https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nie daj się oszukać podczas urlopu

Małgorzata Wąsacz [email protected]
Wyjeżdżamy na wymarzone wakacje za granicę. Na miejscu okazuje się, że hotel nie wygląda tak, jak w folderze, że posiłków jest mniej niż być powinno, a darmową wycieczkę fakultatywną organizator odwołał. Co wtedy możemy zrobić?

By uchronić się przed przykrymi niespodziankami podczas zagranicznej wycieczki, przed podpisaniem umowy należy dokładnie przestudiować ofertę, a także informacje zawarte w broszurach, folderach, katalogach. Zwróćmy szczególną uwagę przede wszystkim na cenę. Jeżeli jest w obcej walucie, musimy uzyskać informację, według kursu jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z którego dnia, tj. dnia wpłaty zaliczki czy wpłaty ostatecznej kwoty. Istotne jest również, czy cena obejmuje wszystkie usługi, czy też za niektóre (dokładnie jakie?) będziemy musieli zapłacić na miejscu. Zapoznajmy się też z położeniem hotelu. Ważne jest, gdzie tak naprawdę jest usytuowany: tuż przy plaży czy przy ruchliwej ulicy w centrum miasta, lub - co gorsze - przy lotnisku.
- Koniecznie zapytajmy o kategorię hotelu. Nie ma jednolitych standardów standaryzacji obiektów hotelarskich. Trzy gwiazdki w różnych krajach mogą oznaczać co innego. Dlatego też, dla pewności, poprośmy o podanie wyposażenia danego hotelu oraz pokoju. Dowiedzmy się także, czy posiłki będą serwowane w restauracji hotelowej, czy na przykład otrzymamy talony do sieci restauracji samoobsługowych - radzą w Federacji Konsumentów w Warszawie.

Cena bez zmian

Czy biuro jest legalne?

Najważniejsze jest ustalenie, czy biuro podróży działa legalnie, tzn. czy zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Informację możemy uzyskać u wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy (Oddział Turystyki Urzędu Wojewódzkiego) lub w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie - tel. 022 693 46 47. Wszystkie te dane możemy również sprawdzić w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych pod adresem internetowym: http://turystyka.crz.gov.pl

Czy biuro podróży może podwyższyć cenę wycieczki? - Tylko jeżeli organizator udokumentuje, że podwyżkę wymusił: wzrost kosztów transportu, kursów walut, opłat urzędowych, podatków lub innych opłat, np. lotniskowych, załadunkowych lub przeładunkowych w portach morskich i lotniczych. W okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, bez względu na okoliczności - tłumaczą w Federacji Konsumentów.

Zbieraj rachunki

Zdarzyć się może, że np. hotel na zdjęciu w folderze znacznie różni się od tego, w którym mamy zamieszkać podczas urlopu. Wtedy mamy prawo żądać, aby przeniesiono nas do takiego hotelu, który będzie zgodny z opisem. W razie odmowy - możemy żądać od organizatora obniżenia ceny imprezy.
Może się też zdarzyć, że zgodnie z umową powinniśmy mieć zapewnione trzy posiłki dziennie. Tymczasem na miejscu za darmo dają nam tylko śniadania, a za obiady i kolacje każą płacić. - Wtedy koniecznie zbierajmy wszystkie rachunki. Po powrocie do kraju możemy domagać się odszkodowania. mamy prawo żądać od organizatora zwrotu poniesionych kosztów - zapewniają w Federacji Konsumentów.

Trzeba reklamować

Taka ma być umowa

Powinna określać m.in.:
- organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała,
- miejsce pobytu lub trasę wycieczki,
- czas trwania imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług,
- program imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług:
- rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu,
- położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów nie zaliczanych do rodzajów i kategorii,
- liczbę i rodzaj posiłków
- cenę imprezy turystycznej wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny
- rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela,
- sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji.

Kiedy zgłosić reklamację? Niezwłocznie. Powinniśmy zawiadomić wykonawcę usługi oraz organizatora o wadach imprezy turystycznej. Umowa musi określać sposób oraz termin zgłaszania reklamacji. Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji. Jeżeli jej nie załatwi, musi ją niezwłocznie przekazać organizatorowi turystyki.
W jakim terminie biuro podróży powinno odpowiedzieć na reklamację? Zgodnie z prawem ma na to 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a gdy zgłaszamy reklamację po zakończeniu imprezy - w terminie 30 dni od jej złożenia. Brak odpowiedzi w terminie powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną. Organizator ma wtedy obowiązek załatwienia jej zgodnie z naszym żądaniem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska