Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Pokolenie iGen. Pokolenie Google. Płatki śniegu. Ekranolatki. Jakie są współczesne nastolatki? Jak z nimi rozmawiać?

OPRAC.:
Małgorzata Meszczyńska
Małgorzata Meszczyńska
O pokoleniu iGen usłyszeliśmy za sprawą raportu z badań o amerykańskich nastolatkach, które opublikowała J.M Twenge w książce „Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne i mniej szczęśliwe… i co to dla nas wszystkich oznacza”.
O pokoleniu iGen usłyszeliśmy za sprawą raportu z badań o amerykańskich nastolatkach, które opublikowała J.M Twenge w książce „Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne i mniej szczęśliwe… i co to dla nas wszystkich oznacza”. Fot. christopher-campbell/unsplash
Pokolenie iGen, a może „płatki śniegu”? Co to za grupa oraz z czym mierzą się rodzice „dzieci w sieci”? Czy współczesne nastolatki są wyjątkowe i jednocześnie wyjątkowo „trudne”? Co na ten temat mówią fachowcy? Wskazują na dwie podstawowe kwestie: komunikację i obecność.

Spis treści

Pokolenie iGen – czyli kto?

O pokoleniu X, Y i Z powiedziano i napisano już wiele. Teraz na społeczną scenę wchodzi pokolenie iGen. Kto to taki?

Terminem iGen określa się dziś nastolatki. W ostatnich latach dość często zmieniały się nazwy określające nowe pokolenia. Powszechnie w użyciu stosuje się termin pokolenie „Z”, ale spotkać się możemy także z określeniami: „pokolenie Google”, „pokolenie C” – czyli connect (połączeni) albo „ekranolatki”– mówi Krzysztof Durnaś, interwent kryzysowy, wieloletni praktyk, terapeuta.

W 2016 roku, jako jedno ze słów występujących w Słowniku Collinsa pojawiło się określenie „płatki śniegu”, które pochodzi z książki „Podziemny krąg” Chucka Palahniuka.

O pokoleniu iGen usłyszeliśmy natomiast za sprawą raportu z badań o amerykańskich nastolatkach, które opublikowała J.M Twenge w książce „Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne i mniej szczęśliwe… i co to dla nas wszystkich oznacza”.

– Najstarsi przedstawiciele iGen wchodzili w okres nastoletni, kiedy w 2007 roku wprowadzono iPhone’a, a gdy w 2010 roku pojawił się iPad – byli już w liceum. Litera „i” w nazwie tych urządzeń jest skrótem od internetu, który został skomercjalizowany w 1995 roku. Litera „i” w słowie iGen może też oznaczać indywidualizm, który przedstawiciele tego pokolenia uważają za oczywistość – jest to ogólny trend leżący u podstaw ich poczucia równości oraz odrzucania tradycyjnych zasad społecznych – tłumaczy Krzysztof Durnaś.

Jakie są wartości tego pokolenia, co je kształtuje? Jak rozmawiać i pracować z reprezentantami pokolenia iGen?

– Wydaje się, że trafną diagnozę, tego, skąd wzięły się „płatki śniegu”, stawia prof. Jonathan Haidt z Uniwersytetu Nowojorskiego w artykule „Rozpieszczanie amerykańskiego umysłu. Jak dobre intencje i złe pomysły przygotowują generację porażki”. Profesor Haidt pisze: „Jesteśmy nadopiekuńczy i rozpieszczamy nasze dzieci”. Bardzo często obserwujemy taką postawę wśród rodziców, którzy szukają pomocy psychologicznej dla siebie i swoich dzieci – mówi psychoterapeuta.

Jak rozmawiać z nastolatkami?

– W relacji wychowawczej z nastolatkiem bardzo ważna jest jakość komunikacji – podkreśla natomiast Marlena Ulrych, psycholog z Fundacji Nowa Nadzieja, specjalizująca się w treningu umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. – My, dorośli, sami mamy problem z jakością komunikacji, dodatkowo trudne staje się to w sytuacji, kiedy bezkrytyczne dotąd dziecko zaczyna nas oceniać, zadawać bezpośrednie pytania i stawiać w sytuacji konfrontacji – tłumaczy.

Dlatego pomocą psychologiczna najczęściej obejmowane są nie tylko nastolatki, ale całe rodziny – chodzi o wspieranie i wskazywanie rodzicom, w jaki sposób świadomie mogą towarzyszyć swoim dzieciom w procesie dorastania.

- Aby uświadomić rodzicom tendencje do nadopiekuńczości, zrozumieć potrzeby nastolatka czy zaprezentować sposoby na stawianie bezpiecznych granic prowadzimy „Szkołę dla Rodziców Nastolatków”, „Grupy Wsparcia Rodzice 4.0”, konsultacje z psychologiem, czy psychoterapie. Bo między innymi przez brak tych umiejętności wychowujemy pokolenie bojaźliwych, wątpiących we własne możliwości płatków śniegu. Warto zastanowić się nad tym, co wpływa, co kształtuje pokolenie wątpiących w siebie nastolatków – mówi Krzysztof Durnaś, pedagog, interwent kryzysowy, terapeuta związany z Pracownią Wsparcia Psychologicznego poMOC w Łodzi i współpracownik Łódzkiej Fundacji Trampolina.

Jak wskazuje raport J.M Twenge, nastolatki często są niedojrzałe przez wydłużenie wieku dziecięcego. Osadzone w internecie spędzają dużo czasu w telefonach ograniczając kontakty osobiste. Mają zdecydowanie więcej problemów ze zdrowiem psychicznym: około 20 proc. młodych ludzi doświadczy depresji lub epizodów depresyjnych.

Czy dzisiejsze nastolatki są wyjątkowe trudne?

Czy mamy nowy problem? Już wiele razy od czasów Sokratesa, który pisał, że współczesna mu młodzież nie szanuje autorytetów, zakłada nogę na nogę i tyranizuje nauczycieli – borykaliśmy się z wychowywaniem młodych ludzi. Zmienia się kontekst – wychowanie jednak nadal pozostaje wyzwaniem.

– Podjęcie świadomej komunikacji z nastolatkiem wymaga samodyscypliny i otwartości na krytykę. Nie oznacza to podporządkowania się oczekiwaniom młodego człowieka, ale wyważone przyjmowanie argumentacji i jasne komunikowanie swoich oczekiwań i potrzeb – przypomina psycholog Marlena Ulrych.

– To, co możemy zrobić, to towarzyszyć nastolatkom. Jesteśmy na siebie, w pozytywnym tego słowa znaczeniu, skazani. Potrzebujemy nastolatków, aby świat się rozwijał, aby pojawił się postęp. To ich marzenia, zrealizowane w rzeczywistości powodują, że jesteśmy tam, gdzie jesteśmy. Potrzebujemy ich pasji, poszukiwań nowych rozwiązań. To, czego oni potrzebują od nas, to nasze doświadczenia, nasza obecność. Stwarzanie buforu bezpieczeństwa, aby lecąc jak ćma do światła, nie dokonywali samozniszczenia. Każdy z nas może być blisko. To pozornie niewiele, ale czasami najważniejsze, co możemy zrobić – kończy Krzysztof Durnaś.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Sanatorium Czytelnicze w bibliotece w Chrzanowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pokolenie iGen. Pokolenie Google. Płatki śniegu. Ekranolatki. Jakie są współczesne nastolatki? Jak z nimi rozmawiać? - Strefa Edukacji

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska