MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Scena Barokowa w Inowrocławiu. Przed nami niesamowity koncert w Bazylice Mniejszej

Dominik Fijałkowski
Podczas koncertu w dniu 14 września, w kościele Imienia Najświętszej Maryi Panny w Inowrocławiu melomani wysłuchają koncertu Teatro strumentale Johanna Adolpha Hassego
Podczas koncertu w dniu 14 września, w kościele Imienia Najświętszej Maryi Panny w Inowrocławiu melomani wysłuchają koncertu Teatro strumentale Johanna Adolpha Hassego Nadesłane
Stowarzyszenie Akademia Muzyki Dawnej i Inowrocławskie Towarzystwo Muzyczne Pro Arte zapraszają na koncert Teatro strumentale Johanna Adolpha Hassego, w ramach cyklu Scena Barokowa w Inowrocławiu. WQ sobotę, 14 września o godz. 19, w kościele Imienia Najświętszej Maryi Panny (Bazylika Mniejsza). Wstęp wolny.

W programie koncertu przepełnione brawurową wirtuozeria, jak i subtelną kantyleną kantaty na sopran z koncertującą partią fletu oraz sonaty fletowe J.A. Hassego, wykonywane na instrumentach historycznych.

Melomani wysłuchają muzycznych dział w wykonaniu:

  • Doroty Nowak - sopran,

  • Sławomira Drózda - flet traverso,

  • Ewy Witczak - wiolonczela barokowa,

  • Klaudyny Żołnierek - teorba,

  • Doroty Zimnej - klawesyn.

Dorota Nowak jest doktorantką AMFN w Bydgoszczy w ramach Szkoły Doktorskiej. Z wyróżnieniem ukończyła studia magisterskie na Wydziale Wokalno–Aktorskim AMFN w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Katarzyny Nowak–Stańczyk. Nieprzerwanie od 9 lat współpracuje z pianistą Tomaszem Gumielą. Gościnna solistka Opery Nova w Bydgoszczy.

Sławomir Drózd jest absolwent AMFN w Bydgoszczy w klasie fletu traverso Michaela Schmidt-Casdorffa (dyplom z wyróżnieniem). Obecnie jest doktorantem i wykładowcą w rodzimej uczelni. Od roku 2020 r. jest członkiem Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, a od 2024 wiceprezesem tego stowarzyszenia. Jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy współpracuje z polskimi i zagranicznymi zespołami.

Ewa Witczak, doktor sztuk muzycznych (2019). Absolwentka AMFN w Bydgoszczy w klasie wiolonczeli barokowej Markusa Möllenbecka, wiolonczeli współczesnej w klasie prof. dr hab. Renaty Marzec oraz w klasie violi da gamba Christiana Zincke. W latach 2017-2020 była Stypendystką Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla osób zajmujących się twórczością artystyczną i upowszechnianiem kultury. Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Marszałka Województwa Łódzkiego. Jest laureatką licznych konkursów

Klaudyna Żołnierek - absolwentka AMFN w Bydgoszczy w klasie gitary Krzysztofa Pełecha oraz w klasie lutni Antona Biruli. Ukończyła z wyróżnieniem naukę w Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen, gdzie studiowała Kameralistykę na instrumentach historycznych w klasie prof. Rolfa Lislevanda. Jako lutnistka koncertuje solo, w duecie AbsoLutes z Marią Wilgos, w La Sensible z sopranistką Heleną Bregar oraz z wieloma innymi zespołami kameralnymi i orkiestrami.

Dorota Zimna - doktor habilitowany, absolwentka AMFN w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem). Od 2005 jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Występuje jako solistka i kameralistka. Brała udział w koncertach w całej Polsce i wielu krajach Europy. Miała okazję współpracować z wieloma zespołami i orkiestrami.

Autor koncertu, Johann Adolph Hasse (1699-1783) był bez wątpienia jedną z ważniejszych postaci XVIII-wiecznej Europy. Przez kilka dekad był uważany za najwybitniejszego kompozytora oper. Niestety, żyjący w czasie wielkich przemian stylistycznych i geopolitycznych, po śmierci niemal natychmiast odszedł w zapomnienie. Hasse był mocno związany z Polską. Już w 1730 roku został nominowany kapelmistrzem na drezdeńskim dworze króla polski i elektora saskiego Augusta II Mocnego, a funkcję tę pełnił aż do śmierci następcy Augusta II Mocnego – Augusta III. Pozostawał w służbie dwóch królów polskich przez 33 lata. Kilkukrotnie odwiedził Warszawę, a jego najdłuższy (dwuletni) pobyt zwieńczyło wystawienie opery Zenobia z okazji urodzin króla Augusta III. Opera charakteryzowała się typowymi dla polskiej kultury rytmami i brzmieniami, a warszawskiej publiczności szczególnie przypadła do gustu aria w stylu polskim.

Trwa głosowanie...

Czy lubisz czytać książki?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wiemy ile osób zginęło w powodzi

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska