Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, spożycie piwa spadło w pierwszym półroczu tego roku aż o 10 proc. - informuje TVN24. - Najbardziej dostali po kieszeni rynkowi giganci: Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec i Carlsberg.
- Od niepamiętnych czasów nie było takich spadków - mówi TVN 24 Piotr Chęcielewski, wiceprezes zarządu ds. marketingu Carlsberg Polska. - Nałożyły się na to, co najmniej trzy czynniki: wzrost akcyzy w pierwszej połowie roku, jakieś zachowania kryzysowe naszych konsumentów, a także kilkunastoprocentowe podwyżki jeszcze zanim weszła nowa akcyza - ocenia.
Co na to producenci piwa? Postanowili wydać więcej na walkę o klienta.
Tylko w lipcu na reklamę w telewizji wydały ponad dwa miliony złotych więcej niż przed rokiem - informuje TVN24.
- Konkurencja się nasila, jeśli rynek nie rośnie. Wszyscy chcą osiągać wzrosty, więc muszą bardziej wytrwale walczyć między sobą - mówi Paweł Kwiatkowski, rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej w Poznaniu.
Piwny kryzys dotknął także Czechów i Niemców, czyli kraje w których wypija się ponad 100 litrów piwa na głowę (w Polsce - 93 litry).
Polacy piją nie tylko mniej piwa, ale także mocnych alkoholi. Spada także sprzedaż wyrobów spirytusowych. Z wyliczeń organizacji Polski Przemysł Spirytusowy wynika, że w pierwszym kwartale 2009 r. łączna sprzedaż wyrobów spirytusowych (75 proc. przypada na czystą wódkę) wyniosła 21,1 mln litrów w przeliczeniu na 100-procentowy alkohol. Była też o ponad 28 proc. niższa niż przed rokiem.