Podejmowanie nauki w innych państwach ma być łatwiejsze dzięki tzw. Deklaracji Bolońskiej z 1999 roku, która zakłada m.in. utworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Aby mieć swoje miejsce w tym obszarze, polskie uczelnie już od dawna współpracują z zagranicznymi partnerami nad programami studiów (chcą niwelować różnice, by z czasem móc wydawać np. wspólne dyplomy). Coraz więcej uczelni wprowadza system punktów kredytowych (ECTS), który ułatwi zaliczanie okresu studiów w zagranicznej uczelni i umożliwi indywidualizację programu nauki. W tej chwili system punktów kredytowych stosuje 68 proc. polskich uczelni państwowych i 35 proc. niepublicznych. Trwają też prace nad powszechnym wprowadzeniem suplementu do dyplomu - to ułatwiłoby międzynarodowe uznawanie wykształcenia oraz kwalifikacji zawodowych absolwentów uczelni. W suplemencie znalazłyby się informacje o uzyskanym wykształceniu, kierunku studiów, specjalności, języku wykładowym, czasie trwania studiów, trybie, programie, indywidualnych osiągnięciach studenta, uprawnieniach zawodowych. W Polsce do pilotażowego wydawania suplementów przystąpiło 69 uczelni. Od roku akademickiego 2004/2005 suplement miałby być wydawany obowiązkowo.
Nauka bez granic
(go)
W Unii od lat rośnie liczba osób studiujących poza granicami swojego kraju - po naukę za granicę wyjeżdża np. 80 proc. studentów z Luksemburga, 10 proc. z Grecji i Irlandii.