Zobacz wideo: Wakacyjne pokazy fontanny multimedialnej przed Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy.
- Miałem do załatwienia sprawę w ADM. Poszedłem na ul. Śniadeckich. Cztery razy zadzwoniłem dzwonkiem, ale nikt nie wyszedł. Za to była kartka, że od 17 marca do odwołania placówki ADM są zamknięte dla klientów. Kontakt z pracownikami możliwy jest korespondencyjnie, telefonicznie lub online - mówi pan Dariusz z Kapuścisk.
- W punkcie przy ul. Techników przez otwarte okno dostałem druki, ale szansy na rozmowę z pracownikiem, by dopytać o pewne sprawy nie miałem - dodaje pan Dariusz. - Jestem zaskoczony, bo jak się odmrażać, to właśnie teraz, gdy liczba zakażeń spadła. Dla kontrastu byłem dzień wcześniej w oddziale ZUS na Szwederowie. Praktycznie wszedłem z marszu i zostałem obsłużony, czyli jednak można.
Administracja Domów Miejskich w Bydgoszczy
Marlena Budzińska z Administracji Domów Miejskich w Bydgoszczy podkreśla, że pandemia wciąż trwa i stąd zalecany jest z klientami kontakt telefoniczny, bądź elektroniczny.
- Niemniej jednak od rozpoczęcia pandemii, jeżeli jest to konieczne, istnieje możliwość załatwienia sprawy osobiście w spółce po uprzednim umówieniu się na wskazany termin przy zachowaniu reżimu sanitarnego - mówi Marlena Budzińska. - Numery kontaktowe można pobrać ze strony internetowej: adm.com.pl. Od lipca br. zostały przywrócone natomiast interwencje u Zarządu Spółki.
Urząd Miasta Bydgoszczy
Urząd Miasta Bydgoszczy generalnie zachęca mieszkańców, by to, co możliwe, załatwiali przez internet lub na telefon.
- Musimy wszyscy pamiętać, że pandemia się nie skończyła, a my musimy dbać o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców - podkreśla Marta Stachowiak, rzeczniczka prezydenta Bydgoszczy.
W najbardziej obleganym przez petentów Wydziale Uprawnień Komunikacyjnych przy ul. Grudziądzkiej obsługa odbywa się po uprzednim umówieniu telefonicznym oraz na bieżąco - tu został uruchomiony „system kolejkowy” - wejście od ul. Grudziądzkiej, ale to wiąże się z dłuższym czasem oczekiwania.
W USC bezpośrednio, bez umawiania, można niezmiennie załatwiać rejestracje zgonów.
- Pozostałe zadania - na telefon i konkretną godzinę - to rozwiązanie dobrze się sprawdza - twierdzi Marta Stachowiak. - Chodzi np. o przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka, uzupełnienie aktów stanu cywilnego. Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego oraz rejestrację noworodków załatwić można w formie wybranej przez mieszkańca, czyli osobiście, ale też zachęcamy poprzez: e-PUAP i drogą pocztową.
W Wydziale Spraw Obywatelskich - do Referatu Ewidencji Ludności (ul. Jezuicka, Zielony Arkady i Emilii Gierczak) należy umawiać się telefonicznie, w dowodach osobistych na bieżąco bez wcześniejszej rejestracji telefonicznej (tak było cały czas). W referacie działalności gospodarczej - obsługa także jest na bieżąco, ale można też umówić się telefonicznie, żeby nie czekać w kolejce.
Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy
W Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy obsługa mieszkańców odbywa się zarówno poprzez osobiste wizyty, jak i w sposób zdalny.
- W przypadku konieczności zapoznania się z aktami sprawy jest to możliwe po wcześniejszym umówieniu się i uzgodnieniu terminu wizyty - mówi Adrian Mól, rzecznik wojewody kujawsko-pomorskiego. - Wizyty mogą mieć miejsce zarówno w wydziale, jak i w holu budynku urzędu przy ul. Konarskiego 1-3 na specjalnie utworzonych do tego celu stanowiskach.
W sprawach np. paszportowych wydłużono dyżury pracowników od poniedziałku do piątku do godz. 18. Dodatkowo sprawy paszportowe będzie można załatwić w każdą sobotę do końca lipca br. od godz. 8 do 14. W sprawach cudzoziemców wydłużono również dyżury od poniedziałku do piątku do godz. 18. Część spraw załatwiana jest w sposób zdalny poprzez dedykowane systemy informatyczne. Poprzez stronę internetową klienci są powiadomieni o możliwości kontaktu telefonicznego, mailowego oraz przekazywania wszelkich pism i zapytań za pośrednictwem poczty tradycyjnej i ePUAP.
- Uruchomiono np. telefoniczny dyżur ws. koordynacji świadczeń, który odbywa się w czwartek w godz. 9-14 - mówi Adrian Mól. - Możliwe są osobiste wizyty w Punkcie Obsługi Klienta celem potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP. W celu złożenia korespondencji, można skorzystać ze specjalnej urny umieszczonej w holu budynku urzędu przy ul. Konarskiego 1-3, a w przypadku konieczności potwierdzenia złożenia dokumentów, poproszony jest pracownik Kancelarii Ogólnej, który dokonuje tej czynności.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Bydgoszczy
Bezpośrednią obsługę klientów w placówkach w stałych godzinach urzędowania (tj. w poniedziałki od godz. 8 do 18, a od wtorku do piątku w godz. 8-15) prowadzi Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
- Nie ma konieczności wcześniejszego umawiania się na wizytę, ale z uwagi na pandemię zachęcamy do rezerwacji wizyty na dogodny dzień i godzinę lub do korzystania z e-wizyt, czyli wideorozmowy z ekspertem ZUS - podkreśla Marlena Nowicka, rzeczniczka ZUS w Wielkopolsce.
Urzędy skarbowe w Bydgoszczy
Krajowa Administracja Skarbowa zachęca z kolei klientów do zdalnych form kontaktu. W urzędach skarbowych od listopada ub. roku funkcjonuje usługa „Umów wizytę w urzędzie skarbowym”.
- Umożliwia ona szybkie załatwienie sprawy bez konieczności stania w kolejkach i z zachowaniem środków ostrożności - podkreśla Bartosz Stróżyński, rzecznik Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy. - Sprawę w urzędzie klient załatwi po wcześniejszym umówieniu przez internet lub telefonicznie, a do urzędu wybierze się w dogodnym dla siebie dniu i godzinie. Jeśli z jakiegoś powodu nie może skorzystać z zarezerwowanej wcześniej wizyty, to prosimy, aby ją odwołał telefonicznie, dzięki temu inna osoba będzie mogła szybciej załatwić swoją sprawę. Na wizytę można umówić się też osobiście w punkcie umawiania wizyt w urzędzie. Co ważne, nie ma potrzeby umawiać się wizyty w urzędzie, aby zostawić dokument w urnie (bez potwierdzenia odbioru) lub otrzymać potwierdzenie na swojej kopii w punkcie podawczym.
