Dotarcie do kandydatów o pożądanych kwalifikacjach to nie lada wyzwanie dla działów personalnych, zwłaszcza średnich i małych firm. Jednym z najpopularniejszych narzędzi rekrutacji jest ogłoszenie prasowe. Ma ono bowiem dwie niepodważalne zalety: jest niedrogie i w miarę skuteczne. Coraz częściej też pracodawcy decydują się na zamieszczenie swojej oferty w Internecie. Dobrą metodą jest także polecenie kandydata do pracy przez znajomych. I nie należy tego rozpatrywać w kategoriach kumoterstwa.
Trzeba się nachodzić
A co, obok przeglądania gazet i stron internetowych powinny robić osoby poszukujące zatrudnienia? Na przykład, o wolne etaty można rozpytywać wśród znajomych lub rodziny. Można również samemu chodzić od pracodawcy do pracodawcy. Według specjalistów, taki trud może się opłacić. Z badań wynika, że około 60 proc. informacji o stanowiskach do obsadzenia nie wychodzi poza małą i średnią firmę. Dawanie ogłoszeń do gazety przez mniejszych pracodawców, z reguły jest ostatecznością. W ten sposób funkcjonuje ukryty rynek pracy.
Poszukujący zatrudnienia powinni również odwiedzać targi pracy. Z reguły organizuje się je z myślą o młodych ludziach: studentach i absolwentach, ale nie tylko. Warto także sprawdzić czy w danej miejscowości działają kluby pracy. Dysponują one nie tylko ofertami pracy, ale często radzą, jak napisać życiorys lub przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Dodatkowo absolwenci, mogą dopytywać się o oferty pracy w biurach karier działających przy uczelniach lub w centrach informacji i planowania kariery zawodowej.
Doradzą i dobiorą
Profesjonalną rekrutację prowadzą agencje doradztwa personalnego. Z reguły z ich usług korzystają głównie pracodawcy poszukujący pracowników o wysokich kwalifikacjach i umiejętnościach, ale nie tylko. Dobór kandydatów odbywa się poprzez selekcję dokonywaną na podstawie rozmów kwalifikacyjnych, wywiadów opartych na epizodach oraz psychologicznych badań testowych. Czasami też doradcy personalni ograniczają się jedynie do weryfikacji kandydatów na podstawie rozmów kwalifikacyjnych i analizy dokumentów.
Zdarza się, że agencje obejmują rekomendowanych przez siebie kandydatów kilkumiesięczną gwarancją. Polega ona na tym, że gdy zatrudniona przez klienta osoba z przyczyn leżących po jej stronie rozwiąże umowę, bądź gdy sam pracodawca z uzasadnionych powodów decyduje się na rozwiązanie stosunku pracy, zobowiązuje się do bezpłatnego wyszukania kolejnego kandydata lub zwrotu prowizji za usługę.
Nowy do pracy
(bz)
Rekrutacja to zarówno problem pracodawcy, jak i pracownika. Ten pierwszy musi znaleźć osobę, która okaże się cennym nabytkiem dla firmy. Ten drugi musi tak zaprezentować się potencjalnemu pracodawcy, aby uznał go za jak najlepszego kandydata.