Rzeszowiance z połowy ciała zeszła skóra po zażyciu leków przeciwbólowych

Beata Terczyńska / Nowiny
fot. Krzysztof Kapica / Nowiny
Poprawia się stan 80-latki, pacjentki Centrum Leczenia Oparzeń w Łęcznej, której z połowy ciała zeszła skóra. To toksyczna reakcja organizmu na zażywane przez nią leki przeciwbólowe - informują Nowiny.

www.pomorska.pl/krajswiat

Więcej informacji z kraju przeczytasz na stronie www.pomorska.pl/krajswiat

- Pacjentka cierpi na zespół Lyella. To bardzo rzadkie schorzenie polegające na odrzucaniu przez organizm własnego naskórka i śluzówki - tłumaczy prof. dr hab. n. med. Jerzy Strużyna, kierownik Wschodniego Centrum Leczenia Oparzeń i Chirurgii Rekonstrukcyjnej.

U kobiety odpadają duże powierzchnie skóry, odsłaniając żywą tkankę. Wyglądem przypomina to rany po oparzeniach. Organizm w ten gwałtowny sposób reaguje na niektóre leki, np. najpopularniejsze przeciwgorączkowe i przeciwbólowe.

- Co ważne, wcale nie muszą być one nadużywane. Reakcja może wystąpić nagle. Pacjenci mogli wcześniej przez wiele lat zażywać podobne leki i nic im nie było - dodaje profesor Strużyna.

Wśród specyfików wywołujących tę chorobę wymienia się najczęściej antybiotyki, leki przeciwpadaczkowe, przeciwzapalne (jednym z nich jest paracetamol).

Ból, pieczenie, łzawienie, katar, kaszel, infekcja podobna do przeziębienia - tak może się zaczynać ta choroba. Potem pojawia się rumień, obrzęk, zmiany na skórze. To samo dzieje się w narządach wewnętrznych, płucach i osierdziu. Może też dojść do zakażeń, posocznicy.

- O zespole Lyella mówimy, kiedy naskórek schodzi z ponad 30 procent ciała - mówi prof. Strużyna. - Leczenie jest niezwykle trudne.

Nie ma jednej skutecznej metody. Lekarze próbują różnych kuracji. W centrum w Łęcznej chorzy kilkakrotnie poddawani są wymianie osocza krwi, aby pozbyć się z organizmu toksyn.

W ten sposób pomogli 42-latce z Płocka, która w bardzo ciężkim stanie (skóra zeszła z 90 proc. ciała) trafiła tu przed rzeszowianką. Kobieta była przeziębiona, zażywała leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe. Niespodziewanie objawił się zespół Lyella. Żaden inny ośrodek nie chciał podjąć się jej leczenia.

Źródło: Kobiecie z Rzeszowa po zażyciu leków odpadła skóra - www.nowiny24.pl

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zbulwersowana

podać NAZWĘ leku!!! mam dosyć ukrywania objawów ubocznych przez firmy farmaceutyczne!!!!

Dodaj ogłoszenie