Matury 2016. Opisowa matura zamiast testu. Będzie rewolucja?

Agata Wójcik, współpraca K. Domagała-Szymonek
Resort edukacji chce, by na maturze było więcej zadań otwartych, a nie takich, gdzie uczeń wybiera tylko ,,A, B, C, D”
Resort edukacji chce, by na maturze było więcej zadań otwartych, a nie takich, gdzie uczeń wybiera tylko ,,A, B, C, D” Fot. MARIUSZ KAPALA
Udostępnij:
MEN szykuje rewolucję w egzaminie maturalnym. Ma być mniej zadań testowych, a więcej wymagających udzielenia rozbudowanej odpowiedzi.

Matura z francuskiego 2016. Poziom podstawowy i rozszerzony (ARKUSZE, ODPOWIEDZI)

Rusza powtórkowa sesja maturalna

- Moim zdaniem, również w edukacji ważna jest stabilizacja. Dopiero drugi rok uczniowie zdają maturę w nowej formule, która zresztą się sprawdza. Nie widzę więc potrzeby wprowadzania kolejnych zmian - w ten sposób Stanisław Stoń, dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie ocenia pomysł Ministerstwa Edukacji Narodowej. Resort planuje bowiem odejść od zadań, w których uczeń wybiera prawidłową odpowiedź spośród czterech możliwych na rzecz dłuższych wypowiedzi pisemnych.

Matura z rosyjskiego 2016. ARKUSZE i ODPOWIEDZI, poziom podstawowy i rozszerzony

Z pomysłu nie są zadowoleni uczniowie, z którymi rozmawialiśmy. - Zadania zamknięte przecież też wymagają zastanowienia. Żeby bez wiedzy trafić w prawidłową odpowiedź, trzeba mieć duże szczęście - usłyszeliśmy od Oliwii, uczennicy jednego z lubelskich liceów, która za rok będzie pisała maturę.

Jak wyjaśnia Justyna Sadlak z biura prasowego ministerstwa edukacji, o konieczności zmian mówili sami nauczyciele i rodzice uczniów.

Matura 2016. Historia. Co było? (ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA)

- Egzamin maturalny ma sprawdzać wiedzę ucznia, a nie umiejętności rozwiązywania testów - podkreśla Sadlak.

Zmiany mają objąć nie tylko maturę z języka polskiego, ale także z innych przedmiotów. MEN planuje także wydłużyć naukę w liceum do czterech lat (dziś trzy). Zniknąć ma też profilowanie klas od drugiego roku nauki.

- Trzy lata to zdecydowanie za mało. Pierwsza klasa to dokończenie programu, który powinien być realizowany w gimnazjum. Po wybraniu rozszerzenia uczeń zdobywa wiedzę właściwie tylko z przedmiotów ze swojej specjalizacji. Przy czteroletniej nauce liceum mogłoby być ogólnokształcące nie tylko z nazwy - ocenia dyr. Stoń.

Kiedy i czy w ogóle zmiany wejdą w życie dowiemy się 27 czerwca po spotkania w Toruniu podsumowującym ogólnopolską debatę na temat edukacji. Niebawem do prac w parlamencie trafi natomiast projekt ustawy dający maturzystom i uczniom zdającym egzaminy dodatkowe prawa. MEN chce, by od 2017 roku mogli odwoływać się od wyników do Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego. Już od tego roku uczniom będzie przysługiwała możliwość sfotografowania swojego arkusza podczas wglądu w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Tymczasem tegoroczni absolwenci szkół ponadgimnazjalnych zmagają się z maturami. Dzisiaj uczniowie, którzy dokonali takiego wyboru, napiszą egzamin z języka rosyjskiego. Matury potrwają do 27 maja. Wyniki poznamy 5 lipca.

ZOBACZ TEŻ:
->> Matura z fizyki 2016. Czy będzie ciężko? (ARKUSZE, ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA)
->> Matura z WOS 2016. Podstawowy i rozszerzony poziom (ARKUSZE, ODPOWIEDZI)
->> Matura z polskiego 2016. Podstawowy poziom (ARKUSZE Z ZADANIAMI, ODPOWIEDZI)
->> Matura 2016. Przecieki? Co będzie? Będzie to, czego nie umiesz! (MEMY)
->> Matura 2015: Zobacz szczegółowe wyniki szkół z Lublina

Wideo

Materiał oryginalny: Matury 2016. Opisowa matura zamiast testu. Będzie rewolucja? - Kurier Lubelski

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Ość
O ile rozumiem stosowanie testów z matematyki, fizyki - acz tu już mniej, to z przedmiotów humanistycznych testy to jakaś pomyłka...
m
maja
Kilka lat temu czytałam, że w USA przeprowadzono test , w jakim stopniu wynik TESTÓW jest sprawą przypadku. Aż ok. 30 % zaliczyło ten test z OBCEJ IM DZIEDZINY wiedzy ( dobierano starannie grupy osób - studentów college`u , tak aby było najniższe prawdopodobieństwo zetknięcia sie wcześniej z tą dziedziną wiedzy grupy "próbnej")), "strzelając " na "CHYBIŁ TRAFIŁ ", a kilkanaście % znających temat, TEST OBLAŁO.
P
Piotr
kiedy zostaną zlikwidowane te szkodliwe gimnazja - i powróci system *8-lat podstawówka + 4letnie liceum, 5letnie technikum
f
filon
Wyczerpująca wypowiedź - na maturze . Czyli " lanie wody" zamiast konkretów . To naszej władzy wychodzi najlepiej i zdaje się tego oczekuje od maturzystów.
t
też belfer
ta, racja, ale tą naukę pamięciową wyparli ze szkół dziennikarze i wy nauczyciele akademiccy, pedagodzy, dydaktycy bo uczniów nie można stresować, bo nowe trendy dydaktyki itp. itd., bo nie dawać zadań rozbudowanych!! bo kształcić wszystkich jak leci!
a na twojej uczelni co się robi? przepchać wszystkich by były etaty, ile z tych "studencioków" odsyłacie do domu?
t
tak działa koperta
Liczące się wyższe uczelnie oczekują kandydatów przygotowanych do dalszych studiów i wolą same zweryfikować poziom przygotowania i odporności na stress niż zdawać się na naciągane cenzurki.
Reszta uczelni przyjmie nawet imbecyla byleby szła za nim dotacja państwowa.
Życie pokazuje, że jeden z średnią ocen na świadectwie 3.0 kończy studia z palcem w duuupie a inny z wyżebranymi szóstkami wylatuje po pierwszym albo drugim semestrze.
t
trza dać zarobić kolesiom
Po ch. wyższej uczelni bezwartościowa matura?
A po ch. absolwentowi szkoły średniej matura jeśli nie kontynuuje nauki?
G
Gość
Oraz zmiana podstawy programowej dla 8 letniej szkoły podstawowej oraz dla 4 letniego liceum (5 letniego technikum)
N
Nauczyciel
Jako nauczyciel akademicki stwierdzam, że młodzież jest coraz gorzej przygotowana do studiów. O ich postawie to już szkoda mówić. Zmiany w szkolnictwie są niezbędne. Uczenie w postaci rozwiązywania testów, bez nauki pamięciowej połączonej z rozumieniem zagadnień nie będzie poprawy w poziomie uczniów i studentów!
s
spokojny
Dajcie spokój z bzdurnymi radami żeby przed egzaminem zrobić kupkę i sprawdzić czy się dziecku odbiło i ulało. Szkolnictwo i tak ogarnięte jest manią testozy. Nie ma uczenia dla zrozumienia, rozwoju, przyjemności, zdobycia wiedzy, umiejętności, zawodu, a jest nauka dla zdania testu.
A potem zdziwienie, że śmieciowe świadectwa i dyplomy prowadzą do śmieciowych umów.
M
Mateusz
łapy precz od tego co się już sprawdza. Już chcą wprowadzać klauzulę sumienia dla fizjoterapeutów. Aleście wybrali!!!
Dodaj ogłoszenie