W dobie kryzysu trzeba działać w sposób przemyślany i skuteczny. Rynek musi zareagować na zagrożenia, ale w sposób praktyczny i przynoszący korzyści dla każdej ze stron. Jak powinien zachować się właściciel firmy i jego pracownik?
Oto "Dekalog na kryzys" firmy CIMA - instytutu zajmującego się kształceniem profesjonalistów z dziedziny zarządzania finansami.
Dla szefa firmy:
Gotówka jest najważniejsza. Zatrzymując pieniądze przy sobie, unikniesz problemów z dodatkowym kredytowaniem swojej firmy. Nie będziesz uzależniony od instytucji finansowych i ich sytuacji. Nie będą dotyczyły cię żadne zwyżki oprocentowania czy koszty uzyskania pomocy finansowej.
Zrób rachunek sumienia. Zdaj sobie sprawę, w jakiej sytuacji znajdujesz się. Trzeba znaleźć plusy i minusy swojej działalności. Analiza pozwoli efektywnie zarządzać biznesem. Zagrożenia wynikające z globalnego kryzysu nie będą ci zagrażać, a twoje plany będą realne i perspektywiczne.
Skup się na klientach. Postaraj się zrozumieć, że nie wszyscy są w stanie dobrze przygotować swoją firmę do kryzysu. Wyjdź naprzeciw ich oczekiwaniom i postaraj się im pomóc. Wykaż zrozumienie i zaangażowanie. W ten sposób zatrzymasz ich przy sobie, a w przyszłości zaowocuje to doskonałymi kontraktami.
Pomyśl o przyszłości twojej firmy. Kryzys może potrwać kilka lat, a przedsięwzięte przez ciebie działania mogą okazać się krótkoterminowe. Sytuacja firmy może wymagać podjęcia trudnych decyzji. Jeśli jednak będziesz pewien ich pozytywnych rezultatów, choćby w odległym terminie, nie wahaj się. Biznes to nie kilkuletnie zajęcie.
Najważniejsze - dbaj o swoich pracowników. Nie zwalniaj osób, od których zależy sukces twojego przedsiębiorstwa. Dbaj o ich rzetelną motywację, zapewniaj odpowiednie premie i komfortowe warunki pracy. Pamiętaj, że ludzie stoją u podstaw każdego biznesu. Od nich zależy, czy uda ci się wyjść obronną ręką z kryzysu.
Dla pracownika:
Przygotuj się do rywalizacji na konkurencyjnym rynku pracy. Sprawdź swoje CV. Zaktualizuj informacje o umiejętnościach, kompetencjach lub przebytych szkoleniach czy kursach. Upewnij się, że twój profil odpowiada wymaganiom stanowiska, na którym jesteś, lub do którego aspirujesz.
Dbaj o swój profesjonalny rozwój. Zapisz się na kursy lub szkolenia. Jeśli cię na nie nie stać, poproś o pomoc szefa. Powiedz mu, że nabyte umiejętności przyczynią się do lepszego funkcjonowania firmy.
Szukaj tanich i innowacyjnych rozwiązań. Pamiętaj, że w czasie kryzysu każdy pomysł, który obniży koszty działalności pracodawcy, zostanie przyjęty z entuzjazmem. Nawet, jeśli nie zostanie zrealizowany, szef spojrzy na ciebie przychylniej w drodze po awans.
Pamiętaj, że im więcej masz kompetencji i zawodowych kwalifikacji, tym lepszym jesteś pracownikiem. Twoja wiedza i umiejętności to fundament działalności firmy.
Na dobre i złe. Reaguj pozytywnie na zmiany. W czasie kryzysu, ważny będzie entuzjazm i pozytywne nastawienie do zmian. Dlatego też, daj odczuć swoim szefom, że zależy ci na firmie.