"Mój Prąd" - program rządu PiS
Głównym celem programu "Mój Prąd" jest zwiększenie produkcji energii z mikroźródeł fotowoltaicznych, a jego budżet to 1 mld złotych. Dofinansowanie obejmuje do 50 proc. kosztów instalacji i wynosi nie więcej niż 5 000 zł. Wsparciem mogą zostać objęte instalacje o 2-10 kW mocy zainstalowanej. Program skierowany jest do gospodarstw domowych - podaje Ministerstwo Cyfryzacji.
Czytaj także: Program Czyste Powietrze. 21 tys. telefonów z pytaniami i 500 wypłat dotacji w regionie
"Mój Prąd": wnioski, zasady
Kiedy planowany jest termin ogłoszenia naboru i początek przyjmowania wniosków w ramach programu "Mój Prąd"? Na przełom sierpnia i września 2019 roku
Nabór wniosków będzie prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej NFOŚiGW.
Przerażające prognozy zmian klimatycznych. Czarne scenariusz...
Jakie są założenia przygotowanego przez rząd programu "Mój Prąd"? Najważniejsze punkty podaje Ministerstwo Cyfryzacji:
- Dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej o mocy zainstalowanej od 2kW do 10kW.
- Wysokość dofinansowania w formie bezzwrotnej do 50 proc. kosztów kwalifikowanych instalacji fotowoltaicznej (PV), nie więcej niż 5 tys. zł.
- Koszty kwalifikowane – koszty zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej.
- Jeżeli wnioskodawca otrzymał dofinansowanie lub jest w trakcie realizacji inwestycji fotowoltaicznej w ramach innego programu, nie może ubiegać się o ponowne wsparcie w ramach programu „Mój Prąd”.
- Instalacja PV obejmuje panele fotowoltaiczne z niezbędnym oprzyrządowaniem.
- Beneficjentem programu jest osoba fizyczna, która jest stroną umowy przyłączeniowej.
- Wnioski o dofinansowanie składane będą z formie papierowej. Można je przesłać np. pocztą, kurierem lub złożyć osobiście w NFOŚiGW.
- Kwalifikacja kosztów od dnia 23 lipca 2019 (datą poniesienia wydatku jest data opłacenia faktury).
- Projekt nie może zostać zakończony (instalacja przyłączona przez OSD) przed ogłoszeniem naboru, natomiast projekt musi być zakończony na moment składania wniosku o dofinansowanie. To znaczy wnioski mogą być składane po zakupie i montażu instalacji PV, podpisaniu umowy dwustronnej z dystrybutorem energii i zainstalowaniu licznika dwukierunkowego (co jest równoznaczne z zakończeniem inwestycji).
- Wnioskodawca składa wniosek o dofinansowanie, który po zatwierdzeniu staje się umową o dofinansowanie oraz wnioskiem o płatność.
- Do wniosku o dofinansowanie należy załączyć: fakturę za zakup i montaż instalacji PV, dowód zapłaty faktury, dokument potwierdzający instalację licznika dwukierunkowego wraz z danymi identyfikacyjnymi konkretnej umowy kompleksowej (wzór dokumentu zostanie opublikowany wraz z ogłoszeniem naboru na stronach NFOŚiGW).
- Dofinansowanie może być udzielone jedynie na nowe urządzenia (wyprodukowane nie później niż 24 miesiące przed instalacją);
Projekt nie może dotyczyć wzrostu mocy już wcześniej zainstalowanej instalacji PV. - Beneficjent zobowiązany jest do zgody na ewentualne przeprowadzenie kontroli instalacji w okresie 3 lat od dnia wypłaty dofinansowania.
- Beneficjent zobowiązany jest do zgody na przetwarzania i opublikowanie swoich danych osobowych (imię, nazwisko, miejscowość, moc instalacji).
- Nie przewiduje się stosowania zabezpieczeń udzielonego dofinansowania.
