stał się obowiązkowy na maturze, nic się nie zmienia. Ciągle słyszymy narzekania, że jest źle. Dlaczego? Czy przeciętny uczeń nie jest w stanie opanować matematyki na tyle, aby zdać ją na maturze? Gdzie tkwi błąd? W metodach nauczania, niesystematyczności uczniów czy w zbyt wysoko ustawionej poprzeczce?

Matura OPERON - ODPOWIEDZI

W maju 2015 maturę będzie zdawać młodzież, która od gimnazjum uczy się według nowej podstawy programowej. - Nowa podstawa łączy programowo III i IV etap edukacyjny, zapobiegając powtórzeniom treści - mówi Róża Górska-Rybakiewicz, nauczyciel matematyki w Zespole Szkół w Mogilnie i egzaminator maturalny. - Mówiąc inaczej, uczniowie w kolejnych klasach przyswajają nowy materiał i nie wracają już do omówionego wcześniej.

Zakłada się więc, że młodzież nie ma żadnych zaległości! - Przychodzą do nas różni uczniowie - mówi Beata Kwiecień, matematyk i wicedyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Świeciu oraz egzaminator maturalny. - Umiejętności matematyczne u większości są niewystarczające do tego, aby można było, bez wyrównywania braków, kontynuować naukę w nowej szkole. Młodzież ma słabo opanowane kompetencje kluczowe, takie jak logiczne myślenie, wnioskowanie, a nawet prowadzenie obliczeń rachunkowych. Wiem jednak, że praca nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów pełna jest poświęcenia i zaangażowania.

Matura 2015. Najtrudniejsza matematyka?

W czym więc szukać przyczyn tej sytuacji? - Na każdym etapie edukacji nauczyciele powinni skupić się na realizowaniu podstawy programowej - wyjaśnia Ewa Ludwikowska, matematyk, egzaminator maturalny oraz nauczyciel konsultant w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy i pomysłodawca próbnej matury z matematyki w regionie. - To, czy można realizować coś więcej, powinno wynikać z wnikliwej diagnozy uczniów. Ważna jest spójność na wszystkich etapach edukacyjnych.

Eksperci radzą, aby szukać różnych dróg rozwiązania. - Bo lepiej jest rozwiązać jedno zadanie kilkoma metodami niż "klepać zadania" według utartego schematu - zauważa Ewa Ludwikowska. - Nauczyciele tłumaczą, że mają mało czasu na lekcji. Dobrze byłoby, aby czasami stosować tę metodę pracy. Podstawowe umiejętności też trzeba wpoić, jak choćby rachunkową sprawność. Bo właśnie przez błędy w rachunkach maturzyści tracą dużo punktów.

Maria Pająk-Majewska, starszy ekspert Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku oraz członek Centralnego Zespołu Ekspertów Matematyki przy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej mówi, że uczniowie myślą schematycznie.- Wyniki matury 2014 wskazują, że zadania typowe, schematyczne, zawierające utarte sformułowania i układ treści znany z latach poprzednich, są na ogół rozwiązywane z dobrymi rezultatami. Każda modyfikacja powoduje, że uczeń często nie potrafi poradzić sobie z problemem - mówi.

Najtrudniejsze są dla uczniów zadania na dowodzenie, bo wymagają logicznego myślenia i wyciągania wniosków. Pocieszające jest to, że widać światełko w tunelu. - Jeszcze niedawno uczniowie pomijali te zadania- zauważa Ewa Ludwikowska. - Teraz próbują je rozwiązywać. To już jest sukcesem, nawet, jeśli nie doprowadzą rozwiązania do końca.

O tym, jak uczyć matematyki, Maria Pająk-Majewska rozmawia z nauczycielami podczas różnych konferencji. Jedną z nich zorganizował niedawno bydgoski KPCEN (podobne spotkania przygotowały placówki w Toruniu i Włocławku). - Przeprowadzimy również bezpłatne warsztaty dla nauczycieli matematyki. Rozpoczną się one w grudniu - dodaje Ewa Ludwikowska. - W sprostaniu najtrudniejszym wymaganiom egzaminacyjnym uczniom może pomóc praca z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania matematycznego. Nowoczesne technologie są bliskie młodym ludziom i nie trzeba wielu starań, żeby po nie sięgali- zauważa Róża Górska-Rybakiewicz.

Wszyscy pedagodzy zgodnie podkreślają, że matematyki nie da się nauczyć z doskoku. Przygotowania do egzaminu trzeba rozłożyć w czasie. - Maturzyści już teraz powinni rozwiązywać choćby dwa zadania dziennie - podkreśla Ewa Ludwikowska. - Da to lepsze efekty niż praca raz w tygodniu. Im bliżej matury, tym zadań musi być więcej.

Konieczne jest więc narzucenie sobie pewnej dyscypliny. Jak zauważa Beata Kwiecień, młodzieży często przychodzi to z trudem. - Niełatwo zachęcić uczniów do stałej, systematycznej pracy, a bez niej nie osiągnie się sprawności matematycznej. Dużym problemem jest to, że młodzież nie potrafi się uczyć. Często słyszę od uczniów: "ale ja nie pamiętam, jak to się robiło". Opowiadam: "to bardzo dobrze, bo teraz musisz pomyśleć". Matematyki nie można się uczyć na pamięć!

Maria Pająk-Majewska podpowiada uczniom, aby zawsze weryfikowali swoje rozwiązanie. Aby sprawdzali, tak na zdrowy rozum, czy uzyskany wynik jest możliwy. - Inaczej mogą zdarzyć się takie odpowiedzi, jak w pewnym zadaniu: turysta pędził pod górę z prędkością 90 km na godzinę. Radzę maturzystom, aby czytali ze zrozumieniem treści zadań i nie stosowali bezkrytycznie wyuczonych algorytmów.

Najwięcej zmian będzie na poziomie rozszerzonym. Inny jest tu m.in. zakres materiału. Przybyło zagadnień, które uczniowie muszą opanować. Część materiału znika z poziomu podstawowego. - Nie oznacza to wcale, że będzie łatwiej - ostrzega Ewa Ludwikowska. - Jeśli treści jest mniej, to można ją dokładniej sprawdzić.
Z nową formą egzaminu uczniowie zmierzą się podczas próbnych matur. Wielu maturzystów już od najbliższego wtorku sprawdzi swoje umiejętności z Wydawnictwem "Operon", które organizuje takie egzaminy. W środę młodzież będzie zmagać się z zadaniami z matematyki. Próbne egzaminy przeprowadzi też CKE. Rozpoczną się one 15 grudnia. Na 16 grudnia przewidziany jest test z matematyki.

Trzeba pamiętać, że w 2015 nową maturę piszą tylko uczniowie liceów. Młodzież z techników jeszcze w tym roku będzie zdawała ją według starych zasad. Dla nich KPCEN przygotowuje próbny egzamin z matematyki, który odbędzie się w marcu. Inaczej nie mieliby możliwości sprawdzenia swoich umiejętności.a

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie