- Mieszkam w śródmieściu i akurat teraz często wychodzę z dzieckiem w wózku na spacer - mówi nam nasza Czytelniczka. - Mam jednak ogromny problem z przejściem przez rondo Jagiellonów. Staram się omijać je z daleka. Tam nie da się zejść po podeście dla wózków, bo jest za stromy dla mnie i wymaga wielkiej siły, by wózek utrzymać.
- Pod rondem Jagiellonów? Nawet nie wiem, jak tam wygląda - denerwuje się nasz Czytelnik poruszający się na wózku inwalidzkim. - Niech pan podejdzie do schodów i popatrzy w dół. Odważyłby się pan tamtędy zjechać?
Nie przejdziesz, nie przejedziesz... Tak parkują "mistrzowie...
Prezydent obiecał
Coraz więcej osób dostrzega, że podjazd dla wózków przy jedynym podziemnym przejściu w centrum Bydgoszczy nie spełnia dzisiejszych standardów i oczekiwań bydgoszczan. Udogodnień dla osób niepełnosprawnych czy też z małymi dziećmi mamy na każdym kroku coraz więcej. Przydałoby się coś zmienić i tutaj...
- Prezydent Bruski podczas kampanii samorządowej w 2018 r. obiecywał dostosowanie ronda dla poruszania się osób niepełnosprawnych - podkreśla Paweł Górny, społeczny rzecznik pieszych w Bydgoszczy. - Jednak najpewniej chodziło o windy, które są i kosztowne i zawodne), a co najważniejsze nie ma fizycznie na nie miejsca w wyjściach na przystanki tramwajowe. Po co nam niskopodłogowe tramwaje, jak nie można się do nich dostać?
Prezydent Bruski podczas kampanii samorządowej w 2018 r. obiecywał dostosowanie ronda dla poruszania się osób niepełnosprawnych.
Propozycją stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych jest wytyczenie (jako pierwszy etap zmian) przejścia naziemnego na zachodnich krańcach peronów tramwajowych po zachodniej stronie ronda.
Proponowane przejście oprócz dostępu do tramwaju dla osób niepełnosprawnych, z wózkami dziecięcymi, czy z większym bagażem ułatwi też dojście do ważnych celów podróży w okolicy.
- Takie przejście oprócz dostępu do tramwaju dla osób niepełnosprawnych, z wózkami dziecięcymi, czy z większym bagażem (a to główny punkt przesiadkowy miasta) ułatwi też dojście do ważnych celów podróży w okolicy: Urzędu Wojewódzkiego, szkół na ul. Konarskiego i pl. Wolności oraz do punktów handlowych i usługowych w rejonie ul. Gdańskiej i pl. Teatralnego, szczególnie w przypadku braku przystanku w kierunku ul. Garbary na pl. Teatralnym - kontynuuje Paweł Górny. - Nie będzie to też utrudnieniem dla ruchu samochodowego: dla kierowców jadących od ronda jest znaczna odległość, aby zdążyć obserwować sytuację, a w drugą stronę kierowcy i tak już zwalniają przed rondem.

Koncepcja drogowców
Czy uda się ten plan zrealizować? Drogowcy mają inną koncepcję. - Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na przygotowanie analizy wielokryterialnej i koncepcji przebudowy ronda Jagiellonów pod kontem dostosowania go (wraz z przejściem) do potrzeb osób niepełnosprawnych, pieszych, rowerzystów i matek z dziećmi - poinformował nas rzecznik Zarządu Dróg Miejskich I komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, Tomasz Okoński.
