Pomysł podziemnego przejścia zrodził się w Nakle przy okazji budowy parkingu przesiadkowego Park and Ride (czyli parkuj i jedź) przy ul. Nowej. Zapowiadano wówczas, że już niebawem zostawić tu będzie można auto czy rower i dalej pojechać koleją np. w kierunku Bydgoszczy czy Piły. To jedna z kilku inicjatyw, które poprawić miały kiepski stan powietrza w mieście, a także zachęcić nakielan do korzystania ze zbiorowych środków transportu.
Parking jest, czas na przejście podziemne
Parkin P&R oddano w Nakle do użytku pod konic 2020 r. Koszt całości, wraz z przebudową pobliskich ciągów komunikacyjnych, to blisko 11 mln zł. Miasto zyskało 176 nowych miejsc postojowych, w tym 17 miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych oraz 30 miejsc dla rowerów. Jak dotąd inwestycja ta nie spełniła jednak oczekiwań. Bo choć ul. Nową i dworcowe perony dzieli w prostej linii kilkadziesiąt metrów drogę przecina torowisko. Trzeba iść na około, przez przejazd kolejowy, a to spory kawałek drogi.
Czy budowa podziemnego przejścia do dworca PKP sprawi, że parking przy ul. Nowej zyska większą popularność? Władze Nakła mocno w to wierzą.
- Często słyszy się narzekania, że parking nie jest dostatecznie wykorzystany. Jestem przekonany, że zmieni się to na lepsze po wybudowaniu przejścia – zapewnia burmistrz Sławomir Napierała. Włodarz Nakła we wtorek 15 listopada gościł w Warszawie, prowadził rozmowy na temat tej inwestycji, która niebawem się rozpocznie, bo procedura przetargowa jest na finiszu.
- Oferty zostały otwarte. Lada dzień poznać powinniśmy wykonawcę – informuje Sławomir Napierała. Po szczegóły odsyła do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., bo ta firma, a nie samorząd jest inwestorem. Dla Nakła to korzystna sytuacja. Prace przy budowie przejścia podziemnego – tak w mieście wyczekiwane - nie obciążą budżetu gminy.
Lepsza komunikacja w województwie kujawsko-pomorskim
- Inwestycja pt. „Modernizacja przejścia podziemnego na stacji Nakło nad Notecią” zrealizowana zostanie dla lepszej komunikacji kolejowej w województwie kujawsko-pomorskim – informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Mówi o modernizacji, bo istniejące przejście, które łączy obecnie tylko budynek dworca PKP z peronami zostanie przebudowane i przedłużone aż do ul. Nowej i parkingu Park&Ride. Wybrana w przetargu firma wykona projekt oraz zrealizuje całe przedsięwzięcie. Jeśli nie będzie niespodzianek prace powinny się zakończyć jesienią 2024 r.
Więcej wiadomości z Nakła i okolic na www.pomorska.pl/naklo[/a]
Mieszkańcy Nakła już wyglądają inwestycji. Pojawiają się jednak także głosy niezadowolenia. Bo już wiadomo, że niektóre elementy wystroju obecnego przejścia podziemnego, choćby poręcze czy biało-niebieskie kafelki – znikną bezpowrotnie.
- Zadanie zostanie sfinansowane z „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2015”, którego celem jest m.in promowanie ekologicznych środków transportu i przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu – informuje media Przemysław Zieliński z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Jak dowiadujemy się - nie jest to jedyne zadanie w gminie Nakło, które wykonane ma zostać w ramach tego programu. W planach jest jeszcze budowa nowych przystanków kolejowych: w Nakle na ul. Dąbrowskiego oraz w Trzeciewnicy.
